پشت پرده مرگ «کپورها» در سد گلابر

 طی روزهای اخیر پیدا شدن لاشه‌های ماهیان در سد گلابر موجب ایجاد نگرانی بین مدیران محیط زیست، دامپزشکی و ... شد، موضوعی که نشان از مرگ این حیوانات در اثر ویروس و یا باکتری داشت و نمی‌شد به این سادگی از کنار آن عبور کرد.

همین موضوع موجب شد تا نمونه‌گیری از ماهیان آغاز شود و با توجه به خورده شدن لاشه تعدادی از این ماهیان توسط سایر حیوانات رصد منطقه در دستور کار قرار گرفت، اما با توجه به عدم ایجاد مشکل در سایر گونه‌ها مشخص شد این بیماری مختص ماهیان است.

در این زمینه مدیر اداره محیط زیست شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه از لاشه‌های ماهیان مرده در سد گلابر نمونه‌برداری شده است، اظهار کرد: این نمونه‌ها به دامپزشکی ارسال شده و منتظر نتیجه آن هستیم.

تقی بیگلو با اشاره به اینکه احتمالا وجود ویروس یا انگل عامل مرگ ماهی‌ها بوده است، اضافه کرد: این مرگ و میر تنها در «کپور» ماهی‌ها مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه تلفات کپور ماهی‌ها هم‌اکنون به صفر نزدیک شده است، عنوان کرد: تقریبا مرگ و میر ماهی‌ها از مرحله نگرانی گذشته است.

مدیر اداره محیط زیست شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تلفات تنها در ماهی‌های کپور متوسط بوده است، تصریح کرد: علاوه بر ویروس احتمالا استرس تخم‌ریزی به ماهیان وارد شده و موجب مرگ و میر آنها شده است.

وی با اشاره به بالا بودن سطح مساحت سد گلابر و جمعیت بالای ماهیان بیان کرد: این مرگ و میر چندان در جمعیت این گونه‌ها موثر نیست.

بیگلو با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تلفات این حادثه وجود ندارد، عنوان کرد: بسیاری از لاشه‌ها توسط حیوانات منطقه خورده شده که این موضوع بررسی دقیق تلفات را مشکل کرده است، اما به دلیل اینکه این بیماری تنها برای ماهیان است مشکلی برای سایر حیوانات ایجاد نکرده است.

*تلفات ماهیان به صفر رسیده است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه سه مرحله نمونه‌گیری از ماهیان انجام شده است، اظهار کرد: در بازدیدهای اخیر مشخص شده ماهی‌های مرده در سنین خاصی بودند که این موضوع مسمومیت این آبزیان را منتفی می‌کند.

محمدباقر حاج کاظمی با بیان اینکه همکاران در کالبدشکافی علائمی از بیماری ویروسی را در ماهی‌های مرده مشاهده کردند، بیان کرد: در آزمایشگاه علائمی از بیماری‌های ویروسی دیده شده است که ویژه ماهیان است.

وی با اشاره به اینکه در این آزمایش‌ها ویروسی که برای انسان ایجاد مشکل کند مشاهده نشده است، اضافه کرد: عامل بیماری‌زا مختص ماهیان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه دو سری نمونه به آزمایشگاه ارسال شده است، ادامه داد: منتظر نتیجه کار و آزمایش‌های پاتولوژیک هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های ویروس در شرایط خاص ایجاد شده است، اضافه کرد: بارندگی‌ها و گل‌آلود شدن آب خود زمینه استرس را فراهم کرده و موجب تلفات شده است.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه در ابتدای وقوع حادثه تلفات زیاد بوده است، اظهار کرد: این تلفات کاهش داشته و از حالت نگرانی خارج شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟