«قهرمان» اصغر فرهادی برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم کن امسال شد

فیلم «قهرمان» به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم کن امسال شد.

به گزارش رکنا ، در فیلم «قهرمان» امیر جدیدی نقش مرد میانسالی به نام رحیم را بازی می‌کند که به خاطر بدهی مالی به زندان افتاده است. او در زمان مرخصی کوتاه مدتی تلاش می‌کند با پرداخت بخشی از بدهی‌اش، رضایت طلبکارش را که پیشتر نسبت خانوادگی با او داشته جلب کند. کیفی که معشوقه او پیدا کرده راه پرداخت این بدهی است. اما او وقتی متوجه می‌شود سکه‌های پیدا شده برای پرداخت بدهی کافی نیست، تصمیم می‌گیرد کیف را به صاحبش پس بدهد. این اقدامش مورد توجه مسئولان زندان قرار می‌گیرد و آنها با دعوت از خبرنگاران صدا و سیما، تلاش می‌کنند از او چهره‌ای مقبول نزد افکار عمومی بسازند در حالی که در زندان تحت مدیریت آنها به تازگی یک زندانی به شکل مشکوکی کشته شده است. این اتفاقات سرآغاز بیان روایت پیچیده و به شدت درگیر کننده‌ای می‌شود که در آن نقش شبکه‌های اجتماعی، مقبولیت عمومی، عملکرد سازمان‌های مردم نهاد، بی‌اعتمادی روزافزون حاکم بر جامعه و شکاف اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

«قهرمان» از نظر ساختار و شیوه روایت ادامه فیلم‌های قبلی اصغر فرهادی است. اینجا هم با داستان پرتعلیقی روبرو هستیم که گره‌های معمایی‌ پنهان مانده‌اش به تناوب با درگیر کردن روانی تماشاگر باز می‌شود. منتقدان آقای فرهادی همچنان می‌توانند بگویند باز هم با یک فیلمنامه به شدت مهندسی شده روبرو هستند.

در فیلم «قهرمان» شخصیت‌های فیلم اصغر فرهادی برخلاف چند فیلم اخیرش (از «چهارشنبه سوری» به بعد) از طبقه متوسط نیستند. آنها از طبقه محروم جامعه، آشکارا درگیر با مشکلات اقتصادی تحمیل شده بر آنها هستند.

قهرمان جایزه بزرگ هیات داوران کن را دریافت کرد

قهرمان جایزه بزرگ هیات داوران کن را به صورت مشترک با فیلم کوپه شماره 6 به کارگردانی یوهو کاسمانن دریافت کرد.

اسپایک لی کارگردان آمریکایی در راس هیات داوران بخش رقابتی کن در کنار او متی دیوپ کارگردان فرانسوی-سنگالی، میلن فارمر خواننده و ترانه‌سرای کانادایی- فرانسوی، مگی جیلنهال بازیگر، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگران اهل آمریکا، جسیکا هاسنر کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس اتریشی، ملانی لورن بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی، کلبر مندونسا فیلیو فیلمساز برزیلی، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی و سانگ کانگ-هو بازیگر اهل کشور کره جنوبی، فیلم هیا بخش رقابتی اصلی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن را داوری کردند.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار شد.

 

کدخبر: 705812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟