کارون  قتلگاه لاک‌پشت فراتی

به گزارش رکنا،«سالانه 450میلیون مترمکعب فاضلاب، وارد آب‌های استان خوزستان می‌شود که از این میزان 310میلیون مترمکعب در سال، فقط ورودی فاضلاب به رودخانه کارون است.» این را مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، ‌سال گذشته اعلام کرد و البته خبر داد اقداماتی برای کاهش ورودی فاضلاب به کارون در دست انجام است. بارندگی‌های اواخر سال گذشته و بهار سال‌جاری باعث بالا آمدن دبی این رودخانه شد و به گفته مسئولان محیط‌زیست استان، اندکی از غلظت آلودگی کاست، اما مشکل ورود فاضلاب به کارون همچنان ادامه دارد و به جز فاضلاب شهری و صنعتی، پسماندهای عفونی و بیمارستانی هم سر از این رودخانه درمی‌آورند.

محمد‌جواد اشرفی، ‌مدیرکل محیط‌زیست خوزستان به‌تازگی با اشاره به اینکه 5خروجی فاضلاب به کارون می‌ریزد، از وجود بیمارستان‌هایی در اهواز خبر داد که فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند و فاضلاب آنها در نهایت به کارون می‌ریزد.

مجتبی بنی‌بیات، ‌خاک‌شناس و مشاور عالی آب و خاک کشور نیز به همشهری گفته است: «آلودگی آب کارون به‌دلیل ورود فاضلاب شهری و صنعتی بسیار بالا‌ست و گوشت دام و طیور در پایین‌‌دست این رودخانه به‌دلیل نوشیدن آب کارون آلوده شده‌ است.»

به گفته بنی‌بیات، کف کارون دارای ته‌نشین‌های حاصلخیزی است که متأسفانه به‌دلیل حجم بالای میزان آلودگی رودخانه، حاصلخیزی خود را به‌شدت از دست داده است. او با اشاره به اینکه می‌توان فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی اهواز را به کمک سیستم فاضلاب شهری مناسب به دشت‌های پایین‌دست آبادان و اهواز منتقل کرد، گفته است: با انتقال فاضلاب به این نقاط حتی ‌می‌توان کارخانجات قوی کود در استان خوزستان راه‌اندازی کرد.»

بودجه تکمیل تصفیه فاضلاب هنوز اختصاص نیافته

انتشار بوی تعفن و فاضلاب به‌خصوص در تابستان که دبی آب کاهش می‌یابد، ‌مردم اهواز را آزار می‌دهد. رضا نیک‌فلک، فعال محیط‌زیست خوزستان می‌گوید: ورود فاضلاب به کارون، ‌موضوع پنهانی نیست. درجلوی چشم مردم اهواز اتفاق می‌افتد و بارها اخباری درخصوص راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب مطرح شده که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان نیز می‌گوید: از مجموع 57بیمارستان استان خوزستان، 2بیمارستان لالی و راه زینب، ‌فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند. 4بیمارستان دیگر هم هم‌اکنون حدود یک سال است که سیستم تصفیه فاضلاب‌شان از مدار خارج شده و به همین دلیل فاضلاب آنها وارد فاضلاب شهری می‌شود و در نهایت به کارون می‌ریزد.

او که مسئولیت شورای حفاظت کیفی کارون را نیز برعهده دارد، می‌گوید: به همت اداره استاندارد خوزستان، تصفیه‌خانه بزرگ شرق اهواز با ظرفیت روزانه 100هزار مترمکعب احداث شد، اما هنوز نمی‌توانیم این ظرفیت را به‌طور کامل پر کنیم، چون هنوز شبکه انتقال تکمیل نشده است. تکمیل این شبکه نیز هزینه‌بر است و ردیف اعتباری که براساس مصوبه دولت باید در سال‌97 به آن اختصاص می‌یافت، هنوز تخصیص نیافته است. او البته با اشاره به اینکه آب شرب و مصرفی اهواز از بالادست کارون و در بالادست محل تخلیه فاضلاب برداشت می‌شود، تأکید می‌کند که انتقال و ورود انواع فاضلاب به رودخانه کارون پذیرفتنی نیست.

کاهش جمعیت لاک‌پشت فراتی در کارون

ورود فاضلاب به کارون و آلوده‌شدن این رودخانه، تأثیرات منفی بر آبزیان گذاشته است. لاک‌پشت فراتی، تنها گونه لاک‌پشت لاک‌نرم ایران و از مهم‌ترین آبزیان کشور است که در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی به‌عنوان گونه در معرض خطر انقراض ثبت شده است.

لاک‌پشت فراتی همه‌‌چیز‌خوار است و به گفته هانیه غفاری، ‌خزنده‌شناس و استاد دانشگاه به «رفتگر طبیعت» نیز شهرت یافته است. همه‌‌چیز‌خواری لاک‌پشت فراتی به پاکیزه نگاه‌داشتن اکوسیستم آبی کشور نیز کمک می‌کند، اما با آلودگی بیش از اندازه کارون، حیات «رفتگر طبیعت» هم با تهدید جدی مواجه شد.

غفاری که عضو گروه تخصصی لاک‌پشت‌های آب شیرین اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت است، با اشاره به اینکه مهم‌ترین خطری که لاک‌پشت فراتی را تهدید می‌کند، تخریب و آلودگی زیستگاه این گونه از حیات‌وحش است،‌ می‌گوید: اصلی‌ترین زیستگاه لاک‌پشت‌های فراتی در ایران، استان خوزستان و تالاب هورالعظیم است که البته در کارون نیز حضور دارند. تا چند سال قبل تعداد قابل ملاحظه‌ای از لاک‌پشت‌های فراتی در کارون وجود داشتند، اما براساس گزارش‌های اعلامی صیادان، تعداد لاک‌پشت‌های فراتی در سال‌های اخیر در کارون به‌شدت کاهش یافته که یکی از دلایل آن، ورود فاضلاب به کارون و آلودگی آب است.

برخی صیادان غیرمجاز نیز البته اقدام به از بین بردن لاک‌پشت‌ها برای از میان برداشتن رقیب صید ماهی‌ها کرده‌اند تا هم از پاره‌شدن تورهای ماهیگیری توسط لاک‌پشت فراتی جلوگیری کنند و هم برداشت بیشتری از آبزیان کارون داشته باشند. صید ماهی با برق هم که سال‌هاست در خوزستان رواج دارد و زیست لاک‌پشت‌های فراتی را هم تهدید کرده است. هانیه غفاری تأکید می‌کند: شواهد نشان می‌دهد آلودگی زیستگاه باعث تهدید و ازبین‌رفتن لاک‌پشت فراتی شده است.

مشکل فاضلاب کارون باید حل شود

معاون امور اقتصادی وزارت کشور که در جلسه تخصصی آب و فاضلاب اهواز حضور یافته بود، اعلام کرد: طرح ساماندهی کارون یکی از پروژه‌های با اهمیت این استان است و کم‌کاری‌های صورت‌گرفته قابل دفاع نیست.

بابک دین‌پرست به نامه رهبری و دستور رئیس‌جمهور درخصوص رفع مشکل فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت:‌ باید از این دو دستور طلایی برای رفع مشکل فاضلاب اهواز استفاده کرد و ‌به هر طریقی که شده، این مشکل مرتفع شود؛ چراکه نشت‌های خیابانی برای بحث بهداشت عمومی بسیار نگران‌کننده است. به گفته او، رودخانه‌ای که می‌تواند اهرم قوی برای رونق گردشگری استان خوزستان باشد، اکنون به‌دلیل ورود فاضلاب به چندین نقطه آن، در شرایطی قرار گرفته که حتی ساکنان شهر هم نمی‌توانند به رودخانه نزدیک شوند.

ورود فاضلاب به رودخانه کارون جمعیت در خطر انقراض لاک‌پشت فراتی را با تهدید مواجه و دام و طیور را نیز آلوده کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟