گلایه سرپرست گروه موسیقی مولانا از شهرام ناظری

نشست خبری گروه «مولانا» صبح امروز سه‌شنبه 30 آبان 1396 در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست محمد جلیل عندلیبی آهنگساز و سرپرست گروه، بهزاد فروهری نوازنده نی، سیدرضا کردستانی خواننده و جمعی از خبرنگاران حوزه موسیقی حضور داشتند. محمد جلیل عندلیبی نوازنده و آهنگساز در ابتدای این نشست خبری گفت: رپرتوار برنامه در سه قست اجرا می شود که در قسمت اول استاد بهزاد فروهری به اجرای دو نوازی تمبک و نی می پردازند، در قسمت دوم نیز فضا به گونه ای طراحی شده که ما ابتدا در دستگاه همایون با اجرای تصانیفی از عبدالرحمن وفایی به خوانندگی سید رضا کردستانی کار به مخاطبان ارائه می دهیم و بعد ضمن اجرای قطعاتی در دستگاه شور و بیات ترک قطعاتی را اجرا خواهیم کرد. در واقع این برنامه اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که با مقام های کردی اجرا می شود.

وی با اشاره به سابقه گروه موسیقی «مولانا» بیان کرد: من گروه مولانا را در سال 1354 در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تاسیس کردم در واقع هسته اصلی این گروه در این مرکز با همیاری زنده یاد داریوش صفوت شکل گرفت و در سال 1356 بود که گروه مولانا در مجموعه تئاتر شهر متولد شد و در آنجا اولین برنامه خود را با خوانندگی زنده یاد رضوی سروستانی اجرا کردیم. البته بعدها استاد شهرام ناظری و علیرضا افتخاری به ما پیوستند و ما همراه با سایر هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی در این عرصه حضور جدی داشتیم. این گروه طی سال های گذشته به عنوان ارکستر سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فعالیت می‌کرده و می‌توانم بگویم زحمات زیادی برای حوزه موسیقی اصیل ایرانی کشیده است.

این آهنگساز تاکید کرد: این موسیقی که ما اجرا می‌کنیم موسیقی ردیف دستگاهی ماست که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. البته ما در حوزه موسیقی ایرانی موسیقی عرفانی ، موسیقی فولکلور، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی مقامی داریم که ما در این کنسرت به موضوع موسیقی ردیف دستگاهی توجه بیشتری داریم.

عندلیبی در پاسخ به این سئوال که چرا دیگر با استادان برجسته موسیقی ایرانی از جمله شهرام ناظری همکاری ندارد؟ توضیح داد: استاد ناظری مقداری به من کم لطفی کردند حتی من زمانی به ایشان پیشنهاد دادم که کارهایی را با هم انجام دهیم اما برخی از مسائل و گرفتاری ها اجازه ادامه این همکاری را با ما نداد. به هرحال من دوست دارم فعلا با جوانان کار کنم حتی زمانی هم که با استاد ناظری مشغول به فعالیت بودم این خواننده از هنرمندان جوان موسیقی بودند که با گروه «مولانا» همکاری می‌کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه اغلب موسیقی کردی ما در تالارهای برگزاری کنسرت ما شده «هلپرکه (رقص موسیقی کردی)» در حالی که موسیقی ما موسیقی تخصصی بوده که نشات گرفته از موسیقی عمیق و مقامی کردی و ایرانی است. اینها موسیقی هایی هستند که سال ها مورد استفاده بسیاری از استادان موسیقی ایرانی از جمله استاد صبا قرار گرفته است.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: در طی سال های اخیر دشمنی و شقاوت بین آدم ها و انسان ها به شکل بی رحمانه ای وجود داشته و دارد و این موضوع تنها به حوزه موسیقی محدود نشده است. حتی من در این مورد قطعه ای را آهنگسازی کردم که به زودی به مخاطبان ارائه می شود. قطعا نمی شود گفت بین هنرمندان دشمنی وجود دارد. بله من این فاصله را قبول دارم اما فکر می کنم باید فضا به سمتی کشیده شود که آرامش در این فضا حکمفرما شود.

بهزاد فروهری نوازنده پیشکسوت نی هم در این نشست گفت: در این کنسرت قطعاتی در دستگاه شور با دو نوازی تمبک و نی برای مخاطبان اجرا می شود در قسمت بعدی هم همراه با گروه قطعاتی را به صورت جداگانه اجرا می کنیم که ممکن است در این بین قطعاتی در چهار مضراب و آثار مرتبط با موسیقی محلی نیز اجرا شود.

سیدرضا کردستانی خواننده کنسرت گروه «مولانا» نیز در این نشست ضمن اجرای زنده بخشی از قطعات در نظر گرفته شده این گفت: ما در این کنسرت قطعاتی را اجرا می کنیم که هم به زبان فارسی و هم به زبان کردی خوانده شده و می تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. ضمن اینکه نسبت علی اصغر کوردستانی با بابا طاهر عریان یکی از ویژگی هایی است که واقعا برای ما جالب توجه بود و دوست داشتیم این فضای ارزشمند را با مخاطبان در میان بگذاریم.

صابرنظر گاهی نوازنده تار هم در این نشست گفت: این جزو اولین برنامه هایی است که همراه با گروه مولانا مشغول به فعالیت هستم اما می توانم اذعان کنم که آثار گروه مولانا و استاد عندلیبی همواره جزو بهترین رپرتوارها و کنسرت هایی بوده که به مخاطبان ارائه شده است.

کنسرت موسیقی سنتی و کردی «کورده واری» به یاد زنده یاد علی اصغرکوردستانی با صدای سیدرضا کوردستانی واجرای تک نوازی نی بهزاد فروهری به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس گروه مولانا به سرپرستی محمد جلیل عندلیبی ساعت 21:30 روز سه شنبه هفتم آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود. این در حالی است که بخشی از عواید بلیت فروشی کنسرت به بازماندگان و مصیبت زدگان زلزله استان های غربی کشور تعلق خواهد گرفت.

کنسرت «کورده‌واری» با آهنگسازی محمدجلیل عندلیبی و با صدای سیدرضا کردستانی(نوه‌ی سیدعلی‌اصغر) 7 آذر 1396 ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیط این کنسرت می‌توانند به سایت ایران کنسرت به آدرس WWW.IRANCONCERT.COM مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟