ماجراهای داغ یک نوروز پراتفاق

به گزارش رکنا ، معمولا تعطیلات نوروز برای تلویزیون و پلتفرم‌ها، فرصت ویژه‌ای است تا از برنامه‌ها، سریال‌های جدید و برگ‌های برنده‌شان رونمایی کنند. فیلم‌های سینمایی مهم و پرستاره نیز ترکیب اکران نوروزی را شکل می‌دهند تا گیشه سینما رونق بگیرد. نوروز 1402 هم طبق روال سال‌های قبل، تلویزیون و نمایش خانگی از این فرصت استفاده کردند تا بتوانند در رقابت جذب مخاطب، از یکدیگر سبقت بگیرند. در ادامه مطلب، مروری داشتیم بر اتفاقات مهم، جذاب و پرسروصدای این رقابت در نوروز 1402.

جای خالی مهمانان ویژه تحویل سال

وضعیت برنامه‌های تلویزیون در سال 1401، اخبار ویژه برنامه‌های تحویل سال و همچنین چالش‌ها و محدودیت‌های تلویزیون برای دعوت از چهره‌ها، نشان می‌داد که نباید منتظر اتفاق ویژه‌ و متفاوتی باشیم. ویژه برنامه‌های تحویل سال، امسال نیز طبق روال معمول میزبان هنرمندان، ورزشکاران و کمدین‌ها بودند. هیچ کدام از برنامه‌ها میزبان چهره ویژه و خاصی نبودند و نتوانستند برگ برنده مهمی رو کنند. بیشتر مهمانان ویژه برنامه‌های تحویل سال، بازیگران سریال‌های تلویزیونی و مجریان شبکه‌های مختلف بودند و امسال نیز مانند سال‌های قبل، شاهد حضور چهره‌های تکراری در ویژه برنامه‌ها بودیم. سپند امیرسلیمانی به عنوان مجری ویژه برنامه تحویل سال شبکه امید و همچنین عبدا... روا مجری ویژه برنامه «گل بارون» در شبکه ورزش، هر دو از مهمانان ویژه برنامه «کودک شو» بودند. سیروس میمنت نیز در شب تحویل سال، مهمان «شب عیدی» و «کودک شو» در شبکه 2 و نسیم بود.

ویژه برنامه‌های تحویل سال با چاشنی حاشیه

مثل همیشه، پخش برنامه‌های مختلف در شب تحویل سال با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. در ویژه برنامه تحویل سال شبکه 3 یعنی «سال نو»، حامد سلطانی یکی از مهمانان برنامه به نام امیر خیام را دوست کاسب و عارف معروف «مرشد چلویی» معرفی کرد و از او خواست تا درباره این شخصیت صحبت کند، اما امیر خیام از بی‌اطلاعی سلطانی درباره شخصیت خود و هدف از دعوتش به برنامه، انتقاد کرد. یکی دیگر از حواشی برنامه‌ها نیز نمایش ساز‌های گروه موسیقی در ویژه برنامه تحویل سال شبکه یک و نسیم بود. برنامه‌های تلویزیون برای نمایش ساز با محدودیت و ممنوعیت‌هایی مواجه هستند، اما معمولا این محدودیت‌ها در ویژه برنامه‌های تحویل سال کمتر می‌شود. جدیدترین حاشیه پرسروصدای تلویزیون نیز مربوط به برنامه «چهار شگفت‌انگیز» بود. نمایش تصویر نامتعارف یک دختر و پسر جوان، در یکی از بخش‌های برنامه که به صورت دوربین مخفی پخش می‌شد، واکنش رسمی و عذرخواهی شبکه نسیم بابت سهل‌انگاری تولیدکنندگان و ناظران پخش را به دنبال داشت.

«نون خ 4» تنها سریال کمدی نوروزی

ماجراهای داغ یک نوروز پراتفاق

در حالی که نوروز 1401 دو سریال «زیرخاکی 3» و «خداداد»، مجموعه‌های «راز بقا» و «ساخت ایران 3» در تلویزیون و نمایش خانگی پخش شدند و شاهد پخش 4 سریال کمدی بودیم، اما امسال مجموعه «نون خ 4» تنها سریال کمدی بود که در تعطیلات نوروز روی آنتن رفت. پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا نیز مجموعه کمدی منتشر نکردند و به این ترتیب «نون خ 4» یکه‌تاز بود. نوروز امسال، شبکه 2 هیچ سریالی را ویژه پخش در این مناسبت تدارک ندید و شبکه 5 سریال خارجی جاسوسی «ضد حمله» را روانه آنتن کرد که تناسبی با نوروز نداشت.

«آتش و باد» بی‌ارتباط با حال و هوای نوروز

شبکه 3 امسال نیز مانند نوروز 1401، سریالی با حال و هوای کاملا متفاوت با نوروز را روی آنتن برد. این شبکه سال گذشته مجموعه دفاع مقدسی «نجلا 2» را پخش کرد و امسال هم سریال تاریخی «آتش و باد» را روی آنتن برد. این مجموعه در دوران قاجار می‌گذرد و قصه کدخدایی به نام «بهادر» (حسین محجوب) را روایت می‌کند که دشمنی با او بر سر تصاحب قدرت، این شخصیت را با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌کند. کینه‌ها و اختلافات شخصیت‌های قصه با یکدیگر، کشت و کشتار و درگیری‌هایی را در قصه رقم زده است که هیچ تناسبی با حال و هوای نوروز ندارد. سال گذشته نیز «نجلا 2» که در دوران جنگ تحمیلی می‌گذشت، برای پخش در تعطیلات نوروز مناسب نبود. سریال خارجی شبکه 5 به نام «ضد حمله» هم فضای امنیتی دارد.

اکران شانس گیشه در تلویزیون

نوروز امسال چهار فیلم سینمایی جدید مانند «شماره 10»، «هوک»، «های پاور» و «تروا» که پیش از این روی پرده سینما اکران نشده بودند، برای اولین‌بار از تلویزیون روی آنتن رفتند. دو فیلم «بدون قرار قبلی» و «بیرو» نیز که پس از پایان نمایش در سینماها، هنوز به اکران آنلاین و نمایش خانگی نرسیدند، از تلویزیون پخش شدند. قرار بود در اتفاقی بی‌سابقه، فیلم «بچه‌های طوفان» که به عنوان یکی از آثار اکران نوروزی هم اکنون روی پرده سینماست، شنبه 12 فروردین همزمان از شبکه امید پخش شود، اما در نهایت فیلم از کنداکتور خارج شد. طبق توضیح صادق صادق‌دقیقی کارگردان اثر، «بچه‌های طوفان» سال 1400 توسط صداوسیما خریداری شده بود، اما پس از مذاکره سازندگان فیلم با مدیران تلویزیون، پخش فیلم به زمان دیگری موکول شد. در میان فیلم‌هایی که صداوسیما حق پخش آن‌ها را خریده است، «شماره 10» ظرفیت خوبی برای فروش داشت و می‌توانست گیشه موفقی داشته باشد. با وجود پخش نشدن اینترنتی فیلم‌ها در تلوبیون برای جلوگیری از انتشار آن‌ها در فضای مجازی ، اما فیلم‌ها از صفحه تلویزیون ضبط و در کانال‌های تلگرام منتشر شدند.

پخش کپی «خندوانه» در شبکه 2

یکی از برنامه‌های جدید تلویزیون که در تعطیلات نوروز رونمایی شد، «سید خندان» است. این برنامه که در شبکه 2 و با اجرای محمدرضا شهبازی تولید شده، در واقع نسخه کپی «خندوانه» است و از لحاظ بصری، دکور و ساختار، شباهت‌هایی با این برند محبوب شبکه نسیم دارد. طراحی دکور «سید خندان»، چینش تماشاچیان، گزارش‌های میدانی برنامه و تعامل شهبازی با تماشاگران، یاد «خندوانه» را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، بنابراین بعید است «سید خندان» بتواند جای نسخه اصلی این برنامه یعنی «خندوانه» را پر کند و به برنامه پرمخاطبی تبدیل شود.

«قهرمان» جایگزین «عصر جدید» نشد

شبکه 3 همزمان با نوروز 1402، از مسابقه جدیدش به نام «قهرمان» رونمایی کرد. همزمان با تولید این مسابقه استعدادیابی ورزشی، زمزمه‌هایی درباره این که شبکه 3 برنامه جدیدی را جایگزین «عصر جدید» کرده به گوش می‌رسید، اما «قهرمان» ارتباطی با این مسابقه ندارد. «قهرمان» مشابه «تهمتن» در شبکه نسیم، یک مسابقه ورزشی است که استقامت و توان جسمی شرکت‌کنندگانش را به چالش می‌کشد. هرچند که تلاش شده با استفاده از حضور کمدینی مانند یوسف تیموری در کنار ایمان قیاسی به عنوان مجری «قهرمان»، جذابیت و سرگرم‌کنندگی مسابقه بیشتر شود، اما این تلاش نتیجه مثبتی نداشته و قیاسی و تیموری بده بستان خوب و موثری با یکدیگر ندارند.

ترافیک نمایش خانگی بدون سریال جدید

نوروز امسال، کنداکتور نوروزی پلتفرم‌ها را برنامه‌ها و مسابقات مختلف شکل دادند و نه تنها سریال کمدی، بلکه سریال غیرکمدی جدیدی هم در نمایش خانگی منتشر نشد. مسابقه‌های «تی‌ان‌تی»، «دست به مهره»، «آوای جادویی»، دو برنامه «مهمونی»، «منتالیست» و تاک‌ شوی «طناز»، 6 برنامه‌ای بودند که به مناسبت نوروز در نمایش خانگی منتشر شدند. 

مسابقه «دست به مهره» با اجرای اشکان خطیبی که مدتی است مهاجرت کرده، با کسب مجوز از ساترا در نماوا منتشر شده است. مسابقه استعدادیابی خوانندگی «آوای جادویی» نیز ابتدا قرار بود نوروز 1401 در تلوبیون پلاس منتشر شود، اما پس از یک سال تاخیر در فیلم‌نت منتشر  شد.

«مهمونی» جنجالی ایرج طهماسب

ماجراهای داغ یک نوروز پراتفاق

فصل دوم مجموعه «مهمونی» در سکوت خبری تولید شد و انتشار پرسروصدایی داشت. عده‌ای از مخاطبان بغض ایرج طهماسب همراه با جمله: «سال 1401 سال خوبی نبود» را در واکنش به اتفاقات سال گذشته کافی ندانستند. در یکی دیگر از بخش‌های برنامه هم وقتی ایرج طهماسب از شخصیت «سیروس» پرسید سال 1401 چطور بود، این شخصیت گفت خواهرش را گرفتند. وقتی ایرج طهماسب با تعجب پرسید که آیا او را در خیابان گرفتند و توضیح بیشتری خواست، معلوم شد منظور «سیروس» از واژه «گرفتن» ازدواج خواهرش بوده. مخاطبان از شوخی با التهابات سال گذشته، انتقادهای فراوانی کردند و موجی از واکنش‌های منفی به سمت ایرج طهماسب و «مهمونی» روانه شد. 

فروش «فسیل» 10 برابر «غریب»

همان طور که پیش‌بینی می‌شد از میان چهار فیلمی که نوروز 1402 اکران شدند، «فسیل» با فروش بالا و با اختلاف فراوان صدرنشین گیشه است. این فیلم کمدی در حدود 20 روز اکران، فعلا موفق شده 685 هزار تماشاگر داشته باشد و به فروش 34 میلیارد و 374 میلیون تومانی برسد. «فسیل» در مقایسه با فیلم تحسین شده جشنواره فجر یعنی «غریب»، تقریبا 10 برابر فروش بیشتری داشته و با فاصله زیاد از این اثر، در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز 1402 قرار گرفته است. فیلم دفاع مقدسی «غریب» تا به حال 3 میلیارد و 754 میلیون تومان فروخته و 78 هزار و 546 مخاطب داشته ، دیگر کمدی گیشه یعنی «عروس خیابان فرشته» دو میلیارد و 715 میلیون تومان فروش و 56 هزار تماشاگر داشته و فیلم کودک و نوجوان «بچه‌های طوفان» با فروش تقریبا 20 میلیون تومانی و 439 مخاطب در قعر جدول است.

ماجراهای داغ یک نوروز پراتفاق

ماجراهای داغ یک نوروز پراتفاق

ماجراهای داغ یک نوروز پراتفاق

 

کدخبر: 881629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟