محمد جهانپا: رویای اسبی به نام شبرنگ خاطره خوشی را برایمان رقم زد

به گزارش رکنا، تئاتر « رویای اسبی به نام شبرنگ » در چهل‌ و دومین جشنواره تئاتر فجر به کارگردانی محمد جهانپا و نویسندگی مهدی سیم‌ ریز به اجرا در آمد و گریمور کار موفق شد در بخش گریم نمایش شایسته تقدیر شناخته شود. با کارگردان این نمایش به گفتگو پرداختیم که به سمع و نظرتان می رسانیم.

در ابتدا لطفا کمی از خودتان و رزومه کاری تان بفرمایید تا مخاطبان بیشتر با شما آشنا شوند.

محمد جهانپا هستم متولد سال 1361. مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد بازیگری تئاتر را دارم و استاد دانشگاه، بازیگر و کارگردان هستم. از سال 1380 تا امروز به صورت حرفه ای در تئاتر استان خراسان رضوی مشغول بازی و کارگردانی هستم.

کار رویای اسبی به نام شبرنگ چندمین کار شماست؟

حقیقتا الان حضور ذهن ندارم اما دومین اثر نمایشی من در ساحت شاهنامه است که بعد از نمایش افسانه ماردوش این نمایش تولید شده است.

رویای اسبی به نام شبرنگ

در مشهد چقدر به تئاتر پرداخته می شود؟

به جرات می توان گفت که تئاتر در مشهد بعد از تهران پرمخاطب ترین تئاتر کشور است. تئاتر اینجا به شدت زنده است و پر از تنوع است و 365 روز واقعا تئاتر داریم در مشهد. هم سالن خصوصی داریم و هم دولتی که به شدت مشغول کار هستند. گیشه خوب و فعالی داریم و جوانان نامی که دارند اضافه می شوند به بدنه تئاتر مشهد.

برای این نمایش که در جشنواره فجر در تهران اجرا شد چقدر تمرین داشتید؟

حدود یک ماه و نیم تمرینات این نمایش طول کشید و با حدود 40 بازیگر از چند نسل مختلف تئاتر مشهد از عزیزان دهه 40 و 50 و 80 و 90 به روی صحنه رفت که اکثرا تحصیلکرده تئاتر هستند و پیشکسوتان نام آشنای تئاتر خراسان.

نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ از نظر طراحی لباس و صحنه و تعداد بازیگر جزو کارهای  پرخرج به نظر می آمد. می شود بپرسم چقدر برای این کار هزینه کردید؟

بیش از 200 میلیون تومان برای این نمایش هزینه کردیم. سرهای اسب هرکدام حدود 4/5 میلیون تومان و سرهای دیو تقریبا 3/5 میلیون تومان دانه ای در آمده است.

تئاتر رویای اسبی به نام شبرنگ

آیا اسپانسر یا کمک دولتی هم دریافت شد؟

بخشی از هزینه نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ را من به عنوان سرمایه گذار تامین کردم و بخشی را هم به کمک حوزه هنری خراسان رضوی تا درنهایت بتوانیم این کار را طراحی و تولید کنیم.

این اجرا جزو کارهای حماسی حساب می شود؟ کمی درباره حال و هوای نمایش بگویید.

نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ را چون از ادبیات حماسی و شاهنامه است می توان گفت که یک کار حماسی است و من به دنبال یک الگو بودم برای نسل جدید که می توانست کیخسرو الگوی بسیار خوبی باشد. چون شاهنامه سراسر خردورزی و پهلوانی است که این 2 خصیصه در کیخسرو وجود دارد و همچنین عرق وطن؛ وطن پرستی از نکات بسیار مهمی بود که من می خواستم در دل این اجرا داشته باشم.

نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ

خاطره ای از تمرینات یا اجرا دارید؟

بله؛ اتفاقا یکی از خاطرات خوب مان در طول شب های عمومی اجرای نمایش رقم خورد که یک تماشاگر مهربان آمد و یک چک 50 میلیون تومانی را در وجه گروه نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ به ما داد به واسطه اینکه این تیم در ساحت شاهنامه کار کرده بود و برای تئاتر ملی ارزش قائل شدیم. این مرد بازاری بود و ما تا حالا ندیده بودیمش اما با فراغ بال و مهربانانه آمد و این هدیه را به ما داد که در همین جا از او تشکر می کنم.

چند اجرا در تهران و مشهد داشتید؟

ما برای نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ 4 اجرا در تهران طی 2 روز داشتیم و 20 اجرا هم در شهر خودمان مشهد که ان شاالله به زودی در اسفند ماه در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان یزد هم این نمایش اجرا می شود.

در یک جمله نمایش تان را توصیف کنید.

در یک جمله که نمی شود حقیقتا؛ اما خلاصه نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ به این موضوع می پرداخت که؛ "سیاوش" فرزند پاک‌سیرت کیکاوس که به دست تورانیان، مظلومانه سر از بدنش جدا شده، از فرانگیس دختر افراسیاب صاحب فرزندی در راه است. فرزند او باید به ایران بازگردانده شود تا با تکیه زدن بر تخت فرمانروایی، انتقام خون به ناحق ریخته‌ پدرش و هزاران ایرانی کشته شده به دست افراسیاب و تورانیان را بازستاند. "گیو" پهلوان بزرگ ایران 7 سال توران را زیر و رو می‌کند تا "کیخسرو" را بیابد...

عکسهای رویای اسبی به نام شبرنگ

تعداد بازیگران زیاد بود و طبیعتا شاید اختلاف دیدگاه و جر و بحث هم بین اعضای گروه پیش بیاید. این اتفاق برای گروه شما هم افتاد؟

نه؛ خوشبختانه ما از آن گروه هایی نیستیم که اختلاف داشته باشیم؛ اصلا. همه بچه های گروه همدل هستند و همراه و همگی برای این نمایش در جشنواره فجر زحمت کشیدند. خدا را شکر می کنم که اعضای گروهم ثابت هستند که سال هاست با هم کار می کنیم و اتفاق نظر داریم و با هم خیلی همراهیم و این باعث افتخار من است که در کار تئاتر با این عزیزان هستم.

طراح گریم نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ موفق شد در بخش گریم نمایش در جشنواره فجر 42 شایسته تقدیر شناخته شود. این اتفاق خوب برای شما کارگردان نمایش چه حس و حالی را رقم زد؟

بله؛ خانم سمیه ارقبایی گریمور کار بودند که در اختتامیه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر از ایشان تقدیر شد و از همین جا به او و همه بچه های گروه تبریک می گویم.

حرف پایانی؟

امیدوارم که تئاتر کشور و تئاتر حرفه ای ما اقبال بیشتری داشته باشد بر ساحت شاهنامه و آبشخور بسیار خوبی است برای فعالیت و کار کردن که به نظر من می تواند جذاب باشد. از شما خانم جهانی و پایگاه خبری رکنا هم سپاسگزارم که حرف های مرا شنیدید و این مصاحبه را انجام دادید.

رویای اسبی به نام شبرنگ در جشنواره

Photo_1699628047237

Photo_1699628091437-01

Photo_1699775843421

Photo_1699776941438-01

کدخبر: 973037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟