بکارگیری قلم انقلابی در راه خدمت به اهداف اسلامی و رهبری/ روزنامه‌نگار تراز انقلاب  باید بصیرت انقلابی داشته باشد

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بشیر مدیر سابق موسسه مطالعات اسلامی لندن و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره قلم مقدس ضمن اعلام اینکه روزنامه‌نگار تراز انقلاب نه تنها باید دارای بصیرت انقلابی باشد بلکه باید همیشه قلم را در خدمت به اهداف انقلاب، رهبری و مردم انقلابی به کار گیرد، تاکید کرد: روزنامه‌نگار تراز انقلاب پس از تجربه طولانی مقاومت، مبارزه و شهادت، باید به این سطح از باور و ایمان رسیده باشد که قلم باید در جایگاه مقدس خود از اهداف و آرمان‌های‌ انقلاب به خوبی و با شهامت و بصیرت کامل دفاع کند و در این دفاع استقامت بورزد.

بشیر در ادامه اظهار داشت: در تاریخ مبارزات مردم ایران بر علیه ظلم و ستم شاهنشاهی، شخصیت‌های خبری و روزنامه‌نگاران برجسته‌ای داشتم که قلم را فقط در خدمت به اهداف اسلام، آزادی و استقلال کشور بکار گرفتند و بخوبی درخشیدند.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره قلم مقدس خاطرنشان کرد: در زمان انقلاب شکوهمند اسلامی و در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران نیز ما نه فقط شاهد خبرنگاران متعهد، انقلابی، فداکار و با بصیرت بودیم بلکه رسانه‌هایی را در تمام سطوح داشتیم که با نقدهای سازنده و منصفانه، افشاگری و روشنگری، ترویج و تعمیق ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی از هیچ چیزی فرو گذار نبودند.

عضو شورای سیاستگذاری اولین جشنواره قلم مقدس، راه اندازی این جشنواره را تقدیر از قلم‌هایی دانست که همچون شهیدان که با خون خود درخت تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری کردند، با واژه‌ها، کلمات، گفتارها، تحلیل‌ها، خبرها و عکس‌ها توانستند نقش آفرینی کنند و در خدمت جامعه اسلامی و اهداف بلند آن باشند.

مدیر سابق موسسه مطالعات اسلامی لندن افزود: اگرچه شاخص‌های قلم تراز انقلاب اسلامی برای جامعه فهیم، با بصیرت و متعهد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ما روشن می‌باشد و مردم ما نیز با تیزبینی ناظر و شاهد قلم‌هایی هستند که در خدمت انقلاب از افشای هر گونه کژی و کاستی و حرکت بر علیه انقلاب اسلامی نمی‌گذرند و همزمان قلم های مزدور، ضد مردم و مخالف اهداف بلند انقلاب اسلامی را به خوبی می‌شناسند و این خود از برکات مهم انقلاب اسلامی است که «بصیرت انقلابی» با هدایت رهبری انقلاب در جامعه گسترش یافته و به ادبیات و اخلاق رفتاری انقلابی نهادینه شده است ولی تدوین شاخص‌های روزنامه‌نگار تراز انقلاب نیازمند دقت، جامعیت و مصداق سازی عینی و روشن است.

بشیر در زمینه شاخص سازی برای روزنامه‌نگار تراز انقلاب تاکید کرد که باید در 3 حوزه این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد: روزنامه‌نگار، محتوای رسانه‌ای و زمان نشر محتوای رسانه‌ای. روزنامه‌نگار تراز انقلاب، نباید با یک محتوای روزنامه‎ای مورد شناسایی قرار گیرد. تداوم شخصیت انقلابی در روزنامه‌نگار تراز انقلاب از مهمترین ویژگی‌های وی می‌باشد. محتوای رسانه‌ای نیز از یک سو باید دارای شاخص‌های اخلاق خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، مانند صداقت و شفافیت و امثالهم که در جهان معروف و مورد تایید هستند باشد، اما از سوی دیگر باید در جهت اهداف انقلاب و آرمان‌های آن و تعمیق و گسترش این اهداف قدم بردارد. زمان نشر محتوای رسانه‌ای نیز از این جهت مهم است که روزنامه‌نگار تراز انقلاب باید به «زمانه خود آشنا باشد» بداند چه چیزی را باید رصد کند، چه گفتمانی را باید مورد تقویت قرار دهد، با کدام جریان‌های انحرافی باید مبارزه آگاهانه کند، و با چه رویکرد، ناقد منصف و صادق باشد. بدون شناخت این سه حوزه، نمی‌توان بخوبی روزنامه‌نگاران تراز انقلاب را شناسایی کرد.

وی همچنین تاکید کرد که شناسایی مصادیق روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اگرچه تا حدود زیادی خود را به جامعه شناسانده‌اند اما باید در این جشنواره دقت و ظرافت لازم را در تعیین مصادیق به شکل شایسته‌ای بکار برد. موفقیت چنین جشنواره‌هایی در چگونگی شاخص‌سازی دقیق و عالمانه، ارزیابی صادقانه و شفاف و مصداق سازی بدون هیچ سوگیری مخالف ایمان و تعهد انقلابی و اسلامی باشد.  

عضو شورای سیاستگذاری اولین جشنواره قلم مقدس در پایان این مصاحبه اظهار داشت که با راه اندازی این جشنواره مهم امیدوار است حرکت روزنامه نگاران سرزمین ایران اسلامی با داشتن قلم های مقدس، متعهد و انقلابی و با بصیرت افزایی، شفافیت، صداقت و ایمان به سمت تعالی و معرفی هر چه بیشتر، عمیقتر و روشنتر اهداف و آرمان‌های انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی زیر سایه رهبری معظم انقلاب شتاب بیشتری به قلم‌ها، گفتمان ‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های خود بدهند.

گفتنی است؛ جایزه "قلم مقدس" نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی شد. معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد امسال این جایزه را به روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی، روز 14 بهمن ماه 1402 در تالار رودکی اهدا کند.

کدخبر: 964052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟