پس از حمله ملخ های صحرایی به باغات و مراتع کشاورزی سیستان وبلوچستان این بار خبرها حاکی از حمله گرازها به مزارع و وارد کردن خسارات به کشاورزان است.

زمین های کشاورزی و باغات روستاهای جنوب این خطه از کشور به ویژه قصرقند، نیکشهر، سرباز، دلگان و جلگه چاه هاشم از سالیان دور با افزایش خشکسالی مراتع در مقاطع مختلف مورد هجوم گله ای گرازهای وحشی قرار گرفته به گونه ای که تداوم خشکسالی ها، کم شدن سطح مراتع و شکار گرگ ها و کاهش جمعیت آنها سبب افزایش جمعیت خوک های وحشی در چند سال اخیر شده و شرایط را برای فعالیت کشاورزان در جنوب استان سخت کرده به طوری که هیچ مزرعه ای از خسارات این حیوان در امان نمانده است.

در همین راستا روز گذشته جمعی از کشاورزان روستای هیچان شهرستان نیکشهر از حمله گرازها به مزارع خود گلایه کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان امر شدند.

به گفته محمدیان یکی از کشاورزان منطقه، سه سال است که به علت حمله شبانه گرازها آسیب جدی به مزرعه اش وارد می شود و از آنجایی که تنها محصول بیمه شده کشاورزی در منطقه، خرما می باشد هیچ بیمه ای به محصولات زراعی آنان تعلق نمی گیرد و تاکنون پیگیری های آنان از فرمانداری، جهاد کشاورزی و محیط زیست این شهرستان در رابطه با مشکل شان، بی نتیجه مانده است.

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه بیش از 50 گراز به صورت گروهی به مزارع حمله می کنند، افزود: این امر باعث شده تا علاوه بر از بین رفتن محصولات فصلی کشاورزان شامل سبزی و صیفی جات هزینه های بسیار بالایی که برای آبادی مزرعه ها نیز پرداخت کرده اند یک شبه به هدر رود.

پرداخت خسارت مبارزه با آفات گیاهی و جانوری به عهده بخش کشاورزی است

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: حمله گراز مشمول موارد پرداخت خسارت این اداره نمی شود.

به گفته این مسئول، پرداخت خسارت در راستای مبارزه با آفات گیاهی و جانوری به عهده بخش کشاورزی است و در حوزه محیط زیست با توجه به اینکه گرازهای گونه ای محیط زیستی به شمار می روند به کشاورزان پیشنهاد حصار کشی زمین هایشان را می دهیم تا از این طریق از مزارع خود محافظت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بیان کرد: از واحد محیط زیست شهرستان نیکشهر خواستار ارائه آمار جامعی از گرازها شده ایم که اگر زیاد است راهکارهایی برای کنترل جمعیت آنها انجام شود.

دست کاری در اکوسیستم یکی از علل وقوع این بلایا است

پورمردان دست کاری در اکوسیستم را یکی از علل وقوع این بلایا عنوان کرد و گفت: تغییر در محیط زیست باعث بروز این پدیده می شود مثلا اگر مارها را حدف کنیم جوندگان زیاد می شوند و اگر گوشت خواران کم شوند گرازها زیاد می شوند.

دهمرده، معاون بهبود توسعه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هم در این خصوص بیان کرد: خسارت ناشی از حمله گراز به محصولات کشاورزی تاکنون به عنوان موارد بیمه تعریف نشده است حتی اگر به محصولات خرما خسارت بزند.

علی ایحال به گفته برخی از کشاورزان وجود گرازهای وحشی انگیزه کار در کشاورزان را از بین برده و ادامه این وضعیت باعث از بین رفتن بسیاری از زمین های کشاورزی مستعد منطقه خواهد شد.

به گزارش عصرهامون بدن گراز بسیار متراکم و سر بزرگ و پاهای نسبتا کوتاهی دارد خز این حیوان از موهای زبر و ضخیم و بلندی تشکیل شده است، همچنین رنگ گراز وحشی از خاکستری تیره تا سیاه و قهوه‌ ای متغیر است، به طوری که در بچگی روشن تر همراه با خطوط قهوه‌ای است اما با بالا رفتن سن این خط ‌ها کمرنگ تر شده و در بزرگسالی خاکستری یا قهوه‌ای تیره می شود.

لازم به ذکر است که گرازهای نر بزرگسال از 100 تا 150 سانتیمتر طول دارند و ارتفاعشان از شانه تا زمین به 90 سانتیمتر می رسد و میانگین وزنشان نیز بین 60 تا 70 کیلوگرم است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟