کشمکش منیژه حکمت و فارابی بالا گرفت

خبری در فضای مجازی منتشر شده بود مبنی بر این که سه فیلمساز سرشناس یعنی رسول صدرعاملی، وحید جلیلوند و آیدا پناهنده به عنوان کارشناس در شورای اجتماعی بنیاد سینمایی فارابی حضور دارند و به بررسی فیلمنامه همکاران خود می‌پردازند.

روز گذشته منیژه حکمت کارگردان و تهیه‌کننده سینما Cinema با تایید این خبرها گفته بود «برای من سوال است چه کسانی و چگونه از بنیاد فارابی پول می‌گیرند».

به گزارش سرنانیوز، در واکنش به اظهارات حکمت، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با ارسال جوابیه‌ای ضمن رد اظهارات وارد شده از سوی منیژه حکمت، جزئیاتی از تسهیلات دریافت‌شده توسط خود این کارگردان از بنیاد فارابی را در اختیار اعتمادآنلاین قرار داد.

منیژه حکمت نیز در پاسخ به جوابیه علیرضا تابش یادداشتی را در اختیار اعتمادآنلاین قرار داد که در ادامه آن را خواهید خواند:

"اخیرا ابهاماتی مطرح شده‌اند که لازم است درباره آن توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی و شفافیت موضوع ارائه شود. در ابتدا لازم است که به آقای تابش اعلام کنم که من یک حرفه‌ای هستم و باری به هر جهتی در این سینما حضور پیدا نکرده‌ام و فعالیت نداشته‌ام.

آقای تابش در جوابیه‌ای که منتشر کرده‌اند گفتند که من اتهام‌زنی می‌کنم که چنین مساله‌ای را درست نمی‌دانم و چون گذشته اعلام می‌کنم که من همواره اعتقاداتم را بیان کرد‌ه‌ام و این را باید بدانیم که یک هنرمند Artist هیچگاه نمی‌تواند با ارگان‌های دولتی کار کند و خودش را برتر از دوستان دیگری که با آنجا کار می‌کنند بداند.

اخیرا مدیر سازمان سینمایی فارابی گفته است که این سازمان از رویکرد‌های فرهنگی و اجتماعی مشخصی حمایت می کند. چه بهتر که اعلام شود این رویکرد فرهنگی و اجتماعی تحت حمایت فارابی دقیقا چه گروهی یا افرادی را شامل می‌شود؟ باید این افراد و گروه‌ها معرفی شوند.

در پاسخ به توضیحات آقای تابش عزیز باید اعلام کنم که از زمان ریاست شما حتی یک ریال هم به بنده و فیلم‌هایی که کار کرده‌ام مبلغی را اختصاص نداده‌اند. حتی در زمان ساخت فیلم «جاده قدیم» بارها با آقای داروغه‌زاده و حیدریان تماس‌هایی گرفته شد که در آخر متوجه شدم که بنیاد فارابی موافق تخصیص دادن هیچ پولی به پروژه جاده قدیم نیست.

پروژه «جاده قدیم» نه تنها مورد حمایت قرار نگرفت که حتی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی چوب لای چرخ آن گذاشته است که بارها این موضوع و از کارهایی آقای ایل‌بیگی تعریف کرده‌ام. همچنین در جشنواره فجر هم مواضع خودم را نسبت به کارهایی که قائم مقام فارابی در حق سینما انجام می‌دهد، اعلام کردم و از این به بعد مسئولیت رسانه‌ها است که عملکرد این فرد را مورد بررسی قرار دهند.

اما از آقای تابش درخواست می‌کنم که جزییات کمک‌های امسال و سال گذشته را منتشر کنند؛ اینکه به چه کسانی وام داده‌اند و این حمایت‌ها در قبال کدام پروژه‌ها و اقدامات انجام شده است؟ باید پاسخ داده شود که چطور و چگونه و در قبال چه پروژه‌های از هزینه بیت‌المال استفاده می‌کنید؟ مردم باید از این رویکرد مشخص که بنیاد سینمایی فارابی دنبال می‌کند اطلاع داشته باشند و همگان بدانند که چه کسانی از حمایت سینمای فارابی برخوردار می‌شوند و چرا من و دوستان دیگر از این حمایت‌ها برخوردار نمی شوند.

در گذشته یکی از مدیران سابق فارابی گفته بود که اگر فیلمسازان تفکر آنها را در فیلم‌ها پیاده کنند، مورد حمایت آنان خواهند بود و فارابی پول‌ها را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که طبق تفکر و دیدگاه آنان فیلمسازی کنند.

درباره رویکردی که فارابی پیش گرفته باید گفت که آقای تابش دقت نظر خاصی روی افرادی که مد نظرشان است دارند. آقای ارجمندی در دوره گذشته قرار بود که 50 درصد فیلم «جاده قدیم» را شریک شوند اما با کار شکنی‌های آقای ایل‌بیگی و موضوعاتی که درباره فیلم مطرح کردند موضوع منتفی شد. با توجه به اینکه فیلم را کلید زده بودیم و پیگیری‌های زیادی از سوی آقای سیدزاده انجام شده بود تنها 20 درصد از فیلم را با ما شریک شدند.

هنوز درباره پروژه «جاده قدیم» موضوعات و مسائلی موجود است که می‌توانم آن‌ها را منتشر کنم تا مردم نسبت به آن آگاه شوند. طی یک سال گذشته بارها و بارها درخواست دیدار با آقای تابش داشتم که همه این درخواست‌ها لغو شدند و در این خصوص مسئولان دفتری ایشان می‌توانند شهادت بدهند.

از آقای تابش می خواهم که کاملا شفاف صحبت کنند و به عنوان یک شهروند و یک سینماگر تقاضا دارم که کمک های فارابی در دو سال گذشته را به صورت شفاف منتشر کنند. مردم باید کارکرد اصلی فارابی را بدانند. باید وضعیت امروز سینمای ایران مشخص شود. چرا امروز فیلم‌های کمدی جای سینمای اندیشه و اجتماعی را گرفته است؟ در این شرایط نقش مجموعه فارابی چگونه تعریف می‌شود و مسئولان این مجموعه دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

موضوع مهم و قابل توجه این است که چطور آیدا پناهنده و وحید جلیلوند که از فیلمسازان درجه یک سینمای مستقل هستند تن به چنین مسئولیتی داده‌اند و چرا با شورای مشورتی بنیاد فارابی همکاری می‌کنند؟"

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟