در کنسرت موسیقی خواننده معروف ایسلندی در تهران چه گذشت؟+فیلم
حجم ویدیو: 24.80M | مدت زمان ویدیو: 00:03:44

اولافور آرنالدز Ólafur Arnalds آهنگساز و پیانیست ایسلندی به دعوت عمارت روبرو روز جمعه ۱۷ آذر در تالار اندیشه حوزه هنری در دو سانس به اجرای برنامه پرداخت. اجرایی که با استقبال فوق‌العاده طرفداران موسیقی تمام بلیت‌های آن در عرض یک ساعت به فروش رفت. این کنسرت برای سه سانس دیگر هم تمدید شد که آن هم تنها در هفت دقیقه به فروش رفت .نکتهٔ جالب توجه این که در روزهای اخیر تمام بلیت‌های کنسرت اردیبهشت ماه اولافور آرنالدز در سالن غول‌پیکر کارنگی هال لندن نیز فروش رفته است.

آرنالدز یکی از مهم‌ترین و پرطرفدار‌ترین آهنگسازان موسیقی نئوکلاسیک و امبینت به شمار می‌رود. این هنرمند کار خود را به عنوان نوازندهٔ درامز یک گروه متال در ایسلند شروع کرد ولی خیلی زود مسیر هنری‌اش را به سمت سبک‌های نئو کلاسیک، الکترونیک و امبینت هدایت کرد.

آرنالدز ۳1 ساله در سال ۲۰۰۷ اولین آلبوم خود «در ستایش تکامل / Eulogy for Evolution» را منتشر کرد. آلبومی که به گفتهٔ خودش بازنمایی سفر حیات از تولد تا مرگ است. او در این آلبوم پیانو، درامز، ارگ، گیتار، ملودیکا و گیتار باس می‌نوازد. آرنالدز را در این آلبوم یک ارکستر کوچک زهی نیز همراهی می‌کند.

دومین آلبوم و بهترین اثر آرنالدز ...و آن‌ها از سنگینی ظلمت گریختند /...And They Have Escaped the Weight of Darkness در سال ۲۰۱۰ سکوی پرش این موسیقی‌دان جوان شد. آلبومی که با الهام از فیلم درخشان هارمونی ورک‌مایستر / Werckmeister Harmonies  اثر بلا تار، کارگردان مجاری، ساخته شده است. موسیقی تک‌نفره‌ای که آرنالدز برای ساخت آن از سمپل‌های نرم‌افزاری در کنار پیانوی آکوستیک استفاده کرده است. یک موسیقی تیره و تار که یادآور خورشید‌گرفتگی و فضای آخرالزمانی فیلم منبع الهامش است.

آخرین آلبوم آرنالدز که سال قبل منتشر شد «آهنگ‌های جزیره / Island Songs» نام دارد. آلبومی که هر قطعهٔ آن طی اقامت یک هفته‌ای آرنالدز در یک جزیره از کشور ایسلند ساخته شده است.

آرنالدز تا به امروز ۶ آلبوم بلند و ۶ آلبوم کوتاه منتشر کرده است. علاوه بر این، او موسیقی چندین فیلم و سریال از جمله موسیقی متن سریال پرطرفدار بریتانیایی «برادچرچ / Broadchurch» را نیز ساخته است. آرنالدز برای موسیقی این سریال جایزه بفتا برای بهترین موسیقی متن یک سریال را دریافت کرده است.

موسیقی اولافور آرنالدز صدای جدیدی در موسیقی نئوکلاسیک غرب است که تلاش دارد با رویکردی مینیمال از موسیقی کلاسیک آشنازدایی کند. ملودی‌پردازی‌های ساده، فضاسازی‌های سینمایی و استفاده از موسیقی الکترونیک در یک فضای رمانتیک از جمله ویژگی‌های مهم صدای موسیقی آرنالدز است. عناصری که ریشه در علاقهٔ آرنالدز به صدای روحانی و مینیمالِ موسیقی آروو پارت و موسیقی‌دان‌‌های نئو رومانتیکی چون دیمیتری شوستاکوویچ و بلا بارتوک دارد.

اولافور آرنالدز در تهران آهنگ هایی مانند Tommorrow's song,Poland,3326,Near Night را به همراه گروه خود، که شامل یک نوازنده ویالون و یک ویالون سل بود، نواخت.او در ابتدا از مهمان نوازی ایرانی ها تعریف کرد و اظهار داشت پنج سال منتظر اجرای کنسرت در ایران بوده است.

در انتهای اجرا به خاطر دست زدن بسیار تماشاگران دوباره به استیج برگشت و آهنگی که بخاطر یادبود مادربزرگ خود نوشته بود نواخت.او در توضیح این آهنگ گفت: "من در نوجوانی به گروه های پانک راک علاقه داشتم اما مادربزرگم اصرار می کرد شوپن گوش کنم.من به خاطر اصرار های مادربزرگم به آهنگ های کلاسیک علاقه مند شدم"

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟