تک‌سواران خسته‌ی سینمای ایران

به گزارش رکنا، داریوش مهرجویی بعد از «اشباح» برای ساخت «سنتوری ۲» دورخیز کرد که نشد. حالا و بعد از شش سال مشغول پیش تولید فیلم «لامینور» است. از آن‌سو بهمن فرمان آرا در صدد ساخت فیلم جدید خود با نام «دل دیوانه» است که تاکنون حضور فاطمه معتمد آریا به عنوان بازیگر نقش اصلی آن قطعی شده. به زودی هم فیلم آخر او اکران عمومی می‌شود. علاوه بر این، مدت‌ها پیش مسعود کیمیایی از ساخت فیلم جدید خود خبر داده بود...

وجه مشترک این نام‌ها پیشینه و سابقه حرفه‌ای‌شان است. این کارگردان‌ها متعلق به نسل پیش از انقلاب هستند که بعد از انقلاب فعالیت‌شان را ادامه دادند. مجموعه خبر‌هایی که مرور کردیم بهانه‌ای شد تا سراغ ۱۰ کارگردان برویم که پیش از انقلاب صاحب نام بودند و بعد از انقلاب نیز مسیرشان رو به رشد بوده است.

در این فهرست نام سیروس الوند، زنده‌یاد شاهپور قریب و نیز پرویز کیمیاوی هم می‌توانست قرار بگیرد که خب حجم صفحه اجازه نداد. الوند از کارگردان‌های موفق سینمای ما است که این روز‌ها در تدارک اکران فیلم «آنجا همان ساعت» است.

داریوش مهرجویی

کل آثار کارنامه: ۲۴ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: اولین فیلم داریوش مهرجویی الماس ۳۳، اثری آوانگارد است که آن زمان مورد توجه قرار نگرفت. او دو سال بعد یعنی سال ۱۳۴۸ گاو را ساخت که همچنان درباره‌اش حرف زده می‌شود. آقای هالو، پستچی و دایره مینا دیگر ساخته‌های مهرجویی است که همگی مهم و جریان‌ساز هستند.

اولین فیلم بعد از انقلاب: مدرسه‌ای که می‌رفتیم نخستین فیلم مهرجویی است که بعد از انقلاب ساخت. بعد از آن اجاره نشین‌ها را ساخت که حال و هوایی متفاوت از دیگر ساخته‌هایش دارد و از نظر تماتیک می‌توان آن را در ادامه آقای هالو دانست.

چند سال بعد از انقلاب: ۲ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: اجاره‌نشین‌ها در جشنواره فجر در شش، هفت رشته نامزد بود و یک جایزه فنی به دست آورد. فیلم سال ۱۳۶۶ به نمایش عمومی در آمد و به پرفروش‌ترین فیلم آن سال تبدیل شد. این فیلم در غالب نظرسنجی‌ها در صدر است و همچنان تماشایی است.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۱۹

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: اجاره‌نشین‌ها، هامون، بانو، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، میکس، مهمان مامان و سنتوری.

مهم‌ترین افتخارات: مهرجویی برای هامون برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شده. برای سارا سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را به دست آورد. مهمان مامان بهترین فیلم شده و سنتوری سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورده. در جشن خانه سینما هم لیلا برنده تندیس بهترین فیلم و کارگردانی شده است.

آخرین ساخته: اشباح سال ۹۲

چه وضعیتی داشت: اشباح نه رضایت منتقدان را به دست آورد و نه در گیشه فروش خوبی داشت. این اتفاق برای فیلم‌های مهرجویی بعد از سنتوری تکرار شده.

موقعیت کنونی: داریوش مهرجویی بعد از اشباح برای ساخت سنتوری ۲ دورخیز کرد که نشد. حالا و بعد از شش سال مشغول پیش تولید فیلم لامینور است. على نصیریان، سیامک انصاری، پردیس احمدیه و مهرداد صدیقیان فعلاً برای این فیلم قرارداد امضا کرده‌اند.


علی حاتمی

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۱۲ فیلم و چهار سریال

کارنامه پیش از انقلاب: على حاتمی در سینما دنبال مدلی بود که کسی آن را تجربه نکرده بود. برای همین وقتی طوقی را می‌سازد در میان فیلم‌های عامه‌پسند «خاص» می‌شود. او حسن کچل و باباشمل را موزیکال می‌سازد که کاری است سخت و متفاوت. قلندر، ستارخان، خواستگار و سوته دلان دیگر ساخته‌های موفق حاتمی پیش از انقلاب هستند.

اولین فیلم بعد از انقلاب: حاجی واشنگتن را زنده‌یاد على حاتمی سال ۱۳۶۱ کارگردانی کرد.

چند سال بعد از انقلاب: ۴ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: ۱۷ سال حاجی واشنگتن توقیف بود و بعد از آن هم به شکل معدود اکران شد. این فیلم جزو آثار شاخص کارنامه حاتمی است که آن‌طور که باید قدر ندیده.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۵ فیلم

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: حاجی واشنگتن، کمال الملک، مادر و دلشدگان همگی آثار تحسین شده‌ای هستند. جعفرخان از فرنگ برگشته، اما وصله ناجور کارنامه حاتمی است که خب بخش عمده‌ای از این اتفاق دلیل فرامتن دارد. در کارنامه حاتمی اسم دو فیلم، کمیته مجازات و طهران روزگار نو هم دیده می‌شود که در واقع دو نسخه‌ای است که تهیه‌کننده از سریال هزاردستان استخراج کرده است.

مهم‌ترین افتخارات: جشنواره فجر با علی حاتمی مهربان نبود، اما رقیه چهره آزاد و اکبر عبدی برای مادر سیمرغ گرفتند.

آخرین ساخته: دلشدگان آخرین فیلمی است که از على حاتمی اکران شد.

چه وضعیتی داشت: دلشدگان ادای دینی است به موسیقی، اما در برابر کیفیت فیلم شاهد نظرات متضادی هستیم. برخی معتقدند فیلم دو پاره است و عده‌ای سینه چاک آن هستند.

موقعیت کنونی: زنده‌یاد علی حاتمی قصد ساخت فیلم جهان پهلوان تختی را داشت. در میانه تولید، اما به بیماری سرطان مبتلا شد و برای مداوا به آلمان رفت. در نهایت هم اجل مهلت نداد و این فیلم همچنان نیمه‌تمام باقی مانده است.


مسعود کیمیایی

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۲۸ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: بیگانه بیا را که ساخت، قیصر را سال ۱۳۴۸ رو کرد. این فیلم بسیاری از معادلات را به هم زد و حالا جزو مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ما محسوب می‌شود. مسعود کیمیایی در ادامه سراغ رضا موتوری، داش آکل، بلوچ، خاک، گوزنها، غزل و سفر سنگ رفت. او پیش از انقلاب صاحب کارنامه‌ای پروپیمان است.

اولین فیلم بعد از انقلاب: خط قرمز را سال ۱۳۶۰ ساخت.

چند سال بعد از انقلاب: ۳ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: خط قرمز توقیف شد و هیچ وقت اجازه اکران عمومی به دست نیاورد.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۱۹

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: تیغ و ابریشم، سرب، دندان مار، گروهبان، رد پای گرگ، تجارت، ضیافت، سلطان، مرسدس و اعتراض شاخص‌ترین فیلم‌هایی است که مسعود کیمیایی پس از انقلاب کارگردانی کرده. او در این دوران نیز صاحب کارنامه‌ای وزین است.

مهم‌ترین افتخارات: برنده جایزه بهترین فیلم از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم دندان مار، برنده جایزه سیمرغ بهترین فیلم و جایزه ویژه هیات داوران برای فیلم جرم از جشنواره فجر و برنده تندیس حافظ بهترین فیلم از جشن دنیای تصویر برای فیلم محاکمه در خیابان.

آخرین ساخته: قاتل اهلی آخرین فیلم مسعود کیمیایی است که سال ۹۵ اکران عمومی شد.

چه وضعیتی داشت: قاتل اهلی ابتدا در جشنواره فجر رونمایی شد. فیلم ضعیف بود و تهیه‌کننده و کارگردان هر کدام دیگری مقصر می‌دانستند. فیلم سال ۹۶ در میان اختلاف مسعود کیمیایی و مسعود لشکری قوچانی روی پرده سینما‌ها رفت، اما استقبال سردی از آن شد. قاتل اهلی فقط دو میلیارد و نیم فروش کرد و از آن‌سو منتقدان هم معتقد بودند کیمیایی همچنان از روز‌های اوج فاصله دارد.

موقعیت کنونی: مسعود کیمیایی چندی پیش اعلام کرد، قصد ساخت فیلم خون شد را دارد. او این روز‌ها مقدمات ساخت فیلمش را فراهم می‌کند.


ناصر تقوایی

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۷ فیلم و یک سریال

کارنامه پیش از انقلاب: سخت‌پسندی و نگاه خاص به سینما از همان شروع فعالیت حرفه‌ای در وجود ناصر تقوایی دیده می‌شود. او سه فیلم پیش از انقلاب ساخته است که از آثار مهم و قابل بحث محسوب می‌شوند. او صادق کُرده، آرامش در حضور دیگران و نفرین را طی سال‌های ۵۱ و ۵۲ ساخت. سریال دایی جان ناپلئون دیگر اثر شاخص کارنامه تقوایی است.

اولین فیلم بعد از انقلاب: ناخدا خورشید اولین فیلم ناصر تقوایی بعد از انقلاب است. فیلمی که همچنان جزو آثار مهم، تماشایی و قابل بحث سینمای ما محسوب می‌شود.

چند سال بعد از انقلاب: ۸ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: ناخدا خورشید در جشنواره فجر تحسین شد. این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند) و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد (سعید پورصمیمی) را به دست بیارود، ناصر تقوایی جایزه یوزپلنگ برنزی جشنواره ب فیلم لوکارنو را به خاطر فیلم ناخدا خورشید در کارنامه دارد.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۴ فیلم

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: ناخدا خورشید،‌ای ایران، کشتی یونانی (یکی از اپیزود‌های قصه‌های کیش) و کاغذ بی خط، نه تنها در کارنامه تقوایی محل توجه بوده‌اند که در زمره آثار موفق سینمای ما محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین افتخارات: تقوایی صاحب نشان فیروزه هفتمین دوره سینماحقیقت به پاس یک عمر فعالیت هنری است و جایزه پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو را برای فیلم ناخدا خورشید به دست آورده.

آخرین ساخته: کاغذ بی خط را سال ۸۰ ساخت.

چه وضعیتی داشت: فیلم تحسین منتقدان را به دست آورد و در اکران عمومی هم موفق بود. کاغذ بی خط به دلیل تولید طولانی محل اختلاف تهیه‌کننده با ناصر تقوایی شد بود.

موقعیت کنونی: ۱۸ سال است که ناصر تقوایی فیلم نساخته. او در این سال‌ها برای ساخت زنگی و رومی و چای تلخ دورخیز کرد، اما هر کدام در میانه راه توقیف شدند.


امیر نادری

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۱۹ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: کارش را با عکاسی شروع کرد، اما با اولین فیلمش یعنی خداحافظ رفیق، در سال ۱۳۵۰ نامش سر زبان‌ها افتاد. امیر نادری پیش از انقلاب هفت فیلم ساخت که سازدهنی، تنگنا، تنگسیر و مرضیه شاخص ترین‌شان محسوب می‌شوند.

اولین فیلم بعد از انقلاب: جست‌وجو نخستین فیلمی است که نادری پس از انقلاب ساخت.

چند سال بعد از انقلاب: دو سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: جست‌وجو مستندی است که در دو قسمت و برای تلویزیون ساخته شد، اما نمایش عمومی نداشت. اولین فیلم سینمایی او بعد از انقلاب دونده است که سال ۶۳ ساخته شد. این فیلم چند جایزه خارجی از جمله بالن طلایی جشنواره سه قاره نانت را به دست آورد. منتقدان داخلی همچنان دونده را تحسین می‌کنند.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: دو فیلم

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: دونده و آب، باد، خاک جزو فیلم‌های مهم سینمای ما هستند. درباره دومی همچمنان نقد و نظر و تأویل وجود دارد.

مهم‌ترین افتخارات: جوایزی که در کارنامه نادری برای دونده و آب، باد، خاک دیده می‌شود، مربوط به جشنواره‌های خارجی هستند. این کارگردان برای آب، باد، خاک از جشنواره فیلم سه قاره نانت، جشنواره فیلم سیدنی ۱۹۹۰، جشنواره فیلم جیفونی و جشنواره فیلم دمشق صاحب جایزه شده است.

آخرین ساخته: نادری بعد از اکران آب، باد، خاک در سال ۶۵ از ایران رفت و تاکنون ۹ فیلم در خارج از کشور ساخته. کوه آخرین فیلم امیر نادری است که سال ۲۰۱۶ آن را کارگردانی کرد.

چه وضعیتی داشت: کوه در گروه هنر و تجربه هم اکران شد تا نادری بعد از سال‌ها فیلمی بر پرده سینما‌های ایران داشته باشد. استقبال از آن سرد بود.

موقعیت کنونی: در خارج از کشور به سر می‌برد و احتمالا سودای ساخت فیلم بعدی را دارد. امیر نادری تا زمانی که ایران بود، مورد توجه قرار داشت. ساخته‌هایش در خارج از کشور توفیقی به دست نیاورده‌اند.


بهرام بیضایی

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۱۰ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: بهرام بیضایی در سینما هم به دنبال مدل متفاوتی از جریان روز بود. رگبار را سال ۵۱ کارگردانی کرد که همچنان جزو فیلم‌های برتر سینمای ما قلمداد می‌شود. او سال ۵۳ غریبه و مه و سال ۵۶ کلاغ را ساخت که همگی از فیلم‌های ماندگار و جریان‌ساز هستند.

اولین فیلم بعد از انقلاب: بیضایی سال ۵۹ چریکه تارا را ساخت.

چند سال بعد از انقلاب: ۲ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: براساس گزارش خبرگزاری برنا تنها نمایش عمومی «مرگ یزدگرد» در نخستین جشنواره جهانی فیلم فجر، در بهمن ماه ۱۳۶۱ بوده است و پس از آن، ظاهراً هیچ کوششی از طرف تهیه‌کننده آن، یعنی سازمان صداوسیما، برای نمایش عمومی فیلم به عمل نیامده است. گویا فیلم اصلاً به اداره نمایش برای دریافت پروانه نمایش ارائه نشده، زیرا احتمال توقیف آن می‌رفته است. مسئله حجاب را به عنوان یکی از موانع اصلی ذکر کرده اند.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۷ فیلم

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران، سگ‌کشی و وقتی همه خوابیم آثاری هستند که بیضایی بعد از انقلاب ساخت و تحسین شد.

مهم‌ترین افتخارات: سیمرغ بهترین تدوین و فیلم برگزیده تماشاگران در بخش بین‌الملل برای وقتی همه خوابیم، تندیس بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای سگ‌کشی از جشن خانه سینما، سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم منتخب تماشاگران برای سگ‌کشی.

آخرین ساخته: وقتی همه خوابیم که سال ۸۷ در جشنواره فجر رونمایی شد آخرین فیلم بیضایی است.

چه وضعیتی داشت: خیلی‌ها سینه چاک فیلم هستند و برخی معتقدند بیضایی نباید اینچنین با تهیه‌کننده فیلم ناتمامش (حمید اعتباریان) تسویه‌حساب می‌کرد! فیلم در اکران عمومی فروش متوسطی داشت.

موقعیت کنونی: ۱۱ سال است که بهرام بیضایی فیلم نساخته و در خارج از کشور به سر می‌برد. همچنان خبری از فیلم بعدی‌اش هم نیست.


علیرضا داودنژاد

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۲۰ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: در کارنامه‌اش سه فیلم نازنین، شاهرگ و قدغن دیده می‌شود که بین سال‌های ۵۴ تا ۵۷ ساخت. در این میان نازنین کیفیتی به مراتب بیش از بقیه دارد.

اولین فیلم بعد از انقلاب: جایزه سال نخستین فیلمی است که داودنژاد آن را سال ۱۳۶۱ کارگردانی کرد.

چند سال بعد از انقلاب: ۴ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: فیلم سینمایی جایزه موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از دومین جشنواره فجر شد. در میان منتقدان هم چند نفر آن را تحسین کردند.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۱۸ فیلم

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: خانه عنکبوت، نیاز، عاشقانه، مصائب شیرین، بچه‌های بد، مرهم، کلاس هنرپیشگی و فراری شاخص‌ترین ساخته‌های داودنژاد بعد از انقلاب است. در این میان نیاز همیشه در صدر جدول نظرسنجی منتقدان درباره بهترین فیلم‌ها قرار دارد. داودنژاد فیلم‌های پرفروش و گیشه پسند مثل «هوو» را هم دارد.

مهم‌ترین افتخارات: علیرضا داودنژاد صاحب رکورد جایزه ویژه از جشنواره فجر است! این کارگردان برای فیلم مصائب شیرین تندیس بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشن خانه سینما و جایزه ویژه هیات داوران فجر را گرفته. برای نیاز سیمرغ بهترین فیلم، برای کلاس هنرپیشگی سیمرغ بهترین فیلمنامه و جایزه ویژه هیات داوران و برای فراری جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورده است.

آخرین ساخته: مصائب شیرین ۲ آخرین فیلمی است که داودنژاد ساخت و امسال در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد.

چه وضعیتی داشت: منتقدان و مخاطبان مصائب شیرین ۲ را تحسین کردند. داودنژاد سال پیش فراری را روی پرده داشت که به رغم کیفیت خوب شکست بدی خورد. این فیلم نوروز روی پرده رفت، اما فدای اختلاف تهیه‌کننده و کارگردان شد. محسن تنابنده برای فراری از جشنواره فجر سیمرغ بلورین گرفته بود.

موقعیت کنونی: داودنژاد این روز‌ها مترصد اکران مصائب شیرین ۲ است و همزمان به ساخت فیلم بعدی فکر می‌کند.


بهمن فرمان آرا

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۹ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: از جمله چهره‌های تاثیرگذار بوده که با راه‌اندازی دفتر فیلمسازی زمینه ساخت فیلم‌های خوبی از جمله گزارش عباس کیارستمی را فراهم کرده. بهمن فرمان آرا در مقام کارگردان سه فیلم مهم خانه قمر خانم، شازده احتجاب و سایه‌های بلند باد را پیش از انقلاب در کارنامه دارد.

اولین فیلم بعد از انقلاب: بوی کافور، عطر یاس، اولین فیلم بهمن فرمان آرا پس از انقلاب است.

چند سال بعد از انقلاب: ۲۱ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: بوی کافور، عطر یاس ابتدا در جشنواره فجر مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. داوران هم آن را پسندیدند تا جایی که هشت سیمرغ بلورین به دست آورد. فیلم سال ۷۹ اکران عمومی شد که مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت. این فیلم جزو آثار شاخص کارنامه فرمان آرا محسوب می‌شود.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: شش فیلم. فرمان آرا از جمله کارگردان‌هایی است که تعداد ساخته‌هایش بیش از دوران پیش از انقلاب است.

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: بوی کافور، عطر یاس، خانه‌ای روی آب، یک بوس کوچولو و خاک آشنا.

مهم‌ترین افتخارات: فرمان آرا جوایز زیادی به دست آورده، از جمله سیمرغ فیلم منتخب تماشاگران و سیمرغ بهترین فیلم برای خانه‌ای روی آب، سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه برای بوی کافور، عطر یاس.

آخرین ساخته: حکایت دل آخرین فیلمی است که فرمان آرا کارگردانی کرده.

چه وضعیتی داشت: حکایت دل هنوز اکران عمومی نشده. این فیلم در جشنواره جهانی فجر با استقبال سردی روبرو شد. این کارگردان سال پیش دلم می‌خواد را روی پرده داشت که به فروش نه چندان خوب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دست یافت. برخی منتقدان هم ایراد‌های اساسی از فیلم گرفتند.

موقعیت کنونی: بهمن فرمان آرا درصدد ساخت فیلم جدید خود با نام دل دیوانه است که تاکنون حضور فاطمه معتمد آریا به عنوان بازیگر نقش اصلی آن قطعی شده.


ایرج قادی

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۴۱ فیلم

کارنامه پیش از انقلاب: زنده‌یاد ایرج قادری از جمله کارگردان‌های پرکار پیش از انقلاب بود که حاصلش ساخت ۲۷ فیلم شده، فیلم‌های او گیشه‌پسند بودند و برای ذائقه مخاطب عام ساخته می‌شدند. قادری خودش در این فیلم‌ها هم بازی می‌کرد و شهرتش میان عامه مخاطب به بازی‌هایش برمی‌گردد.

اولین فیلم بعد از انقلاب: دادا و برزخی‌ها اولین فیلم‌هایی هستند که قادری سال ۶۱ کارگردانی کرد. این فیلم‌ها تحت تاثیر انقلاب و به وجود آمدن شرایط جدید ساخته شدند.

چند سال بعد از انقلاب: ۴ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: دادا اکران عمومی شد، اما برزخی‌ها خیلی زود مهر توقیف خورد. استقبال از برزخی‌ها بالا بود و خیلی زود به فروش هشت میلیونی رسید. اگر فیلم به مشکل نمی‌خورد، همچنان صاحب رکورد مخاطب می‌بود. با توقیف فیلم برزخی‌ها، بازیگران آن از جمله محمد علی فردین، ناصر ملک مطیعی و سعید راد ممنوع‌الکار شدند. خود قادری هم تا سال‌ها اجازه حضور مقابل دوربین نداشت.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۱۴ فیلم

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: می‌خواهم زنده بمانم که قادری آن را سال ۷۳ کارگردانی کرد شاخص‌ترین اثر کارنامه‌اش به حساب می‌آید. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی و با فیلمنامه رسول صدرعاملی ساخته شد که هم تحسین برخی منتقدان را به همراه داشت و هم به فروش مطلوبی دست یافت. تاراج دیگر فیلم مهم و پرمخاطب کارنامه این کارگردان فقید است که شهرت جمشید هاشم‌پور را به همراه داشت.

مهم‌ترین افتخارات: ساخته‌های ایرج قادری منطبق با قواعد گیشه بودند و به همین خاطر هیچ کدام امکان قضاوت توسط داوران را به دست نیاورد.

آخرین ساخته: زنده‌یاد ایرج قادری سال ۸۹ شبکه را ساخت.

چه وضعیتی داشت: از نظر کیفیت شبکه فیلم قابل دفاعی نیست. این فیلم سال ۹۱ روی پرده سینما‌ها رفت که فقط ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشت.


مهدی فخیم‌زاده

تک‌سواران خسته سینما

کل آثار کارنامه: ۱۸ فیلم و ۸ سریال

کارنامه پیش از انقلاب: مهدی فخیم‌زاده هم بازی می‌کرد، هم فیلمنامه می‌نوشت و هم پشت دوربین کارگردانی می‌ایستاد. او پنج فیلم کارگردانی کرد که متعلق به سینمای بدنه هستند.

اولین فیلم بعد از انقلاب: میراث من جنون نخستین فیلمی است که مهدی فخیم‌زاده سال ۱۳۶۰ کارگردانی کرد.

چند سال بعد از انقلاب: ۳ سال

چه سرنوشتی پیدا کرد: میراث من جنون متاثر از فضای بعد از انقلاب ساخته شد، اما قصه‌اش سوای نمونه‌های مشابه بود. فخیم‌زاده به تاثیرات فساد بر خانواده‌ها تاکید داشت و فیلمش قصه‌گو بود. به همین خاطر مورد توجه قرار گرفت.

چند فیلم بعد از انقلاب ساخت: ۱۳ فیلم. فخیم‌زاده بعد از انقلاب به عرصه سریال‌سازی هم ورود کرد که حاصلش هشت سریال شده است.

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها: تشریفات، مسافران مهتاب، خواستگاری، همسر و هم‌نفس مهم‌ترین فیلم‌ها و تنهاترین سردار، ولایت عشق، خواب و بیدار و حس سوم مهم‌ترین سریال‌های فخیم‌زاده محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین افتخارات: دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم شتاب‌زده، تقدیر برای نوشتن فیلمنامه همسر، تقدیر به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل برای فیلم تاواریش و انتخاب فیلم همسر به عنوان چهارمین فیلم سال در نهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان در سال ۱۳۷۳.

آخرین ساخته: سال پیش مشت آخر را ساخت که احتمالاً در جشنواره فجر رونمایی می‌شود. او سال ۸۲ هم‌نفس را ساخته بود و در این مدت پشت دوربین فیلم سینمایی نایستاد.

چه وضعیتی داشت: هم‌نفس در اکران عمومی فروش متوسطی داشت و شاهد نقد‌های مثبتی هم درباره‌اش بودیم.

موقعیت کنونی: مهدی فخیم‌زاده این روز‌ها آخرین کار‌های فنی مشت آخر را انجام می‌دهد. گوهر خیراندیش، احمد نجفی، رامین راستاد همراه با خود مهدی فخیم‌زاده بازیگران اصلی مشت آخر هستند. او در حین ساخت فیلم دچار سانحه هم شد که خوشبختانه به خیر گذشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 501851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟