آلبوم موسیقی فیلم سینمایی ایستاده در غبار منتشر شد

همچنین برای انتقال هرچه بهتر حس تصاویر فیلم به مخاطب از آواهای کُردی بهره گرفتم؛ آواهایی که به آن «هوره» و «مور» می‌گویند. این نوع آواز در سوگواری‌ها استفاده می‌شود که معمولا اجرای آن از سوی زنان صورت انجام می‌گیرد. آلبوم موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» با تلفیق «هوره» و «مور» با موسیقی تولید شده است که فکر میکنم این اتفاق در موسیقی کشور تاکنون خودنمایی نکرده است و برای اولین بار است که چنین آوایی از سرزمین کردستان در حوزه موسیقی کشور شکل می‌گیرد.
وی افزود: برای خلق فضایی هرچه باورپذیرتر طی سفرهای خود به کردستان، توانستم دو نفر از بومیان آن منطقه را که به آواز «هوره» و «مور» تسلط دارند برای آلبوم موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» دعوت کنم. استفاده از این آوای بومی در تولید این آلبوم همان حسی را که من می‌خواستم ایجاد کرد و به مخاطب در تماشای فیلم منتقل ساخت آواز مور در این آلبوم از سوی یک پیرزن کُرد ادا می‌شود که به هیچ‌عنوان قابل تشخیص میان مرد یا زن بودن آن نیست.
خزایی‌فر ادامه داد: هنگام شنیدن موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» آواهای ارائه شده، مخاطب را با خود به گذشته‌های نه چندان دور دهه 40 و 50 می‌برد. شاید همان حس نوستالژی باشد که حس خوبی به مخاطب القا می‌کند. حسی که عواطف وی را برمی‌انگیزد.
او در مورد تاثیر و ضرورت انتشار آلبوم موسیقی فیلم‌های سینمایی ایران گفت: انتشار آلبوم موسیقی فیلم به صورت مجزا خوب و موفق است. اما بهتر است هم‌زمان با اکران سینمایی آن همراه باشد. چرا که مخاطب بلافاصله پس از تماشای فیلم می‌تواند با شنیدن آلبوم موسیقی آن بار دیگر فیلم را مرور کند. آلبوم موسیقی یک فیلم سینمایی Movie امکان تماشای دوباره فیلم بدون تصویر را به مخاطب خود می‌دهد. چرا که اگر موسیقی یک فیلم درست به کار گرفته و در ساخت آن دقت و ظرافت به خرج داده شود، تماشاگر را واراد به تخیل قاب‌های آن فیلم می‌کند؛ تخیلی که برای مخاطب لذت‌بخش خواهد بود. همچنین آنچه را فیلم در نظر داشته به بیننده خود منتقل کند تسهیل می‌بخشد. آلبوم موسیقی یک فیلم سینمایی باید به نوعی قالب صوتی آن فیلم باشد.
این آهنگ‌ساز توانمند کشور که موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را نیز خود ساخته است، گفت: معمولا موسیقیدانان و آهنگ‌سازان می‌گویند موسیقی فیلم نباید شنیده شود. بلکه باید در متن فیلم حل شود. در عین حال که روی مخاطب تاثیرات لازم را می‌گذارد اما نباید به وضوح شنیده شود. در حالی‌که موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» به عمد کاملا شنیده می‌شود. چرا که کارگردان فیلم می‌خواهد لحظاتی را با موسیقی حرف بزند. به بیانی دیگر نمی‌توان برای موسیقی فیلم ساختاری کلی در نظر گرفت که امکان تغییر درونش نباشد. ما باید برای هر فیلم متناسب با خودش موسیقی را بسازیم و اگر نیاز باشد موسیقی بیشتر خودنمایی کند.
وی افزود: هماهنگی موسیقی با داستان و اهداف فیلم بخش ویژه و بسیار مهم موسیقی فیلم است؛ چرا که گاهی موسیقی فیلم به جای تکمیل زحمات گروه کارگردانی یک فیلم آن را مشوش می‌سازد.
خزایی‌فر در پایان گفت: وضعیت موسیقی کشور در چند سال گذشته اصلا خوب نبود. اما رفته رفته با تغییر دیگاه جامعه هنری کشور و مسئولان به این هنر Art ارزشمند رشد و شکوفایی خود را آغاز کرده است. از طرفی دیگر هم نقش مردم در رشد موسیقی کشور بسیار مهم است. در دوران افول موسیقی ایران که چند سال گذشته رخ داد به دلیل تغییر سلیقه مردم هم بود. نه اینکه ذائقه مردم به دست خودشان تغییر کند. اما به دلیل نبود خوراک مناسب موسیقی کشور و فراوانی موسیقی بد که از سوی اهالی غیر موسیقی به دست مردم می‌رسید سلیقه‌های مردم نیز دستخوش تغییرات شد. جای امیدواری است که بار دیگر با ظهور موسیقی‌های با کیفیت و فاخر این عرصه هنری جایگاه شایسته خود را به دست آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 359930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟