عیار مشروطه را به خاطر  قهرمان بودن ستارخان ساختم +فیلم و عکس
حجم ویدیو: 122.25M | مدت زمان ویدیو: 00:33:16

رکنا_ سعیده وحیدنیا/ محمود یار محمدلو متولد 1340 درتهران است. وی طی دوره های فیلمسازی و موسیقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بین سال های 1356-1353به فعالیت های سینمایی علاقه مند شد و کار خود را آغاز کرد.


وی که فارغ التحصیل دانشگاه هنر در رشته سینما با گرایش تدوین است در سال 1370 با کمک و همکاری واحد تدوین وزارت ارشاد اسلامی تدوین ده ها فیلم کوتاه بین سال های 1373-1370 را بر عهده گرفت و به انجام رساند. بعد از آن وی به ساخت فیلم های مستندی در مسند کارگردانی پرداخت که عیار مشروطه یکی از این فیلم هاست.

مستند «عیّار مشروطه» فیلمی است که روایتی از تولد تا مرگ «ستارخان» سردار ملی جنبش مشروطه ایران را به بیننده نمایش می دهد.

در خلاصه فیلم مستند «عیّار مشروطه» آمده است: ستارخان هم عیّاری بود که به سنت جوانمردان از ظالم می‌ستاند و به مظلوم می‌سپرد و هم در بزنگاه تاریخ، به تنهایی عیار استقامت از خود نشان داد و همچون همه قهرمانان اسطوره‌ای با یاران انگشت‌شمار خود، قیام مشروطه را که به تلنگری بند بود تا فروپاشد، به مسیر پیروزی برگرداند. این مستند که مبتنی بر پژوهش‌های دقیق تاریخی است، نگاهی دارد به آغاز و انجام ستارخان؛ عیّار مشروطه...

در خصوص این فیلم موفق با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

چه شد که به فکر ساخت فیلمی درباره ستارخان افتادید؟

همیشه موضوع فیلم هایم درباره زندگینامه بوده است. تمامی فیلم هایی که ساختم به نوعی شخصیت هایشان مربوط به دوران معاصر بوده است. من از دوران راهنمایی عاشق عکس هایی شدم که به دوران مشروطه مربوط می شد.عکس هایی که این افراد با اسلحه جلوی دوربین می رفتند من را شیفته خود کرده بود. همیشه با خودم فکر می کردم که چرا در این دوران به دنیا نیامده ام؟ این شد که در سال های بعد به ساخت چنین فیلمی پرداختم و تحقیقاتم را در این زمینه آغاز کردم.

درواقع شیفته قهرمان بودن ستارخان شدم. در تمام دوران استبداد صغیر همه تسلیم محمد علی شاه شدند حتی تبریز، اما تنها کسی که تسلیم نشد ستارخان و محله وی بود. او با حدود 17 تن از سربازانش مقاومت کرد و توانست مشروطه را به پیروزی برساند. دلیل انتخاب نام این فیلم هم همین بود. عیار مشروطه به دو مفهوم است یکی پهلوان بودن و دیگری عیّار بودن. ستارخان در تمام دوران زندگی خود نه دنبال پول و ثروت بود و نه شهرت و مقام. ستارخان سنجش و ملاکی شد  برای انتخاب آدم های قهرمان و انقلابی.

تولید این فیلم حدود 5 ماه به طول انجامید و به دلیل گروه خوب و قوی بعد از 15 روز پیش تولید توانستیم فیلمبرداری را شروع کنیم. اما به دلیل اینکه این فیلم باید 80 دقیقه می شد مونتاژ آن خیلی طولانی شد و تقریبا 9 ماه به طول انجامید.

هرکسی در این فیلم از زاویه دید خود ستارخان را توصیف می کند یا واقعیت و سندیت تاریخی دارد و می شود به گفته هایشان استناد کرد؟

وقتی برای ساخت این فیلم تحقیقات می کردم با یک سری افسانه و داستان های غیر مستند برخورد کردم و متوجه تناقص های در تاریخ شدم. من در این فیلم تصمیم گرفتم نه این افسانه ها را رد کنم و نه تائید. به همین دلیل همه این روایت ها را در فیلمم استفاده کردم و قضاوت را به عهده مردم گذاشتم.

دلتان می خواهد این فیلم را در مدارس هم نمایش بدهند تا دانش آموزان با شخصیت تاریخی ستارخان بهتر آشنا شوند؟

بله خیلی زیاد کما اینکه در تبریز این فیلم که به تازگی هم به نمایش خانگی هم رسیده است مورد استقبال فراوان قرار گرفته اما واقعا دلم می خواهد این فیلم در مدارس نمایش داده شود. چون دانش آموزان ما زندگی نامه تمامی بازیگران و شخصیت های غربی را بلدند اما شخصیت های بزرگ تاریخی خودمان را متاسفانه نمی شناسند.

ستارخان علی رغم اینکه سردار ملی بود خیلی مهجور بود. من امیدوارم با ساخت این فیلم توانسته باشم ستارخان را بیشتر به مردم معرفی کرده باشم و در آینده این فیلم بتواند مبنایی برای اطلاعات زندگی وی قرار بگیرد. با وجودیکه قبلا استاد علی حاتمی فیلمی درباره زندگی ستارخان ساخته است اما در سینمای مستند این اولین فیلم درباره این شخصیت تاریخی و سردار ملی ایران است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

حکم اعدام قاتل تبر بدست شیراز و همدستانش صادر شد+فیلم و عکس

پس از 5 سال آشنایی وقتی یک شب باپسر جوان خوابیدم فهمیدم او زن دارد

وقتی باردار بودم شوهرم را هنگام خوابیدن با خواهرم دیدم

صبحانه عجیب و چندش آور این مرد دنیا را شوکه کرد+تصاویر (14+)

مادر 16 ساله نوزادش را از پنجره بیرون انداخت +عکس

تصادف شاخ‌به‌شاخ هواپیما با عقاب +عکس

مهناز و گلزار در یک عکس یهویی! + عکس

مهراوه شریفی نیا پس از 6 ماه با انتشار این عکس به اینستاگرام بازگشتخوشگذرانی بازیگر زن معروف ایرانی در آمستردام هلند! + عکس

ارتباط عاشقانه خواننده و بازیگر زن با پسر فوتبالیست معروف! +عکس

کدخبر: 226223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سعیده وحیدنیا
آیا این خبر مفید بود؟