آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر + عکس و فیلم

به گزارش رکنا به نقل از ستاد خبری جشنواره هنرهای تجسمی ، مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، روز پنجشنبه 3 اسفند 1402 با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی جانشین وزیر، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون اموری هنری، سیدمجید امامیان دبیر شورای فرهنگ عمومی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مژده لواسانی بر عهده داشت، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری مجید یراقبافان و پخش سرود جمهوری اسلامی کلیپی از افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پخش شد.

نیازمند نگارخانه‌ای ملی هستیم

در ادامه، امیرعبدالحسینی دبیرکل این دوره از جشنواره به روی صحنه آمد و طی سخنانی بیان کرد:  سلام و مهر برشما که آیین پایانی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به نور وجودتان روشن و به عطر حضورتان گلشن کردید. رسم چنین است که از روند برگزاری جشنواره و روایت آماری و تعداد آثار و هنرمندان و بخش‌های مختلف جشنواره سخن بگویم.  اما با رخصت از شما این فرصت را به انتشار در رسانه واگذار و سخن را به ۳ تصویر از جشنواره شانزدهم معطوف می‌کنم.

او ادامه داد: اول آنکه دفتر جشنواره با سرآغاز هنر نوآموز، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین به همراهی استادان آراسته و با حضور هنرمندان شریف هنرهای تجسمی ایران گشوده شد. دفتری که برگ‌های سیمین و زرین آن به شایستگی ورق خورد و دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر را به نمایش گذاشت.

عبدالحسینی همچنین افزود: فراوانی و عیار هنری آثار فجر شانزدهم، در کنار مواردی از جمله درخشش استان‌ها در بخش تجسم هنر، پیوند جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه‌ای، رویکرد کاربردی در دیوارنگاری شهری و طراحی فرهنگ‌محور، اهمیت حضور ناشران کتاب‌های تجسمی، توجه به جنبه‌های ترویجی این هنر با نمایش فیلم‌های مستند تجسمی، معرفی آثار برتر از نگاه مخاطبان و فرازهای بسیار دیگری از این دست، فجر شانزدهم را به جوانی خلاق و پرانرژی بدل کرد که آرزوی درخشانی را برای روزگار بیست  ساله‌اش در اندیشه دارد.

دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان این که در تصویر دوم سخن را به اهمیت ارتقای فرهنگی و نگاه آینده‌پژوهانه در عرصه هنر اختصاص می‌دهم، گفت: استادان علوم ارتباطات گفته‌اند که کودکان پیام‌های زنده‌ای هستند که برای آینده می‌فرستیم؛ آیندگانی که هرگز آن‌ها را نمی‌بینیم.  این عبارت علاوه بر زیبایی و شاعرانگی، در هنرهای تجسمی به تمامی درست و ارزشمند است، چراکه عصاره اندیشه و خیال و ادارک آدمی در قالب این هنر به آیندگان می‌رسد. فرهنگی که آن روزگار گذشته به امروز ما رسیده، از آن حکایت می‌کند که هنرهای تجسمی همواره تاریخ‌ساز، فرهنگ‌ساز و هویت‌ساز است.

عبدالحسینی همچنین اظهار کرد: در این میان، تردیدی نیست جشنواره هنرهای تجسمی برای سال‌‌های پیش‌رو در روزگار جوانی‌اش، به فضای معتبر نمایشگاهی نیازمند است. مهم‌ترین چالشی که در فجر شانزدهم پیش‌رویمان بود. کمبود دیوار مفید و زیبنده چنین جشنواره‌‌ مهم و قابل توجهی با گستردگی  هنرمندان و تعدد رشته‌های‌ زیرمجموعه هنری است. این رویداد با نگاه  توسعه‌محور و آینده‌نگر به نگارخانه‌ ملی نیاز دارد.  

او در ادامه تاکید کرد: همان‌گونه که به فضل خدا و همت متولیان، سالن‌‌‌های زیبنده‌ای برای آثار سینمایی، نمایشی و موسیقی مهیاست، امید می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور گسترده‌ترین رویداد هنری کشور در فضای نمایشگاهی درخور و شایسته‌ای به‌اجرا در آید و در پرورش هنرمندان موثر شود.

دبیرکل جشنواره تجسمی همچنین در پایان سخنان خود گفت: در تصویر سوم به دفتر سرشار از نقش و رنگ جشنواره شانزدهم باز می‌گردم. دفتری که تا هشتم اسفندماه گشوده است تا آثاری  که از ذهن پویا، نگاه نافذ، جان شیفته،  دل پر نور، و روح صیقل یافته هنرمندان تجسمی برآمده و بر دیوارهای نمایشگاهی این رویداد خوش نشسته است را در تاریخ جشنواره‌های هنری کشور ماندگار کند.

کمک کنیم تا این عرصه پرافتخار دیده شود

در ادامه، محمد خراسانی‌زاده مدیر کل هنرهای تجسمی و همچنین رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: مقدم هنردوستان، حامیان و هنرپژوهان را به این رویداد سترگ گرامی داشته و خیرمقدم می‌گویم.

او ادامه داد: جشنواره‌ای که گذشت، حرکت بزرگی بود، در حالی که ما به سمت آرمان مردم حرکت می‌کنیم، این جشنواره اثبات کرد حوزه هنرهای تجسمی به عنوان دارنده گسترده‌ترین، نجیب‌ترین، اصیل‌ترین، خوش سابقه‌ترین و همراه‌ترین جامعه هنری کشور می‌تواند یک دل و هم صدا دست به دست ما بدهد و برای جشن ملی وحدت ایرانیان چنین شکوهی بیافریند.

خراسانی زاده افزود: اگر بارها بگویم باز هم کم است، جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر، اتفاق بزرگی است که با حضور یک دبیر کل، 22 دبیرملی و بیش از 60 داور ملی، 32 دبیر هنری استانی، 10 هزار اثر در سطح ملی و بیش از 12 هزار اثر در سطح استانی و متفاوت با آنچه در پایتخت رقم می‌خورد در شهرستان‌ها رقم خورد. هر استان آن را برای هنرمندان خود با نمایشگاه‌گردان و کیوریتور خود و با فضای بومی، قومی، افتخارات و مفاخر خود برگزار کرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار کرد: فجر شانزدهم در شرایطی که دشمنان ما همه آنچه در توان داشتند را به کار گرفتند تا این ملت را از هم جدا کنند، اثبات کرد که هنرمندان عرصه تجسمی پشت به پشت و در کنار هم برای این مرز پرگهر محکم ایستاده‌اند. این جامعه نجیب که در سایه فضای رسانه‌ای سایر هنرها کمتر دیده شده، دریایی از ظرفیت است. اجازه دهید این ظرفیت را در جزئیات جشنواره‌ای که گذشت و رویدادهای مفصلی که پیش‌تر برگزار شده تکرار نکنم، اما از شما مدیران، هنرمندان و حضار و بینندگان بخواهم بیایید کمک کنیم تا این عرصه هنری پرافتخار بهتر دیده شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی همچنین با بیان این که باید به هم کمک کنیم تا افکار عمومی هنرهای تجسمی را بهتر بشناسد، بیان کرد: حیف است که مردم در زمینه شناخت هنرهای تجسمی تنها به مجسمه‌سازی و نقاشی اکتفا کنند. هنرهای تجسمی یک دنیاست که ففط هنر خوشنویسی آن یک دریاست. این مجسمه‌سازانش هستند که برای اندیشه ما تعین ذهنی می‌سازند، چنانچه اگر مجسمه فردوسی نباشد نمی‌توان فردوسی را تجسم کرد. در بخش عکس، سرامیک، گرافیک و حتی حوزه طراحی که پایه تبلیغ فرهنگ وسبک زندگی امروز است، هنرمندان ایرانی خوش درخشیده‌اند، اما پشتیبانی ما محدود بوده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره شانزدهم در ادامه با یک درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جناب آقای وزیر کمک کنید تا پرچم ملی ایران را در جشنواره‌های تجسمی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود همواره برافراشته نگه داریم. مردم ما عادت دارند اگر در یک المپیک پرچم ایران را نبینند و مدالی نیاوریم گلایه کنند، اما کسی گلایه نمی‌کند که چرا در 128 سالی ‌که از عمر دوسالانه ونیز گذشته و در طول این 60 سال، تنها 9 بار در ونیز حضور داشته‌ایم که 7 بار آن بعد از انقلاب اسلامی بوده است. ما باید هر سال درآنجا حضور داشته باشیم و چهره ایران را به شکل هنرمندانه‌ای نشان دهیم.

او همچنین بیان کرد: نگارخانه‌های ما این روزها به عنوان بازار اولیه چرخه اقتصاد هنر، نیازمند همراهی بیشتر هستند و باید به این فکر کنیم که سرمایه‌گذاری در عرصه هنرهای تجسمی که یک اتفاق غیرتورم‌زا و منفعت‌زاست و به عنوان پشتوانه پول ملی ما می‌تواند معرفی شود، در سبد خانوار ایرانی جای بیشتری داشته باشد. ما نیازمند دیوارهای بیشتر برای میزبانی‌های بین‌المللی هستیم. چرا که کشورهای کوچک اطراف‌مان رویداد‌های بین‌المللی برگزار می‌کنند و ما در ایران اسلامی هنوز یک دوسالانه رسمی بین‌المللی نداریم. از شما می‌خواهم به این هنرمندان بیش از پیش توجه کنید و اجازه بدهید فضایی برای نمایش‌ ظرفیت‌های واقعی خود داشته باشند.

خراسانی‌زاده در پایان نیز تاکید کرد: حالا که دفتر جشنواره‌های فجر در سال 1402 با این رویداد بزرگ به پایان می‌رسد، از روز شنبه برای جشنواره هفدهم برنامه‌ریزی خواهیم کرد و در کنار جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، می‌کوشیم جشنواره هنرهای تجسمی نوجوانان ایران را هم داشته باشیم. در کنار رویدادهای بین‌المللی باید از یک مجموعه منسجم و یک پارچه نیز برخوردار باشیم. کمک کنید تا بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان این گونه رویدادهای ملی بیشتر توجه کند.

وجود بخش‌های جدید به جذابیت جشنواره افزود

در ادامه محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ  نیز در یک پیام ویدویی با بیان اینکه امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجارب جدیدی را به تاریخ جشنواره اضافه کرد، افزود: در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی جشنواره، شاهد اتفاقاتی نو بودیم و حضور اساتید به این رویداد رونق بخشید و عمق کار را بیشتر کرد.

او جدیت در برگزاری رویدادهای استانی را از دیگر تجربه‌های خوب جشنواره دانست و تاکید کرد: بخش کاتبان سوره حمد و آینه در آینه که به وقایع تجسمی حوزه انقلاب اسلامی می‌پرداخت، از بخش‌هایی بود که به جذابیت جشنواره امسال افزود.

معاون امور هنری گفت: جشنواره امسال دیوارنگاری‌های شهری را که کمتر مورد توجه بود، مورد عنایت ویژه قرار داد که بایستی اینجا از تمام کسانی که زحمت کشیدند و اهتمام  ویژه داشتند از جمله وزیر محترم و دبیرکل جشنواره قدردانی کنم. امیدوارم هنرمندان این جشنواره روز به روز بیشتر بدرخشند و بمانند و بپایند.

سپس کلیپی با صدای محمد معتمدی و آهنگسازی امیر عبدالحسینی پخش شد.

در ادامه علی اصغرفهیمی‌فر، کیارش زندی و محمود سالاری معاون امور هنری به روی صحنه آمدند و جوایز بخش طراحی فرهنگ محور را اهدا کردند.

در این بخش طوبی زرین به سید هادی امامی و همکارش فاطمه حامدی (اصفهان) تعلق گرفت.

در بخش ناشران کتاب‌های تجسمی، نیز طوبی زرین شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی به انتشارات کتاب آبان اهدا شد.

در بخش علمی (دانش هنرهای تجسمی) پوریا طهماسبی از تهران برگزیده شد و از ساناز باحجب قدسی  (تهران)، فاطمه پاک‌نژاد ( دزفول)، علیرضا کریمی (کرج) تقدیر به عمل آمد.

در بخش بهترین فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی آبتین شمیلی از شیراز برگزیده شد و  از هادی آفریده(تهران) تقدیر به عمل آمد.

در ادامه مراسم، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، امیرعبدالحسینی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی از رضا بانگیز نقاش، محمد مهدی روحانی طراح گرافیک، افشین شاهرودی عکاس، مهدی حیدری سرامیست، محمد حسین صلواتیان تصویرساز، بهرام عظیمی کارتونیست و کاریکاتوریست، منصور تام‌سن نگارگر، هفت استاد برجسته هنرهای تجسمی با اهدای نشان مفاخر تجسمی، تندیس طوبای زرین و لوح تقدیر، تجلیل کردند.

سپس، افشین شاهرودی پیشکسوت عرصه عکاسی  پشت میکروفون آمد و طی سخنانی بیان کرد: آقای خراسانی‌زاده چشم اندازی از آینده تصویر کردند که بسیار خوشایند است. من این نشان را در شرایطی به عنوان عکاس دریافت می‌کنم که عکاسی، بخصوص عکاسی مستند اجتماعی، با چالش‌های بسیاری مواجه است و شرایط سختی دارد.

او ادامه داد: اگر فرصت نکنیم و یا امکان به تصویر کشیدن شرایط اجتماعی را نداشته باشیم، برای آیندگان خوب نخواهد بود. چرا که اگر از نظر حافظه تصویری، آینده جامعه نسبت به تصاویر اجتماعی آن غنی نباشد، تحریف تاریخ را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر هنرمندان سایر رشته‌ها نیز دشواری‌هایی دارند و مقررات دست و پاگیر باعث می‌شود امکان فعالیت‌های صنفی به شکل تشکل نداشته را باشیم و تولیدات هنری کاهش یافته و سرزندگی از جامعه گرفته شود.

این هنرمند افزود: جامعه‌ای که هنر در آن فعال باشد، امید به آینده و سرزندگی در آن جریان دارد. بعد از جنگ دوم جهانی که تمام جامعه اروپا درگیر آثار و عواقب جنگ بود، فرانسه مولیر یکی از چهره‌های برجسته ادبی را به عنوان وزیر انتخاب کرد. جایگاه وزیر فرهنگ بسیار با اهمیت است و می‌تواند در آینده جامعه بسیار موثر باشد. امیدوارم با توجه به این نکات، شرایطی فراهم شود که هنر عکاسی و تمامی هنرها با بالا بردن تولیدات هنری سرزندگی و شادابی را بیش از پیش به جامعه تزریق کنند.

 سپس نوبت به اهدای جوایز بخش تجسم هنر رسید. در این بخش سعید کریمی (دبیر هنری)  ازفارس و پوریا جلالی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به عنوان برگزیده شناخته شدند.

حضور در اکسپو ژاپن

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی(عج) طی سخنانی بیان کرد: انشالله به‌زودی پرچم عدالت، نور و معنویت در همه جای جهان امروز ما سایه بندازد و شاهد دنیایی مهدوی باشیم که وعده‌ آن به همه امم داده شده است. همه امت‌ها به چنین روز باشکوهی وعده داده شده‌اند و انشالله این ایام باشکوه را رویت کنیم.

وزیر فرهنگ در اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر

او افزود: خدا را شاکرم که مجموعه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی با شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی به پایان می‌رسد. همکاران خوب من در بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دوره متراکم و پرحجم از رویدادها را برگزار کردند. آن انگیزه‌ای که همه ما را به این کار فشرده هدایت می‌کرد، خدمت صادقانه‌ای بود که به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه این کشور تقدیم شد.

وزیر فرهنگ، ماهیت انقلاب اسلامی را یک ماهیت فرهنگی دانست و دلیل برگزاری جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی، مد و لباس، شعر، کتاب سال و نمایشگاه رسانه‌ها را همین مسئله دانست و گفت: حُسن ختام این جشنواره‌ها، جشنواره هنرهای تجسمی و چه موعد زیبایی است. هنرهای تجسمی در شاخه‌های مختلف باعث رونق سایر بخش‌های هنری است. درخشش تمام بخش‌های هنری وابسته درخشش رشته‌های تجسمی است.

اسماعیلی ادامه داد: هیچ مجموعه فرهنگی رسانه‌ای بی‌نیاز از عکاسی، تصویر و هنرهای تجسمی نیست. در سال‌های اخیر با حضور عزیزان و همکاران‌مان بنای حرکت جدیدی را در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کرده‌ایم.

 

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

او تاکید کرد: با فعالیت شورای هنر در وزارت فرهنگ که مصوبات آن در شورای عالی طرح و با ابلاغ رئیس جمهور اجرایی می‌شود راه کوتاهی برای حل مشکلات و آرزوها و آمال هنرمندان بخش‌های هنری داریم.

وزیر فرهنگ از معاون هنری وزارتخانه، دبیرکل جشنواره و مدیرکل هنرهای تجسمی قدردانی کرد و افزود: مصوبه راه‌اندازی بازارهای هنرهای تجسمی امروز از سوی رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و این مژده را تقدیم به اساتید فرهنگ و هنر می‌کنم. مسئولیت حضور در اکسپو ژاپن نیز با مصوبه هیأت وزیران برعهده وزارت فرهنگ گذاشته شده است که انشالله بتوانیم نقش و حضور هنرمندان رشته‌های تجسمی را باشکوه‌تر از دوره‌های پیش در این رویداد داشته باشیم.

او به درخواست دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی در راستای زمینه‌سازی برای حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای بین‌المللی واکنش نشان داد و گفت: دستور پرداخت هزینه‌های لازم برای حضور در دوسالانه ونیز داده شده است تا اصحاب تجسمی حضور پررنگی در ونیز داشته باشند. سایر مطالبات هنرمندان اصیل هنرهای تجسمی را نیز محقق خواهیم کرد و در ماه رمضان طی یک ضیافتی افطار میزبان هنرمندان این عرصه خواهیم بود. ما در وزارت فرهنگ هیچ محدودیتی در حمایت از هنرمندان تجسمی نداریم و نخواهیم داشت.

وزیر فرهنگ: شکل گیری جامعه مهدوی به همه امت ها وعده داده شده‌ است

محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر گفت: ان شالله به زودی پرچم پرافتخار عدالت، آزادی، نور و معنویت در همه دنیای امروز سایه بیندازد و شاهد شکل گیری جامعه زیبای مهدوی باشیم؛ همان وعده‌ای که به همه امت ها داده شده‌ است.

وزیر فرهنگ: هنرهای تجسمی در شاخه‌های مختلف باعث رونق بخش‌های هنری است

محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: هنرهای تجسمی در شاخه های مختلف خود باعث رونق سایر بخش های هنری است و همه بخش های هنری وابسته درخشش در هر یک از رشته های هنرهای تجسمی هستند به عنوان مثال هیچ مجموعه فرهنگی و نمایشی بی‌نیاز از تصویر، عکاسی و هنرهای والایی که در این بخش قرار دارند نیست.

وزیر فرهنگ: قله رویدادهای فرهنگی انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر قرار داده شده است

محمدمهدی اسماعیلی در ادمه سخنانش گفت: انقلاب اسلامی ماهیتی فرهنگی دارد و به همین دلیل قله جشنواره‌های فرهنگی هنری را در ایام پیروزی انقلاب قرار داده است. جشنواره فیلم فجر، تئاتر، موسیقی، شعر، کتاب سال، نمایشگاه رسانه ها از جمله این جشنواره ها هستند که حسن خاتم آن‌ها جشنواره هنرهای تجسمی است.

وزیر فرهنگ: خدا را شاکرم مجموعه جشنواره‌های فجر با این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی به پایان رسید

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره تجسمی فجر گفت: خدا را شاکر هستم مجموعه جشنواره‌های فجر انقلاب با این دوره از جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی به پایان رسید. همکارانم در حوزه بخش ها و معاونت های مختلف وزارت فرهنگ در این مدت، دوره متراکم پرحجمی از رویدادها را برگزار کردند.

در ادامه بیانیه مشترک هیات داوران در کلیپی پخش شد.

در متن این بیانیه آمده است:

«هنگامی که از داوری در آثار هنری سخن به میان می‌آید، کلماتی مانند ملاک، معیار، نقد، استدلال، خوانش، برداشت، علاقه و سلیقه در ذهن جاری می‌شود.

اما آن‌چه در مواجهه با آثار هنری قابل توجه می‌نماید، تفسیر و توصیف کنش‌های مستقل و در عین حال وابسته به هم است. مجموعه‌ای از گزینه‌‌ها که به ساختار اثر هنری اشاره دارد و بر جنبه‌های خلاقانه، نوآورانه و نگاه زیبایی‌شناسانه استوار است.

با این نگرش، داوری در هنر مجموعه‌ای از استدلال‌هاست که در قالب نتیجه‌‌ای منطقی ارائه می‌شود و بیانگر دلایلی بر ارزشمندی اثر است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصتی برای داوران فراهم آورد تا دستاوردهای هنرهای تجسمی معاصر را به نقد و نظاره بنشینند و بهترین‌ها را برای نمایشگاه و برترین‌ها را برای طوبای زرین انتخاب کنند.

کمیت و فراوانی آثار رسیده به جشنواره شانزدهم در کنار کیفیت هنری و ارزش‌های بصری و مضمونی آن، مسیر دشواری در این فرایند به شمار می‌رفت.

در این میان رویکرد جشنواره شانزدهم در تأکید بر «هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین» راه‌گشای داوران بخش‌های مختلف جشنواره شد و کلیدهای ارزیابی را عیان نمود.

از سوی دیگر بهره‌مندی از حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر در ترکیب هیأت داوران، بر گفت‌وگوی دانش و تجربه و ضرورت هم‌افزایی نگرش علمی با اندیشه عملی اشاره داشت.

اهمیت آموزش‌های هنری به ویژه در شیوه‌های زبانی و بیانی معاصر و نگاه نوین به هنر تجسمی به مثابه رسانه‌ اثرگذار فرهنگی و اجتماعی، از دیگر مواردی بود که در این فرایند مورد توجه قرار گرفت.

هیأت داوران شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن قدردانی از تمام شرکت‌کنندگان جشنواره، تبریک صمیمانه خود را به جامعه هنرهای تجسمی ایران تقدیم می‌کند که چکیده‌ای از دریای هنر را به زیبایی و شایستگی در این رویداد ارائه کرده است. »

سپس کاظم چلیپا، مهیندخت سالک مهدوی، مهران هوشیار، یدالله کابلی خوانساری برای معرفی برگزیدگان  بخش آزاد به روی سن آمدند.

در بخش طراحی و نقاشی محمدجواد طاهرخانی از تهران برگزیده و از امیر محمد مقدم از تهران و مجتبی حجازی از تهران تقدیر شد.

در بخش خوشنویسی نیز طوبای زرین به مجید داستانی از قم اهدا شد و از فرامرز تیمورنژاد از نقده، حمید احمدی از تهران، ربابه زینالی از قم، و شقایق میری از تهران تقدیر به عمل آمد.

در بخش نگارگری، ستاره قنبری از قزوین برگزیده شد و احمد سرائیان از اصفهان، سمیه شهریور از تهران و محمد کیانی از اصفهان تقدیر شدند.

در بخش مجسمه‌سازی هم حسین حسنشاهی از تهران طوبای زرین را دریافت کرد.

اما در بخش سرامیک و آبگینه هنری، فاطمه پوریوسفی از تهران طوبای زرین را دریافت کرد و  زهرا یوسفی از کرج مورد تقدیر قرار گرفت.

سپس نوبت به اهدای جوایز بخش‌های عکاسی، کارتون و کاریکاتور، تصویرسازی و رسانه‌های هنری جدید رسید.

در این بخش محمدرضا شریف‌زاده، هاجر سلیمی نمین، سعید محمودی ازناوه، بهمن عبدی، صابر شیخ رضایی و سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوایز برگزیدگان را اهدا کردند.

بخش عکاسی

محمد رضایی از ساری برگزیده و  از کیومرث خوش‌صفت از بندر انزلی تقدیر به عمل آمد.

در  بخش کارتون و کاریکاتور نیز علیرضا ذاکری از تهران برگزیده معرفی شد.

در بخش طراحی گرافیک رسول حق‌جو از اهواز برگزیده معرفی شد و از  حامد مغروری از اصفهان تقدیر به عمل آمد.

اما رسول حق‌جو طی سخنانی گفت: امیدوارم روزی برسد که تمامی هنرها شغل محسوب شوند و هنرند مجبور نباشد برای امرار معاش به مشاغلی روی آورد که برای آن ساخته نشده است.

در بخش تصویرسازی  طوبای زرین به صدیقه قائد امینی هارونی از مبارکه تعلق گرفت و از سمیه محمدی از کرج تقدیر شد.

در بخش رسانه‌های هنری جدید نیز امین محمدی چری از تهران برگزیده و سارا جهانگیری از تهران و سید محمد میر نورالهی از کرج تقدیر شدند.

سید مجدی پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، شعیب حسینی مقدم دبیر بخش قله‌ها  و سمیه رمضان ماهی جوایز بخش موضوعی (قله‌ها)را اهدا کردند. در این بخش  از طاهره شمسی از قم، کامیار صادقی از تهران، محمود بازدار از مشهد،حامد مرتضوی علوی از بجنورد،اکرم سادات میرتوانا از مشهد تقدیر شد و مریم کمار از تهران برگزیده این بخش شناخته شد.

کمار گفت: از همه مدیران و داوران ممنونم، مجموعه‌ای که من کار کردم، حاصل سه سال تلاش در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی است و به تبع آنها لباس فرهنگی آنها را پوشیدم و اینجا حضور یافتم. دوست دارم از شیرزنان کردی  یاد کنم که عاشقانه زندگی کردند و کم نیستند این زنان. خدا را شاکرم که در کردستان، شهر فرهنگ حضور پیدا کردم و در دوره جنگ روایت‌ها، این قصه‌ها را روایت می‌کنم.

برگزیدگان نهادها

برای اهدای جوایز این بخش، مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، محمود سالاری معاون امور هنری، مجید قادری معاون فرهنگی سازمان زیباسازی، مهدی متولیان مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به روی صحنه آمدند.

در این دوره از جشنواره امتیاز سه اثر برگزیده آرش نیک نژاد از اهواز، سمیه صادقی از ملایر، سید محمدرضا موسوی از قم از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران خریداری شد و در نقاطی که تعیین شده به اجرا درمی‌آیند.

برگزیده انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز سید علی میرفتاح از تهران معرفی شد.

همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز ضمن تقدیر از علیرضا پوراکبری از تهران و موسسه فرهنگی هنری نام و هنر، فاطمه عابدینی از تهران و عبدالحمید قدیریان از تهران را برگزیده شناخت.

در بخش دیگری از این مراسم، امیرعبدالحسینی دبیر کل جشنواره  و مسعود زنده روح دبیر هنری این دوره از جشنواره به روی سن امدند و از نعیمه صفری تبار  خبرنگار خبرگزاری فارس به عنوان خبرنگار فعال این دوره از جشنواره تجلیل کردند. اتفاقی که برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر رخ می‌داد.

امیر عبدالحسینی در پایان اظهار کرد:  وقتی کسی از کنار اثر می‌گذرد تبدیل به بیننده می‌شود و وقتی پیام اثر هنری را به طور کامل دریافت کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کند به آن مخاطب می‌گوییم. در جشنواره فیلم فجر نگاه مخاطب اهمیت دارد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مخاطب برای بهترین اثر اهدا می‌شود. ما هم از این روند الگوبرداری کردیم و بهترین اثر را از میان دوهزار و 200 رای جمع آوری شده از میان مخاطبان انتخاب کردیم که برای نخستین بار است به بهترین اثر هنری تعلق می‌گیرد.

 در پایان نیز طوبای زرین این بخش به سید کمال الدین رفیعی هنرمند نقاش اهدا شد تا دفتر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بسته شود.

عکس های اختصاصی رکنا از اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

وزیر ارشاد

پخش سرود کشور در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

برگزاری آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دبیر آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

وزیر ارشاد و معاون هنری

سالاری

جوایز هنرمندان در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

تقدیر از هنرمندان پیشکسوت در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

عکس آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

طوبای زرین

مژده لواسانی

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عکس

کدخبر: 974571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟