جشنواره مستقل تئاتر هم آغاز محل کشف استعدادهای جوان + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، در ابتدای این نشست محمدجواد طاهری در مورد برگزاری اولین دوره این جشنواره گفت: این جشنواره اختصاصا برای جوانان است و ان‌شاءالله شاهد شکوفایی استعدادهای جوانِ علاقه‌مند به هنر نمایشی باشیم. هم آغاز از اسمش مشخص است یعنی شروع دوباره تا باهم در یک راستا همکاری همه هنرمندانی که در این عرصه هستند را داشته باشیم‌.

طاهری

وی ادامه داد: مدت‌ها بود که دوست داشتم به جوانان آموزش دهم و به علاقه‌مندانی که دوست دارند در این حوزه فعالیت کنند کمک کنم. در بدر ورودم به مجموعه تئاتر شهر احساس خلاء کردم که متاسفانه شاید تا‌ به حال به خیلی از جوانان این فرصت داده نشد و شاید این ریسک را نکردند که این اسم بزرگ تئاتر شهر این اجازه را بدهد که جوانان هم بتوانند در این مجموعه هنرنمایی کنند و تجربه داشته باشند.

مدیر تئاترشهر

طاهری افزود: در صحبت با دوستانمان تصمیم گرفتیم از سالن قشقایی که درب مستقل دارد و گروه‌ها می‌تواند به طور مستقل باهم همکاری کنند استفاده کنیم. در فراخوان اعلام شده بود از سنین ۲۰ تا ۴۰ سال‌، حتی کسانی که کار اولی بودند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و و مهم گروه سنی بود که خلاقیت در آن وجود داشته باشد. زیرا جسارتی که در این سن برای تولید اثر است در دیگر سنین نیست.

وی تاکید کرد: کاش پیشکسوتان و دوستان ما در سمت‌های مدیریتی کشور متوجه چنین موضوعی باشند که اگر قرار است اتفاقی بیوفتد به کارگردانان‌هایی که در سنین جوانی هستند فرصت‌هایی در اختیارشان بگذارند. به همین جهت جشنواره هم آغاز این اسم را انتخاب کرد و عمدا نخواستیم به طور مستقیم ارگان خاصی در برگزاری این جشنواره دخالتی داشته باشند و قصدمان این بود که یک هم آغازی با خود جوانان داشته باشیم و سعی کردیم در مرحله اول و دوم برگزاری این جشنواره از جوانان استفاده کنیم. زیرا شاید امروز نگاه جوانانه به آثار نمایشی نیاز است.

وی گفت: در این جشنواره تلاش کردیم از کارگردان‌ها و تئاتری‌های جوان استفاده کنیم. از داوران جشنواره اسم نمی‌برم اما اشاره می‌کنم که قطعا از هنرمندان و اساتید جوانی با درجات عالیه هستند. تلاشمان این است از هنرمندانی که در سطوح مختلف هستند دعوت داشته باشیم. از تماشاخانه‌ها دعوت کرده ایم که حتما در این جشنواره شرکت کنند و به هرحال به هرطریقی اگر گروهی منتخب داوران نبودند در سالن‌های دیگر تئاتر شهر بتوانند اجرا داشته باشند.

طاهری مدیر تئاترشهر

در ادامه این نشست خبری امیر موسی کاظمی دبیر نخستین جشنواره نمایشی «هم آغاز» بیان کرد: خوشحالم که اولین جشنواره را در سال ۲۰۲۴  آغاز کردیم. در طی فراخوان هم آغاز حدود ۲۲۰ طرح ارسال شد که در نتیجه ۱۶۰ کار را بررسی کردیم. در ادامه بررسی‌های انجام شده ۵۰ اثر را برای بازبینی انتخاب کردیم.

وی افزود: در فراخوان دیگری که مجموعه تئاتر شهر با عنوان اولی‌ها داشت  ۱۵۰ اثر هم به آنجا رسیده بود و از میان آنها هم ۱۰ کار یرای جشنواره هم آغاز انتخاب کردیم و در نتیجه ۶۰  اثر منتخب داشتیم.

کاظمی تصریح کرد: همانطور که خود کارگردان‌ها می‌دانند ما از ۷ تا ۱۶ آذر بررسی آثار را به صورت فشرده در تئاتر شهر داشتیم و قرار شد ۲۰ کار را در جدول جشنواره داشته باشیم. در این بین کارهای دیگر هم داشتیم که در فراخوان نبودند. سعی کردیم آن‌ها را هم بررسی کنیم و اگر کاری خوب بود به عنوان اجرای میهمان انتخاب کنیم. در نتیجه اجرای ۲۰ کار در جشنواره و یک کار هم میهمان داریم که اجراها از ۱۶ تا ۲۶ دی ماه است و امیدواریم ۱۰ کار به اجرای عموم برسند.

کاظمی

وی افزود: لازم به ذکر است که‌ بگویم تقاضای خود بچه ها بود که ای کاش جشنواره رقابتی‌تر می شد ولی جشنواره رقابتی بود و جایزه آن اجرا در سالن قشقایی بود؛ اما در صدد آن بودیم که جشنواره را در بخش‌های مختلف رقابتی کنیم.

وی در ادامه گفت: توانستیم همراهی سایت تیوال را داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم در شش بخش برگزیده داشته باشیم. متن، بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی و نمایش برگزیده بخش‌های برگزیده جشنواره هستند.

کاظمی افزود: یکی از شاخص‌ هایی که باعث می‌شود یک کار در اجرا قرار گیرد استقبال علاقه‌مندان هم است. بلیط فروشی در سایت تیوال انجام می شود. بلیط میهمان نداریم و همه بلیط‌ها باید خریداری شوند تا حقی ضایع نشود‌. همچنین سعی داریم نشست نقد و بررسی در حد ۲۰ دقیقه بعد از اجراها داشته باشیم تا دوستان هنرمند اگر نکته و نقطه نظری دارند به جوانانمان بگویند.

عکس های نشست خبری اولین جشنواره مستقل تئاتر هم آغاز

رونمایی از پوستر جشنواره هم آغاز

نشست خبری هم آغاز

نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر هم آغاز

آیا این خبر مفید بود؟