حجم ویدیو: 9.88M | مدت زمان ویدیو: 00:01:33

به گزارش رکنا ، گردشگر مکزیکی با اشاره به اینکه عزاداری مردم یزد و ایران محتوای عمیقی دارد، از اینکه در عزاداری امام حسین (ع) همراه و شریک مردم یزد است ابراز خوشحالی می‌کند.

با توجه به حضور گردشگران خارجی در مراسم‌ سوگواری و عزاداری محرم یزد، با چند تن از این خبرنگاران به گفتگو نشستیم و در ارتباط با این مراسم، ویژگی‌های آن و شناختی که آن‌ها نسبت به امام حسین (ع) دارند با آن‌ها صحبت کردیم.

نکته قابل توجهی که در صحبت‌های تمام این افراد وجود داشت، شناخت بسیار محدودی بود که آن‌ها از امام حسین (ع) داشتند و برخی از آن‌ها تنها می‌دانستند که امام حسین (ع) برای دفاع از عقایدش به شهادت رسیده است.برخی دیگر از گردشگرانی هم که در این مراسم شرکت داشتند، شناخت بیشتری از امام حسین (ع) پیدا کرده بودند، ولی این شناخت هم شناختی کاملا سطحی و ساده بود و البته طبیعی است که نباید انتظار داشت گردشگرانی که تنها چند روز با این مراسم ارتباط می‌گیرند، شناخت قوی از آن داشته باشند.

با این وجود به چند دلیل که دو مورد آن اهمیت بسیار بالایی دارد، حضور گردشگران خارجی در این مراسم‌ها، ضروری است که زمینه افزایش آن در هر سال فراهم شود.نخستین دلیلی که در این زمینه می‌توان به آن توجه داشت این است که همه گردشگرانی که در این مراسم شرکت کرده و می‌کنند، به مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) مردم ایران به ویژه یزد علاقه پیدا می‌کنند و طبیعتا همین موضوع توطئه‌های دشمنان در ارتباط با ایران و اسلام هراسی در دنیا را تا حدی خنثی می‌کند.

به علاوه اینکه هر یک از این افراد خود در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی عضو هستند و به وسیله اشتراک‌گذاری تصاویر، مطالب و ویدیو‌های خود از این مراسم، زمینه آشنایی دیگر دوستان و هموطنانشان با این مراسم را فراهم می‌کنند.

از طرف دیگر با وجود زمان کمی که این گردشگران در مراسم‌های عزاداری حسینیه ایران حضور دارند، اما همین حضور می‌تواند حس کنجکاوی آن‌ها برای تحقیق در ارتباط با امام حسین (ع) و اهداف آن حضرت را در وجود آن‌ها تقویت کند کما اینکه تقریبا تمام گردشگرانی که در این مراسم حضور داشتند، ابراز تمایل برای مطالعه در این رابطه می‌کردند.

همین نکات اهمیت حضور گردشگران در این چنین مراسم‌هایی و همچنین تلاش برای افزایش تعداد گردشگران حاضر در این برنامه را دو چندان می‌کند. در یکی از گفتگو‌هایی که با گردشگران خارجی حاضر در مراسم سینه‌زنی حظیره یزد انجام شد، وی به بیان توضیحاتی در ارتباط با حضورش در این مراسم و آنچه که از عزاداری مردم یزد آموخته پرداخت.

این گردشگر مکزیکی در ارتباط با مراسم عزاداری مردم یزد اظهار داشت: فکر می‌کنم خیلی مراسم پرمحتوایی هست، به عبارتی شما چنین ارزش‌های مهمی مثل عدالت و آزادی را گرامی می‌دارید و من خوشحالم که می‌توانم با شما در این مراسم شریک باشم و آن را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با صحبت‌های این گردشگر مکزیکی وجود داشت، توجه خاصی است که وی به محتوای مراسم داشته است، با وجودی که او شناخت چندانی از این مراسم ندارد، اما می‌داند که محتوای این مراسم‌ها عمیق و ژرف است و قطعا همین موضوع تلنگری در ذهن اوست تا هر زمان دوباره با مفاهیم عاشورایی روبرو شد، به سمت آن جذب شود.

موضوع بعدی در این رابطه، بیان وی در ارتباط با اشتراک‌گذاری آن چیزی است که در این مراسم دیده و یاد گرفته است، همانطور که بیان شد، این اشتراک‌گذاری قطعا نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ عاشورایی و معرفی عزاداری اصیل به مردم نقاط مختلف جهان دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به خوبی نشان می‌دهد که آشنایی بسیار بسیار سطحی از عاشورا و قیام امام حسین (ع) پیدا کرده، اما در برابر این آشنایی سطحی، علاقه بسیار زیادی است که وی نسبت به این مراسم پیدا کرده و همین علاقه مانعی بزرگ در برابر اسلام هراسی روی وی و افرادی است که با او در ارتباط هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟