عراق مهمترین شریک تجاری برای ایران در منطقه و جهان است/ سال گذشته ۶ میلیارد دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد

به گزارش رکنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در جمع تجار و بازرگانان ایرانی وعراقی گفت: کشورعراق و ایران با موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارند می‌توانند علاوه بر بازار Store داخلی به اقتصاد منطقه خصوصا در حوزه سلامت و مذهبی هم فکر کنند.

وی از آمادگی لازم برای توسعه زیر ساخت عراق خبر داد و افزود: ایران آمادگی دارد علاوه بر صادرات در عمران و توسعه صنعت و کشاورزی با کشور عراق مشارکت کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: کمبود گمرک مرزی، یکسان نبودن قوانین و مقررات گمرکات عراق، عدم تطابق استاندار‌های ملی دو کشور و امنیت مهمترین مشکلات تجارت بیندو کشور است که در این راستا باید کشور عراق قدم‌های را بردارد.

عراق بعنوان ترانزیت کشور‌های منطقه می‌تواند مطرح شود

الحمدانی رئیس اتاق بازرگانی عراق هم در این جلسه گفت: این دیدار برای تقویت رشد مناسبات دو کشوربرپا شد و دیدار‌های خوبی در تهران هم داشتیم.

وی ازرشد پیشرفت اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف صحبت کرد و افزود: ما بدنبال ارتباط بین بانک‌ها برای تسهیل در سرمایه گذاری تجار ایرانی در عراق هستیم موضوعی که دشمن نمی‌خواهد این ارتباطات برگزارشود.

رئیس اتاق بازرگانی عراق اظهار کرد: عراق بعنوان ترانزیت کشور‌های منطقه می‌تواند مطرح شود و در این راه باید سرمایه گزاران ایرانی و عراقی حمایت لازم را انجام دهند.

در سال گذشته ۱۴۷ میلیون دلار کالا از استان به عراق صادر شد

علی رسولیان مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: در سال گذشته ۱۴۷ میلیوندلار کالا از استان به عراق صادر شد که خراسان رضوی را بعنوان سومین صادرکننده کشور عراق مطرح کرده است.

وی افزود: این میزان صادرات شامل مواد غذائی، مواد شوینده، مصالح ساختمانی، ظروف پلاستیکی است که نسبت به سال ۹۵ رشد ۵۰ درصدی داشته است.

وی گفت: در ۵ ماهه نخست امسال هم ۶۲ میلیون دلار کالا با رشد ۲۱ درصدی نسبت به مشابه سال قبل ازخراسان رضوی به عراق صادر شده است.

کدخبر: 419833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟