کشف تمدن 7 هزار ساله در ایران/ هیچ کدام از مردان زبان نداشت جز یک زن!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهر یئری از محوطه های تاریخی و باستانی واقع در مشگین شهر در استان اردبیل است و یک شهر باستانی محسوب می‌شود. این شهر باستانی در نزدیکی روستای پیرازمیان قرار دارد. فاصله شهر یئری تا مشگین شهر در حدود 40 کیلومتر و تا اردبیل 70 کیلومتر است. این محوطه باستانی در شمال شرق مشگین شهر واقع شده است. محوطه باستانی شهریئری در شمال غرب اردبیل و در همسایگی رود قره سو روی نقشه دیده می‌شود.

محوطه شهریری برای نخستین بار در سال 1978 در بررسی دشت مشکین شهر توسط پروفسور چارلز برنی کشف و به نام محوطه ارجق ثبت شده است. 3 فصل حفاری از سال 1383 تا 1385 در این محوطه انجام شده و منجر به شناسایی 4 منطقه دراین محوطه شده است که شامل محدوده قلعه، گورستان عصر آهن، محدوده نیایشگاه (معبد) و محوطه قوشا تپه خبر داد .

شهر یئری

دیوار دفاعی قلعه این محوطه توسط چارلز برنی به ثبت رسیده است و کاوش های بعدی صورت گرفته در این بخش نشان داد که دیوار دفاعی قلعه بصورت چینشی و بدون استفاده از ملاط به شیوه ای خاص و اصولی انجام شده است .

132 قبر در این محوطه تاریخی شناسایی شده است که این قبور از دو نوع گورهای اتاق شکل و صندوقی شکل تشکیل شده اند .تمامی گورها بدون استثنا با استفاده از تکنیک کلان سنگی و بدون استفاده از ملات ساخته شده اند و مشابه آنها در قلعه شیشه اهر، ارنیس ترکیه، آق اولر تالش، منجوق تپه جمهوری آذربایجان وجود دارد .

537 استل در این محوطه وجود دارد و نکته قابل توجه در این استل ها اینست که تمامی آنها دارای چشم و بینی هستند و به جز یکی بقیه دهان ندارند باستانشناسان بر این باورند که این موضوع ممکن است به سکوت انسان در پرستشگاه ها مربوط باشد  نکته قابل توجه در مورد این محوطه باستانی این است که این تعداد پیکر تراشه انسانی در یک محوطه در هیچ جای دنیا مشابه ندارد .

همچنین کارشناسان باستانشناسی معتقدند که اندازه متفاوت استل ها بیانگر طبقه اجتماعی آنها است و تمامی این استل ها در دو نوع مسلح و بی‌سلاح شناسایی‌شده‌اند که شمشیر را به صورتی متفاوت در دست دارند در حالیکه فرورفتگی استل ها در خاک نشان از قدیمی تر بودنشان است.

شهر یئری

سفال‌های کشف‌شده در این منطقه از نوع منقوش هستند که بیشترین آنها با نقوش هندسی و مثلثی از نوع دهانه باز و در هر سه دوره تاریخی هستند. در این محوطه جنگ‌افزارها، زیورآلات و کارافزارهایی کشف شده است که نقوش شمشیرهای کشف شده مشابه طرح‌های جام حسن لو است. همچنین تعداد زیادی اشیاع مفرغی در شهریری کشف شده است که شامل سنجاق های تزیینی، طوق، انگشتر، النگو و...از جنس مفرغ است.

برخی از باستانشناسان معتقدند که یک واقعه تاریخی بزرگ در این منطقه در 7 هزار سال گذشته باعث شده است تا این واقعه در خاطر مردمان این منطقه باقی بماند و این پیکر تراشه ها نمادی از آن واقعه هستند که احتمالا حاوی پیام هایی از آن اتفاق در آن برهه از تاریخ بوده است.

 

لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟