مالکان خانه‌‌های ساعتی «نه» نمی‌گویند

به گزارش رکنا، به نقل از گسترش نیوز، مدتی است که حجم آگهی‌های مربوط به خانه‌هایی که به‌صورت روزانه یا ساعتی اجاره داده می‌شوند به‌شدت افزایش یافته است. این پدیده علاوه بر آنکه مشکلات اخلاقی و فرهنگی به بار می‌آورد ممکن است به معضل مسکن, دامن بزند. با گسترش نیوز همراه باشید.

متراژ بنا صد و سی متر است. در قسمت ودیعه و اجاره, رقم چهارصد هزار تومان درج شده است. تاکید شده که به صورت روزانه نظافت می‌شود. با شماره موبایل آگهی‌دهنده تماس می‌گیرم. شخصی که خود را صاحب‌ملک معرفی می‌کند می‌گوید که آپارتمان در بهترین منطقه نارمک قرار گرفته و خروجی مجزا دارد. از او درباره مدارک لازم سوال می‌کنم: «دو نفریم, عقدنامه و شناسنامه و این‌جور چیزها که نیاز نیست؟» جواب می‌شنوم که نه, فقط کارت ملی.

صاحبان این نوع آگهی‌ها اکنون هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند. محل فعالیت اصلی آنها همچنان سایت‌هایی مثل دیوار است اما دیگر در قسمت «اجاره کوتاه‌مدت», آگهی نمی‌کنند. کافی است مبلغ ودیعه را روی کمترین مقدار تعریف‌شده قرار دهید تا حجم عظیم موارد مرتبط را ببینید. آنها زرنگ‌تر شده‌اند و در عنوان آگهی خود از کلماتی مثل روزانه استفاده نمی‌کنند.

با مورد بعدی تماس می‌گیرم. با آقایی که لفظ قلم و بسیار مودبانه صحبت می‌کند بر سر قیمت چانه می‌زنم. می‌گوید که سویت, خواهان زیادی دارد و کمتر از ۲۵۰ هزار تومان اجاره نمی‌دهد. برایم توضیح می‌دهد که اینجا بهتر از هتل است. می‌گوید می‌تواند عکس‌های بیشتری بفرستد. می‌گویم «آقا و خانم هستیم, دوست اجتماعی, مدرکی خاصی که لازم نیست؟» می‌گوید کارت ملی کفایت می‌کند. این جمله را از دو آگهی‌دهنده دیگر هم می‌شنوم.

تصور نمی‌کردم که مالکان یا مشاورانی که اقدام به اجاره سویت های روزانه می‌کنند بدون آشنا و واسطه به گرمی از مشتری مورددار, استقبال کنند اما کافی است با چند شماره تماس بگیرید تا به این نتیجه برسید که جواب نه نمی‌شنوید. به نظر می‌رسد که حق با نایب ریس اتحادیه مشاوران املاک تهران است. حسام عقبایی چندی پیش در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرده بود: به‌هرحال امکان تبدیل این نوع خانه‌ها به مراکز فساد وجود دارد. این کار تا جایی که به قوانین مربوط می‌شود غیرقانونی است چون همان‌طور که این مقام صنفی ابراز کرده است: «به لحاظ قانونی، فرد زمانی می‌تواند ملک خود را به‌صورت ساعتی یا روزانه اجاره دهد که هتلدار، متلدار، مسافرخانه‌دار یا پانسیون‌دار باشد».

پیامدهای این پدیده به رواج بی‌بندوباری محدود نمی‌شود و به‌احتمال‌زیاد روی بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت. مالکی که با داشتن یک سویت کوچک در جای متوسط شهر می‌تواند ماهانه ۸ , ۱۰ یا ۱۲ میلیون درآمد داشته باشد انگیزه‌ای برای عقد قرارداد یک‌ساله و گرفتن ۲یا ۳میلیون اجاره نخواهد داشت. اجاره کوتاه‌مدت همه جای دنیا هست اما در نبود نظارت مستمر, آسیب‌زا خواهد بود. به نظر می‌رسد که باید هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی این قبیل اماکن اقدام شود تا مالکان اخلاق مدار و واجد شرایط بتوانند به‌صورت مشروع, قانونی و شناسنامه‌دار فعالیت کنند و از ارزش‌های فرهنگی و مذهبی کشور تخطی نشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟