هزینه های مسکن

مسکن یکی از شاخصه‌ های مهم و تأثیرگذار در رشد اقتصادی جامعه ها محسوب شده و همین موضوع اهمیت این بخش برای فعالان اقتصادی را نشان می ‌دهد. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که در میان صنایع مختلف، صنعت ساختمان سازی را می‌ توان صنعت اول ایران دانست. چرا که ساختمان سازی پربازده ‌ترین و پرنوسان ‌ترین صنعت در ۴۰ سال گذشته اقتصاد ایران بعد از انقلاب بوده است و این میتواند نشان دهنده وضعیت مسکن سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز باشد. بر اساس آمار منتشر شده در در اسفند ماه سال ۹۸ در سایت تحلیل آنلاین نشان می دهد که از هر خانوار ایرانی یکی به صورت مستقیم از بازار مسکن کسب درآمد می کند.

البته این درامد حاصله و سرمایه گذاری شامل بخش های مختلف شده و تنها ساخت و ساز را شامل نمی شود. از طرفی در سال گذشته با رشد بی ‌سابقه قیمت مسکن روبرو شدیم که وضعیت این بازار را کمی نگران کننده کرد. علت‌ های مختلفی از سوی تحلیلگران و فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ ارائه شده که براساس این تحلیل ‌ها عوامل اقتصادی که مختص بخش مسکن نیست همچون همیشه بیشترین اثر را بر قیمت مسکن در این سال داشته است که بی ‌ثباتی ارز و گران شدن آن در این میان از سایر عوامل نقش پررنگ ‌تری بازی کرده و محرک مهمی در روانه شدن سرمایه‌ ها به بازار مسکن بوده است. پس فشار سرمایه در پشت بازار مسکن باعث شده است که در طی کمتر یک سال قیمت انواع مسکن به میزان قابل توجهی بالا برود.

نگاه کارشناسان به وضعیت مسکن در سال ۹۹

برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن اعتقاد دارند که فزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال ۹۸ که به دلیل نوسانات نرخ ارز به وجود آمد، به میزان قابل توجهی بر قیمت مسکن در سال ۹۹ تأثیرگذار خواهد بود. اما عده ‌ای دیگر از کارشناسان صنعت ساختمان بر این باور استوار هستند که در بازار مسکن با دو برابر شدن قیمت‌ ها رشدی شکل گرفته است که می ‌بایست به تدریج به دست می ‌آمد و مسکن دیگر ظرفیت رشد بیش از این را ندارد.

البته یکی از کارشناسان این حوزه این گونه اظهار می کند که چنانچه به تاریخچه صنعت ساخت و ساز بعد از انقلاب نگاهی بیاندازید، شاهد این موضوع خواهید بود که قیمت مسکن در یک دوره چهارساله با رکود مواجه می‌ شود و در دوره کوتاهی قیمت ‌ها روند افزایشی به خود می ‌گیرند، بعد از این دوره قیمت ‌ها در مقطع زمانی کوتاه تثبیت می ‌شوند. این کارشناس معقتد است که با توجه به شرایط پیش آمده و افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی نرخ مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر می ‌رسد که قیمت مسکن برای سال ۹۹ گران تر نخواهد شد.

وضعیت قیمت ها در ادامه سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

گفتنی است که کاهش ۶۲ درصدی معاملات مسکن گواه این ادعا می باشد که ظرفیت برای جهش مجدد قیمت ‌ها در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد. با توجه به وضعیت فعلی رکود در بازار مسکن و ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین عدم کشش قیمتی بیشتر در این بخش، نمی ‌توان چشم امیدی به سود ده بودن سرمایه گذاری در بازار مسکن داشت. اگر برای سرمایه گذاری در این بازار برنامه داشته ‌اید باید به شما بگوییم بازار مسکن نمی‌تواند روشی ایده ‌آل برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ باشد. بهتر است در این سال به دنبال روشی باشید که ریسک پایین و بازده بالا داشته باشد تا هم ارزش سرمایه ‌تان حفظ شود، هم بازده معقولی به دست آورید.

یک روش سرمایه گذاری با توجه به مسکن سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰

میتوان گفت بهترین روش سرمایه گذاری در مسکن با توجه به تمامی جوانب از جمله میزان درگیری با کار و ریسکهای موجود و آشنایی به کار،ساختن ملک و مسکن میباشد که با توجه به شرایط سرمایه گذار و تمامی ریسک های ذکر شده بهتر این است که به افراد باتجربه و باسابقه در این مهم مراجعه شود. درست است که ممکن است مثل بعضی از کارها مثل ارز و طلا در نوسانات خاصی سودده نباشد اما سرمایه گذاری بسیار مطمئنی محسوب شده و تجربه ثابت کرده که ساختمان سازی و سرمایه گذاری در آن در بلند مدت از تمامی بازارهای دیگر سرمایه پیشی گرفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟