«تنهاتر از مسیح»؛ نمایشی با بیش از 400 بازیگر/ ورود لاکچری‌ها ممنوع!

در ایامی که نمایش‌های لاکچری و پر هزینه در سالن‌های چند ستاره روی صحنه می‌روند، در منطقه جنوب تهران و در بوستان ولایت نمایشی بزرگ با حضور جوانان مشتاق با عنوان «تنهاتر از مسیح» به روی صحنه رفته است که حال و هوایی همچون نمایش فصل شیدایی را به همان شکل و با موضوع اربعین مقابل چشمان مخاطبان خود قرار داده است.

در خیابان های شهر که عبور و مرور می کنیم، تابلوهای تبلیغاتی پر شده از پوستر نمایش هایی که با بازیگران سلبریتی و هزینه های نجومی سعی می کنند مخاطبان خاصی را پای نمایش های لاکچری خود بکشند و پای پول های نجومی را به صحنه های نمایش و تئاتر باز کنند. حالا در این آشفته بازار Store پول های نامعلوم در هنر Art دانشجویی و دانشگاهی نمایش و تئاتر که از دیرباز در فرهنگ ما جایگاه داشته است، گروهی از جوانان نمایشی بزرگ اما رایگان را روی صحنه برده اند که حداقل توانسته با مخاطب گسترده ای که شاید بضاعت پرداخت این پول ها را نداشته باشد، ارتباط برقرار کند.

نمایش «تنها تر از مسیح» که هر شب در حضور چندین هزار نفر از اقشار مختلف مردم اجرا می‌شود و ماجرا‌های کربلا و روز عاشورا را از اربعین حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) تا امروز به تصویر می‌کشد، صحنه‌هایی هیجان انگیز از انفجار و تیراندازی‌های واقعی را همراه با صحنه های تامل برانگیز نمایش می دهد و در زمان هایی مخاطب را میخکوب می کند.

برای گفتگو با کارگردان و تهیه کننده این اثر راهی لوکیشن نمایش شدیم. «تنها‌تر از مسیح» هر شب پس از نماز مغرب و عشاء در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ به روی صحنه می‌رود. صحنه این نمایش در بخش جنوبی مجموعه بوستان ولایت در فضای باز بزرگی قرار دارد که صدای نوحه خوانی محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) و راهروهای مزین به بیرق سالار شهیدان (ع) مسیر ورودی را در عین تاریکی نمایان کرده اند.

وارد مجموعه که شدیم نمایش در حال آغاز شدن بود و مخاطبان در یک سوله مسقف و بدون دیوار با سه صحنه نمایش مواجه بودند که به ترتیب باز و بسته می‌شوند. در اولین پرده کاروان اسرای کربلا، پرده‌ای دیگر از مصائب اهل بیت (ع) و پرده آخر هم رشادت‌های مدافعین حرم را با صحنه‌های جذاب انفجار به تصویر کشیده است.

«تنهاتر از مسیح» مخاطبان خود را در هر پرده با صحنه‌هایی مواجه می‌کند که همیشه در مراسم‌های روضه و تعزیه خوانی فقط شنیده است.

نمایش که رو به پایان بود در کنار ورودی سالن اجرا جوانی را دیدیم که مشغول بدرقه مهمانان بود. وقتی با او همکلام شدیم فهمیدیم که علی اسماعیلی مجری و تهیه کننده این نمایش است. پس از خروج مهمانان برنامه در گوشه‌ای از صحنه گفتگویی را با وی ترتیب دادیم و در آن به بخش‌های مختلف نمایش پرداختیم.

به عنوان سوال اولین چیزی جلب توجه می کند؛ چرا در بیلبوردهای تبلیغاتی اثری از اسامی عوامل دیده نمی شود؟

تولید آثار نمایش میدانی با ابعاد بزرگ نیاز به همراهی و همدلی جمع زیادی از دست اندرکاران آن اثر دارد و همه تیم ما هم مثل ستون نمایش هستند. ما از ابتدا دنبال مطرح شدن اسامی نبودیم، به همین خاطر دنبال برند سازی هم نیستیم و هدف نمایش برایمان مهمتر بوده است.

چند نفر هر شب در اجرای این نمایش به کار گرفته می شوند و تعداد هنروران شما چقدر است؟

نمایش تنهاتر از مسیح بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هنرور دارد که بخشی از آن‌ها را بازیگران تئاتر و بخش دیگری را هم داوطلبان سرباز تشکیل می‌دهند. بچه‌های سربازی که که داوطلبانه با این نمایش همکاری می‌کنند واقعا بار نمایش را به دوش می‌کشند و خیلی تلاش می‌کنند.اتفاقی ناگوار در شب‌های اول اجرا افتاد؛ بازیگر Actor نقش حضرت عباس (ع) در درگیری که موقع اجرای نمایش وجود دارد، جراحتی در ابرویش به وجود آمد. او به درمانگاه رفت و مورد درمان قرار گرفت، اما فردای آن روز هم برای نمایش آمد و دوباره نقشش را ایفا کرد.

این صحنه بزرگ را با این تعداد چگونه مدیریت کردید؟

در نمایش ما مخاطب یک ساعت درگیر اثری سه بعدی می‌شود و تقریبا تمام بازیگران نمایش در زمان اجرا دور صحنه در حال جوش و خروش هستند تا خود را به صحنه برسانند. این اندازه از صحنه و ابعاد نمایش حداقل ۴۰۰ هنرور را می‌طلبد، اما با توجه به بضاعت ما همین تعداد بازیگر را توانستیم به کار بگیریم.

پیش تولید و هماهنگی گروه را از کی شروع کردید؟

پیش تولید کار ما از شهریور آغاز شده بود، اما شاید باور کردنی نباشد که ما در یک هفته تمرین شبانه روزی توانستیم به این هماهنگی برسیم و کار را به ایام محرم و صفر برسانیم و به روی صحنه ببریم. البته در ابتدا قرار بود ما این نمایش را در هفت نوبت در شهر نجف و در مسیر پیاده روی اربعین با دو زبان عربی و فارسی اجرا کنیم، اما با توجه به مسائل اقتصادی تصمیم گرفتیم نمایش این کار را در تهران و برای جاماندگان اربعین که به هر دلیل نتوانستند در این مراسم عظیم حضور پیدا کنند، انجام دهیم.

به نظر شما اگر همانند فصل شیدایی از یک راوی استفاده می کردید، مخاطب ارتباط بهتری برقرار نمی کرد؟

ما فرم‌های مختلف اجرا را آزموده و به این نتیجه رسیدیم که شاید نمایش بزرگ میدانی راوی قصه را به خود نمایش واگذار کند؛ مخاطب هم احساس بهتری خواهد داشت؛ علی الخصوص که قصه ما از داستان‌های کوتاه تشکیل شده است.

نمایش شما چقدر لاکچری است؟

ما هیچ چیز لاکچری نداریم؛ صحنه ما از خاک و کاهگل درست شده است و مردم هم بدون هیچ هزینه‌ای نمایش ما را می‌بینند. ما البته اعتقاد داریم برای امام حسین (ع) باید همه وجود خود را صرف کنیم، اما کار ما کمترین هزینه را در برداشته است.

دکور نسبتا ساده ای را به کار گرفته اید؛ دلیل خاصی دارد؟

نمایش ما به خاطر سرعت کار و اینکه پرده‌های مان سریع جا به جا می‌شوند، خیلی قدرت مانور در دکور را نداشت، اما از بضاعت افکت های مختلف مانند انفجار و تیراندازی در صحنه‌های مختلف استفاده کرده ایم که هیجان را به نمایش تنها‌تر از مسیح اضافه کرده است.

نمایش تنهاتر از مسیح توسط سازمان اوج اجرا می شود؟

نمایش تنهاتر از مسیح به همت موسسه سیمای ققنوس که زیر مجموعه سازمان هنری رسانه‌ای اوج به حساب می آید، تولید و اجرا شده است. عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح و تهیه کننده: علی اسماعیلی، کارگردان: حسن بذرا، طراح نور: عباس رحمانی، جلوه‌های ویژه: رضا ترکمان، طراح صحنه و دکور: مهدی اکبری، مدیر تولید: نادر قنبری، مدیر صدا: علی بیرنگ

از مهمانان ویژه با جایگاه وی آی پی در میان مردم خبری نیست؟

ما به هیچ وجه مهمان ویژه و وی آی پی نخواهیم داشت و هر کس از هنرمندان و مسئولان که در خدمتشان باشیم در کنار مردم خواهد نشست؛ علت هم این است که اینجا مجلس سیدالشهدا (ع) است.

حرف پایانی؟

ما در ایام اربعین هم اجرا خواهیم داشت و حتی در روز اربعین سرور و سالار شهیدان هم چندین اجرا را به روی صحنه می‌بریم. امیدواریم بتوانیم میزبان همه مشتاقانی باشیم که نتوانستند در پیاده روی اربعین حضور پیدا کنند.

گفتنی است؛ نمایش تنهاتر از مسیح از 17 مهرماه الی 17 آبان هر شب در دو سانس مختلف در بوستان ولایت برای علاقه مندان اجرا می شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟