بی سوادی مجری من وشما در این برنامه افتضاح به وجود آورد+ عکس

به گزارش رکنا، مثال آن اتفاقی است که جمعه بعدازظهر در شبکه «شما» و برنامه زنده تلویزیونی «من و شما» رخ داد و در آن میهمان برنامه، مسعود فراستی، به نشانه اعتراض، برنامه و محل استودیو را ترک کرد.

عدم توازن و باور نداشتن به شایسته سالاری

رضا درستکار، نویسنده و منتقد سینما، در مورد اتفاقاتی که از سوی برخی مجریان در رسانه ملی می‌افتد، می‌گوید:«عدم توازنی که بین مجری و میهمان در رسانه ملی به وجود آمده چنین اتفاقی را موجب شده است. مردم نظر خوبی نسبت به تلویزیون و عملکرد ضعیف و پرانتقادی که دراین سال‌ها داشته، ندارند. حذف افراد، خود حق پنداری، خود مرکز عالم پنداری، حذف شایستگان و حذف نیروهای فکری و ارزشمند جامعه از دستگاه رسمی رسانه ای کشور و انحصاری عمل کردن و اردوکشی جناحی، از جمله عواملی است که باعث شده موقعیت تلویزیون در افکار عمومی منفی باشد. این عدم توازن و باور نداشتن به شایسته سالاری و حذف نخبگان از دستگاه رسمی و ملی کشور است. از سوی دیگر باید دید این صندلی کذایی چه مختصاتی دارد که هر کس روی آن می‌نشیند به چنین نخوتی دچار می‌گردد کمااین که خود آقای فراستی نیز خودش در برنامه «هفت» رفتاری از همین دست داشت. اما سؤال این است که فیلترهای این رسانه چگونه عمل می‌کند؟ گاهی نمی‌گذارند، کسی از در دروازه عبور کند و برعکس، گاهی هم اجازه می‌دهند افراد از سوراخ سوزنی رد شوند! هم خود مجری و هم کارشناس، که به هر دو نقد وارد است، محصول یک تلویزیون فاقد انتظام هستند.»

سواد وپختگی و اطلاعات تخصصی مجری

عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد فیلم و مدرس سینما، در این باره می‌گوید:«از نگاه زبانشناسان «زبان و گفتار» و نحوه بیان و لحن هر فردی، با توجه به واژگانی که در برقراری ارتباط با دیگران به‌کار می‌برد و نیز«بافت کلامی» که میان دو یا چند نفر شکل می‌گیرد، از بارز‌ترین نشانه‌های شخصیتی، شغلی و اجتماعی افراد است.

به‌همین روی کسانی که درمقام منتقد ادبی و سینمایی یا کنشگر اجتماعی یا مجری و کارشناس تلویزیونی و رادیویی و خبرنگار در فضای مطبوعات یا رسانه‌های گروهی فعالیت می‌کنند، بیش از دیگران وظیفه دارند تا از این گویاترین نشانه‌های تشخیص هویت خود به خوبی مراقبت کنند.»

این منتقد درادامه یادآور شد: «باید یادآور شوم که حتی اگر فردی به کاربرد واژگانی نامتعارف و غیرمعمول در نوشته‌ها و اظهارنظرها و یادداشت‌هایش اصرار بورزد، بازهم نمی‌تواند در برنامه زنده تلویزیونی، از همان ادبیات و لحن غیر متعارف استفاده کند.

بدیهی است که برای یک مجری یا کارشناس تلویزیونی، درکنار داشتن چهره مناسب به‌عنوان شاخصه خوش سیمایی، داشتن دانش، سواد و پختگی و اطلاعات تخصصی در حوزه‌ای که به مباحث محوری یک برنامه مربوط می‌شود امری الزامی است. در نهایت اینکه رعایت این موازین و معیارها، همواره حائز اهمیت هستند. از این روی بواسطه نبود یک سیستم درست، اتفاق پیش آمده آخرین نمونه نیز نخواهد بود.» اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مریم سادات گوشه

کدخبر: 441884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟