رسیدگی به نحوه پرونده ها در نشست مسئولان عالی قضایی و دادستانها بررسی می شود

به گزارش رکنا، جزییات دستورالعمل امروز- سه شنبه - در نشست معاون اول قوه قضاییه با تعدادی از معاونین نهایی می‌شود و فردا - چهارشنبه - جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه و روسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد. در جلسه فردا این دستورالعمل پس از تصویب ریاست قوه به استان ها ابلاغ می‌شود و نحوه دادرسی در شرایط موجود تبیین خواهد شد. تلاش شد در تدوین این دستورالعمل سلامت همکاران ما، سلامت مراجعین با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از نوبت دهی و فناوری اطلاعات و سامانه‌های مربوطه رعایت شود تا سلامت همکاران و مراجعین به خطر نیفتد. دادرسی تعطیل بردار نیست و ما جمع بین سلامت و انجام وظیفه و تدبیر را در این دستور العمل لحاظ کردیم. این دستورالعمل دقیقا منطبق با سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کروناست. قوه قضاییه هم عضو این ستاد است. باید چرخ اقتصاد مردم بچرخد به گونه‌ای که سلامت مردم به مخاطره نیفتد. سیاست قوه همین است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که نهادهای حقوق بشری چه رفتار و وظیفه ای در مقابله با اقدامات ضد حقوق بشری امریکا در برابر مبارزه با کرونا دارند؟ گفت: هیچ کدام از اقدامات امریکا با مواضع حقوق بشری سازگاری ندارد امروز همه قبول دارند حق حیات از جمله حقوق اولیه و عامه مردم است و این حقوق تبعیض بردار نیست و ملیت و نژاد و قومیت نمی شناسد و گویش، تابعیت و زبان تاثیری در این حقوق اساسی و محوری نخواهد داشت. اقدام امریکا از جمله تحریم اقلام دارویی و پزشکی و راهزنی‌ها و سرقتهای دریایی و هوایی جنایت علیه بشریت و مصداق بارز تبعیض در بین آحاد جامعه بشری است و گرچه آمریکا نتوانسته این بیماری را مهار کند اما حافظه تاریخ این اقدامات وجنایاات را فراموش نمی کند. آنجه محرز است این است که نهادهای بین المللی باید از زیر حمایت دولتهای قلدر و زورگو خارج و وظیفه انسانی خود را انجام دهند تا امروز شاهد قصور و کوتاهی نهادهای بین المللی هستیم و امیدواریم به خود بیایند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

اسماعیلی در ادامه و در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان گفت: قوه قضائیه تمایل دارد که یکایک زندانیان در چارچوب ضوابط از تسهیلات و امتیازات مناسب برخوردار شوند. سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و بعد از اعطای عفو در زندان باقی ماندند یک گروه مرتکبان جرائم خشن هستند.

اسماعیلی در خصوص پرونده شهرداران مقصر در سیل سال گذشته شیراز گفت: هم شخصیت حقوقی شهرداری و هم شهرداران وقت به پرداخت دیه و جبران خسارت محکوم شدند، البته این رای قطعی نشده است.

اظهار نظر پلیس دقیق نبوده است

وی در خصوص آزادی ۱۰ هزار نفر و مرخصی ۱۰۰ هزار نفر و نظر رئیس پلیس پایتخت که اعلام کرده بود سرقتها بیشتر شده است گفت: از زحمات نیروی انتظامی تشکر می کنم این اظهار نظر یک بررسی دقیق نبود مطابق آن بررسی کردیم و اولا در ایام ۴۵روزه اخیر، امار سرقت ها کاهش داشته است. این گفته که سرقتها توسط زندانیان به مرخصی آمده انجام شده است صحت ندارد، البته بودند افرادی که سابقه داشتند، اما جز کسانی که به مرخصی آمدند نبودند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟