آشنایی با موشک های کروز بومی + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 13.87M | مدت زمان ویدیو: 00:02:09
به گزارش رکنا ،  قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است. بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های کروز هستند.

در مجموعه گزارش‌هایی، موشک های کروز بومی و ساخت داخل را معرفی می کنیم.

اولین گزارش از این مجموعه به بررسی موشک کروز زمین پایه و بومی هویزه اختصاص داشت که  یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که  ۱۳ بهمن ماه سال گذشته و در جریان نمایشگاه دستاوردهای دفاعی و سازندگی توسط امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک بردی معادل ۱۳۵۰ کیلومتر داشته و آزمایش پروازی آن در برد پروازی ۱۲۰۰ کیلومتر انجام و این موشک موفق شد که اهداف از پیش تعیین شده را با دقت مورد اصابت قرار دهد.

دومین گزارش از این مجموعه اما به بررسی موشک کروز بومی سومار پرداخت که یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که اواخر اسفندماه ۹۳ با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. اینموشک با برد۲۰۰۰ کیلومتر توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند. موشک کروز زمین به زمین "سومار" ضمن توانمندسازی نیرو‌های مسلح می‌تواند گامی موثر برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران محسوب شود.

1

سومین گزارش به بررسی موشک کروز یا علی (ع) اختصاص داشت که این موشک دارای یک موتور توربوجت با برد ۷۰۰ کیلومتری است و سر جنگی این موشک هم در حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. نمایش شلیک این موشک بازتاب بسیار زیادی از نظر اهمیت حوزه کروز‌های زمینی در جهان داشت و برخی از رسانه‌ها و صاحبنظران غربی برای این موشک برد ۲۵۰۰ کیلومتری پیش بینی کردند.

چهارمین گزارش به بررسی موشک کروز دریایی نور می‌پردازد که دهه ۷۰ به ناوگان نیروهای نظامی دریایی کشور الحاق شد. طول این موشک ۶.۳۸ متر است که از این مقدار ۱.۲۴ متر آن به قسمت موتور اولیه اختصاص دارد. قطر موشک نور ۳۶ سانتیمتر است که از موتوری با پیشرانه توربوجت و سوخت مایع استفاده می‌کند و تا ۱۲۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد.

پنجمین گزارش هم به بررسی موشک کروز بومی قادر اختصاص دارد که بررسی آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

1

موشک کروز قادر

موشک کروز قادر برای نخستین بار در رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۰ رونمایی شد. این موشک را از نظر ابعاد و ویژگی های فنی و ساختاری می توان عضوی از خانواده موشک های نور نامید که تنها تفاوت آن از نظر اندازه طول موشک است که آن هم فقط به جهت حجم بیشتر مخزن سوخت و اندازه آن است که البته باعث افزایش برد این موشک می‌شود.

1

کلاهک و شکل بدنه آن با موشک نور مشابه است. هر دو موشک قادر و نور از سامانه های مشابه بهره می برند همچنین قادر هم مانند موشک نور از یک بوستر کمکی پرتاب اولیه استفاده می کند. البته این موشک به علت داشتن طول بیشتر و وزن بیشتر نسبت به موشک نور احتمالا از موتور قوی تری بهره می برد. موشک قادر دارای یک خلبان خودکار دیجیتال است (DAP- digital auto pilot) که مسیر پروازی آن را تا هدف تنظیم و برخورد آن را به هدف تضمین می‌کند.

1

از دیگر قابلیت های این موشک می توان به قابلیت گریز از سیگنال‌های پارازیت، سامانه‌های جنگ الکترونیک، امکان نصب بر روی هواگردهایی همچون میل۱۷ و جنگنده‌های اف ۴ اشاره کرد که این کار باعث دقت و سرعت بیشتر در انهدام اهداف می‌شود.

1

مشخصات فنی 

موشک کروز قادر با قطر ۳۶ سانتیمتر و طول ۷۴۰ سانتیمتری می تواند با موتور توربوجت و سوخت مایع قادر است تا به سرعت  ۰.۹ ماخ و ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری از سطح دریا دست پیداکند. سیستم هدایت آن مبتنی بر رادار داخلی فعال است. وزن سرِ جنگی این موشک نامعلوم است اما از نوع انفجار شدید (High explosives) می‌باشد که قابلیت نفوذ در زره کشتی‌ها با فیوز تأخیری را دارد.

قادر در رسانه‌های خارجی 

پایگاه خبری NATIONAL INTEREST آمریکا طی گزارشی با عنوان «آیا ایران می تواند ناوهواپیمابر را غرق کند؟» به موشک‌های کروز دریایی ایرانی از جمله  قادر اشاره کرده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟