کاهش قیمت دلاری مسکن

به گزارش رکنا ، مقایسه رشد قیمت خانه با نرخ ارز طی سه سال گذشته نشان می دهد که ارزش دلاری مسکن کاهش یافته است گفت: با این حال ارزش اسمی ملک ۵.۵ برابر شده و در صورت کاهش نرخ ارز می توان به ثبات بازار مسکن امیدوار بود.

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن هیچ مبنای اصالتی در این بازار ندارد؛ زیرا هیچ متغیر اساسی در این بخش ایجاد نشده، بجز اینکه با کاهش ارزش پول ملی و تراز کردن دارایی ها با ارزش جدید مواجهیم. طبیعتا هر اتفاقی در بازار ارز بیفتد اثرات خود را در بازارهای دیگر خواهد داشت.

قیمت دلاری مسکن حتی از سه سال گذشته کمتر شده

وی افزود: وقتی قیمت مسکن را با قیمت ارزهای خارجی مقایسه کنیم قیمت دلاری مسکن حتی از سه سال گذشته کمتر شده اما ارزش اسمی آن رشد ۵.۵ برابری داشته است؛ در حالی که نرخ ارز در همین بازه زمانی ۷.۵ تا ۸ برابر شده است. یعنی اگر ارز در همین قیمت بماند ارزش واقعی مسکن هنوز با آن تراز نشده است. در نتیجه اظهارنظر کردن درباره آینده بازار مسکن جدا از بحثهای اقتصاد کلان غیرممکن است.

این کارشناس با بیان اینکه بازار مسکن نمی تواند به این روند ادامه دهد، گفت: حتی اگر نرخ رشد قیمت ارز ادامه داشته باشد مسکن نمی تواند با آن همپا شود. اگر هم قیمت ارز کاهش پیدا کند، به دلیل چسبندگی که در بازار مسکن وجود دارد امکان کاهش قیمت ملک بعید است. می شود اینطور ارزیابی کرد که اگر دلار صعودی باشد مسکن هم صعودی می شود ولی نه به سرعت. اگر دلار نزولی شود مسکن به ثبات می رسد.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار مسکن

روانشادنیا درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار مسکن در ایران اظهار کرد: انتخابات آمریکا انعکاس خود را در قیمت ارز نشان خواهد داد. نرخ ارز در حال حاضر یک متغیر بسیار بااهمیت در تعیین قیمت دارایی ها از جمله مسکن است. البته تنها متغیر موثر در قیمت ارز فقط بحث انتخابات آمریکا نیست. مسائل دیگر از جمله نقدینگی و اقتصاد داخلی هم دخیل است. با این حال انتخاب هریک از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا از لحاظ روانی می تواند اثرات کاهشی یا افزایشی بر بازار ارز بگذارد.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان

 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟