خانه سردار ملی خرابه ای فراموش شده/نام آوران ورزقان گمنام در وطن

ستارخان نامی آشنا برای مردم ورزقان، آذربایجان شرقی و ایران؛ اما متاسفانه این نام در زادگاهش رفته و رفته از یادها می رود.

امروز ۲۸ مهرماه سالروز تولد ستارخان، نماد غیرت و شجاعت و ایستادگی آذربایجان است، ستارخان در ۲۸ مهرماه سال ۱۲۴۵ در روستای بیشک (سردار کندی امروز) شهرستان ورزقان به دنیا آمد است، نام کامل ایشان ستارخان قراچه داغی بود، ستارخان که با لقب سردار ملی شناخته می شود در ۲۵ آبان ماه سال ۱۲۹۳ درگذشت.

در شهرهای مختلف کشور همه ساله خصوصا در سالروز تولد، روز مشروطه و سالگرد درگذشتش مراسم و همایش های مختلفی برگزار می کنند، ولی متاسفانه در شهرستان ورزقان که زادگاه سردار ملی محسوب می شود مردم حتی برای یک بار هم شاهد مراسم گرامیداشت باشند، نشدند.

در ۲۸ مهرماه سال گذشته مسئول میراث فرهنگی شهرستان ورزقان وعده برگزاری همایش ملی برای گرامیداشت ستارخان به مردم شهرستان ورزقان را داد، همانطور که از قبل پیش بینی می شد این وعده نیز عملی نشد و هیچ برنامه، مراسم یا همایشی با این عنوان برگزار نشد.

نکته عجیب تر این جا است در شهرستان ورزقان حتی یک تابلو، مجسمه یا سردیس ساده هم به اسم سردار ملی دیده نمی شود و این قضیه تا جای ادامه پیدا کرده است که خانه ستارخان نیز در روستای بیشک (سردارکندی) تخریب شده است.

ورزقان که مفاخری چون ستارخان، علامه جعفری و محمد تقی خان پسیان اولین خلبان کشور دارد ولی متاسفانه خیلی از مردمانش این شخصیت ها را نمی شناسند و اگر به این منوال ادامه پیدا کند بطور کلی از ذهن مردم منطقه پاک خواهد شد.

حال این سوال پیش آمده است که چرا مسئولان ورزقانی برای این موضوع که خیلی هم ساده است کاری نکردند.

منبع: مهر

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟