رونق بازار مسکن در ماه های اخیر

به گزارش رکنا، چند روزی می‌شود که مرکز آمار ایران گزارشی مبنی بر رشد قیمت خانه‌های کلنگی منتشر کرده است. به‌طوری که متوسط قیمت هر متر زمین یا خانه کلنگی در تهران را در فصل پاییز امسال ۱۸ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان اعلام شده که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۸۶ درصد افزایش یافته است. اما اکنون سؤالی وجود دارد مبنی بر آنکه آیا این موضوع بر پویا شدن بازار مسکن نیز مؤثر بوده؟

محمود زعفرانلو فعال و تحلیلگر حوزه مسکن در رابطه با چگونگی وضعیت بازار می‌گوید: چند سالی است که جهش قیمت‌ها در سال‌های اخیر موجب نوسان قیمت و راکد شدن بازار مسکن شده است. البته چند ماهی است دوباره شاهد موجی در عرصه خرید و فروش هستیم، آن هم به این دلیل که در سال آینده افزایش تعرفه را پیش رو داریم همین امر منجر به رونق گرفتن نسبی بازار مسکن شده است.

او با اشاره به اینکه بیشترین خریدوفروش ملک‌های کلنگی از طریق صاحبان این مشاغل انجام می‌شود در این زمینه توضیح داد: چند نکته را نباید از یاد برد، یکی آنکه تنها خریدوفروش خانه‌های کلنگی باب شده است، زیرا بخشی از خریداران صاحبان مشاغلی مانند سازنده‌ها، انبوه‌ساز، مشاور املاک و... این حوزه هستند که مجبور به خرید خانه‌های کلنگی هستند. به همین جهت رونق و فعال شدن بازار مسکن را نمی‌توان تنها به مردم عادی نسبت داد.

بسیاری از کارشناسان امر معتقدند که بازار مسکن بیش از ۳۰ درصد رشد به خود اختصاص داده است و تنها شامل خانه‌های کلنگی که خریدارانی جز مردم عادی دارند نمی‌شوند. زعفرانلو در رابطه با این موضوع بر این باور است: تا چند ماه گذشته شرایط اقتصادی به شکلی بود که عرضه مسکن به ندرت وجود داشت و اکنون عرضه وجود دارد به همین جهت ما شاهد چنین رشدی هستیم. اما مسئله‌ای که وجود دارد بخش عمده و فعال بازار در مورد خانه‌های کلنگی صادق است و بازار مسکن ۲۵ درصد رشد خرید و فروش خانه‌های کلنگی را دارد و ۸۶ درصد نسبت به سال گذشته به ظاهر نشان می‌دهد چراکه در دل بازار رویه‌ای متفاوت وجود دارد، به همین جهت نمی‌توان تنها به آمار و ارقام بیان شده اکتفا کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟