خشکسالی بعد از سیل های اخیر دامن ایران را می گیرد!

همت‌اله پیردشتی با اشاره به اینکه آینده‌ پژوهشی در مطالعات و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها از جمله موضوعاتی است که از آن غافل شده‌ایم، اظهار کرد: تغییر اقلیم از مباحث مهمی محسوب می‌شود که کشور با آن درگیر شده و یک موضوع شناخته شده است و کسی نمی‌تواند بگوید تغییر اقلیم وجود ندارد.
مقابله یا سازگاری با تغییر اقلیم؟!
وی با بیان اینکه دو راه حل «مقابله» و «سازگاری» برای تغییر اقلیم در جهان وجود دارد، تصریح کرد: در رویکرد مقابله می‌توان از انتشار گازهای گلخانه‌ای، آتش زدن جنگل‌ها، از بین بردن پوشش گیاهی و سایر مواردی که منتج به تغییر اقلیم می‌شود جلوگیری کرد و برای این کار سخت، نیاز به فرهنگ سازی و تصمیم سازی کلان و بلندمدت در تغییر باورهای ذهنی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، سیل و خشکسالی را از نتایج عملکرد نامناسب مسئولان دانست و گفت: یکی از ویژگی های بارز تغییر اقلیم، سیل و بارندگی زیاد و از سوی دیگر گرما و خشکسالی فراوان است.
لزوم سازگاری با تغییر اقلیم
پیردشتی سازگاری با تغییر اقلیم را به عنوان دومین و مهم‌ترین راهکار عنوان کرد و یادآور شد: باید پذیرفت که پس از این ترسالی ممکن است خشکسالی روی دهد، بنابراین نیاز به مهیا کردن شرایط دارد.
وی با بیان اینکه در مازندران باید به مهندسی رودخانه‌ها، تقویت آبخوان‌داری و آبخیزداری در پیشگیری از سیل توجه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: نگاه علمی به این موضوعات در کنار تقویت پوشش گیاهی و شناسایی حریم رودخانه می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
وارد ترسالی نشده‌ایم
معاون پژوهش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تأکید بر اینکه همراهی با طبیعت باید جایگزین نگاه کنترل بر طبیعت شود، خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود وارد ترسالی شده ایم هنوز زود است چرا که بارش موثر یعنی بارشی که در آبخوان ها و زیرزمین ذخیره شود آنقدر نبوده است و باید گفت بارش های اخیر به شکل سیل‌آسا بارید و تخریب و فرسایش را به دنبال داشته است.
پیردشتی با بیان اینکه در صورت مهیا بودن شرایط می توان باران های سیل آسا را به فرصت تبدیل کرد، افزود: اگر شرایط لازم وجود داشته باشد، می توان آب لازم در تالاب‌ها و آبندان‌ها ذخیره و در طول سال از آن استفاده شود.
وی بر سازگار کردن تنوع زیستی، تغییر در الگوی کشت و آمایش سرزمین با تغییر اقلیم تأکید کرد و گفت: زمانی که طرح آمایش سرزمین محقق شود هیچ نگرانی بابت مواردی که ذکر شد وجود ندارد و طبیعت بهترین راه حل را ارائه کرده است.
معاون پژوهش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تأکید بر عمقی‌نگری به جای سطحی نگری در برخورد با طبیعت، بیان کرد: باید بیشتر از گذشته به مطالعات و پژوهش های دانشگاهی اهمیت و نگاه علمی و دانشگاهی را در تصمیم سازی و تصمیم گیری مدنظر قرار داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟