7  برنامه تحولی برای مردمی‌سازی قوه‌قضاییه در نظر گرفته شده است

به گزارش رکنا به نقل از وزارت دادگستری، سید علیرضا آوائی در همایش سراسری قوه قضاییه به ارائه گزارشی از عملکرد قوه قضاییه در سال ۹۸ در دو حوزه «تحول» و «کارنامه بخش‌های ستادی و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه» پرداخت و افزود: سال گذشته ۱۶ برنامه‌ در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه طراحی و اجرا شد.

وی ادامه داد: برای تحول در دادگستری و سازمان‌های تابعه، ۱۱۳ برنامه تحولی و ۶۷۷ برنامه عملیاتی طراحی و ۵۷۹ مصوبه نیز از سوی شورای عالی قوه قضاییه برای اجرای این برنامه‌ها ابلاغ شد.

وزیر دادگستری اضافه کرد: در راستای اصلاح ساختار سازمانی و چابک‌سازی ستاد قوه قضاییه نیز حدود ۵۰ درصد پست‌های ستادی حذف و تعداد آنها از چهار هزار و ۹۹۸ عنوان به ۲ هزار و ۵۰۱ پست کاهش یافت.

افزایش ۷۵ صدری پیام های مردمی

به گفته آوائی، در زمینه مردمی سازی قوه قضاییه نیز هفت برنامه تحولی با رویکرد کرامت انسانی در نظر گرفته شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سفرهای استانی و ملاقات‌های مردمی رئیس دستگاه قضا، افزایش بیش از ۷۵ درصدی پیام‌های مردمی و رشد ۱۰۰ درصدی پیگیری و پاسخگویی به نامه‌های مردمی اشاره کرد.

وی همچنین در این زمینه به تدوین دستورالعمل نحوه همکاری مردم و تشکل‌های مردم نهاد با قوه قضاییه در ۵۴ ماده و ۱۸ تبصره و تدوین دستورالعمل حفظ کرامت مردم و ارزش‌های انسانی در ۳۳ ماده و هشت تبصره اشاره کرد و افزود: برای تسهیل در کار مردم و خدمات رسانی بهتر، ۴۹ واحد پزشکی قانونی نیز در شهرهای دورافتاده ایجاد شده است.

آوائی گفت: ۲۵ برنامه عملیاتی برای تکریم همکاران متعهد، وظیفه شناس و پاکدست دستگاه قضا طراحی شده است.

وزیر دادگستری از تعیین تکلیف و فراهم کردن زمینه اجرای برخی قوانین برزمین مانده از جمله «جرم سیاسی» و تدوین و اصلاح ۲۳ لایحه از جمله «لایحه اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف» و همکاری دستگاه قضا با مجلس برای تدوین و تصویب قوانینی مانند «طرح کاهش مجازات حبس تعزیری» و تدوین ۱۹ آئین نامه و ۵۸ دستورالعمل و بخشنامه قضائی به عنوان بخش دیگری از کارنامه یک‌سال گذشته قوه قضاییه یاد کرد.

رسیدگی به ۸۸۷ هزار و ۸۵۶ پرونده معوقه

وی همچنین اصلاح روند و بهبود وضعیت دادرسی را از اقدامات مهم دیگر در راستای اجرای سند تحول قضائی عنوان کرد و از رسیدگی به ۹ هزار پرونده مشمول ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری توسط رئیس قوه قضاییه، رسیدگی به ۸۸۷ هزار و ۸۵۶ پرونده معوقه، رسیدگی به ۶۵ پرونده کثیرالشاکی که نزدیک ۱۰۰ هزار شاکی داشته‌اند و رسیدگی به تعداد زیادی پرونده‌ فساد اقتصادی و زمین خواری که موجب بازگشت ۴ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان به بیت‌المال شده، خبر داد.

اجرای ۲۲ برنامه ارتقای سلامت اداری و قضائی

وزیر دادگستری در ادامه به ارتقای سلامت اداری و قضائی اشاره کرد و گفت که در این زمینه ۲۲ برنامه طراحی و عملیاتی شده و به طور مشخص ۱۸ هزار مورد اقدام پیشگیرانه توسط حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه صورت گرفته است که رشدی بالغ بر ۵۰ درصد داشته است.

تشکیل بیش از ۲۴ هزار پرونده دفاع از آزادی های مشروع

وی درباره احیای حقوق عامه و دفاع از آزادی‌های مشروع نیز توضیح داد که ۲۴ هزار و ۲۰۸ پرونده در این زمینه تشکیل شده و اقداماتی نیز برای حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید صورت گرفته که مانع از تعطیلی و توقف فعالیت هزاران واحد تولیدی شده است.

آوائی پس از ارائه گزارشی درباره عملکرد واحدهای مختلف ستادی و قضائی در یک سال اخیر، درباره ساماندهی و بهبود وضعیت زندان‌ها نیز در چارچوب سند تحول قوه قضائیه اعلام کرد: موارد مشمول عفو مقام معظم رهبری در سال گذشته تقریباً سه برابر گذشته افزایش داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟