بحران آب در پایتخت / استان تهران دومین استان فقیر از نظر منابع آبی است

خشکسالی منجر به بروز بحران آب در سراسر کشور شده است. بحران آب در سال جاری سیستان و بلوچستان و خوزستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. اما باید توجه داشت بحران آب بر استان تهران نیز به شدت تاثیر گذاشته است. بحران آب در تهران منجر به آن شده است که استان تهران دومین استان فقیر از نظر منابع آبی باشد. بحران آب تهران به دلیل حجم بالای مصرف آب در ایران رخ داده است.

به گزارش رکنا، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، اعلام کرد که این استان با وجود بالا بودن بارش نسبت به متوسط کشوری، به دلیل جمعیت بالا دومین استان فقیر از نظر منابع آبی، بعد از سیستان و بلوچستان است.

به گفته بختیاری، سرانه آب هر تهرانی در حالی حدود ۳۵۰ متر مکعب است که این رقم در کشور ۱۶۰۰ متر مکعب است.

او ادامه داد: معنی این عبارت پایین بودن سطح بارش ها نیست، اتفاقا متوسط بارندگی در تهران حدود ۲۷۰ الی ۲۸۰ میلی‌متر است که از متوسط ۲۵۰ میلی‌متری کشور هم بالاتر است اما مساله اصلی به جمعیت بالای این شهر مربوط می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفری تهران، گفت: در یک درصد مساحت کشور، حدود ۲۰ درصد جمعیت کل کشور قرار دارد. همین مساله موجب شده که سرانه آب در تهران حدود یک پنجم متوسط کشور است.

بختیاری با بیان اینکه حجم بالای مصرف آب در فقر آبی تهران هم بی‌اثر نبوده است، افزود: بر اساس آمار موجود هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند در حالی‌که متوسط کشوری این عدد تنها ۲۰۰ لیتر است.

به گفته او، ۵۰ درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که ۱۴ متر مکعب است، آب مصرف می کنند ۳۰ درصد تهرانی‌ها کمی بیش از الگوی مصرف و ۲۰ درصد مصرف غیر متعارف دارند.

منبع: ایسنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟