مهم‌ترین مدعیان کسب سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فجر ۳۸ چه کسانی هستند؟

به گزارش رکنا، بهترین بازیگر نقش اول مرد، اگر به اندازه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه، در جوایز سینمایی جشنواره‌ها و جشن‌های سینمایی جایگاه حرفه‌ای و هنری نداشته باشد، قطعا کمتر از این جوایز هم نیست. امسال نیز همچون ۳-۲ سال اخیر، شنیده‌ها حاکی از این است که یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای داوری داوران این دوره از جشنواره، انتخاب بهترین بازیگر نقش اول مرد است، چرا که مدعیان جدی و قدری برای این بخش حضور دارند.

هر چند که با توجه به آغاز جشنواره فیلم فجر از روز گذشته، نمی‌توان به طور دقیق در ارتباط با مدعیان اصلی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد اظهار‌نظر کرد، اما تجربه‌های قبلی و کارنامه برخی بازیگران در کنار شنیده‌های غیررسمی از هیأت انتخاب جشنواره و البته دیدن شماری از آثار در روز‌های منتهی به آغاز جشنواره در اکران‌های خصوصی توسط کارشناسان باعث شده گمانه‌زنی‌های جدی در ارتباط با مهم‌ترین مدعیان سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره امسال مطرح شود. مدعیانی که در میان آن‌ها چهره‌های پیشکسوت و نامداری همچون فرامرز قریبیان تا چهره‌های جوان‌تری همچون جواد عزتی و ساعد سهیلی دیده می‌شوند.

همچنان دود از کنده بلند می‌شود!

هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود؛ باور کنید بعد از دیدن بازی فرامرز قریبیان در «خروج» تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اولین چیزی که به ذهن مخاطبان درباره هنرنمایی این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران می‌رسد، همین است. قریبیان که مدت‌ها یکی از مهم‌ترین ستاره‌های سینمای ایران بود، در حالی پس از ۵ سال دوری از سینما دوباره با «خروج» حاتمی‌کیا به سطح یک سینمای ایران بازگشته است که این روز‌ها در ۷۸ سالگی است و هنرنمایی کم‌نقص او در «خروج» بیش از پیش به چشم می‌آید.

قریبیان در «خروج» نقش پیرمردی روستایی را ایفا می‌کند که برای گرفتن حق و حقوق خود همراه با جمعی از اهالی روستای خود دست به کاری عجیب، اما جالب توجه می‌زنند؛ کاری که باعث می‌شود کاراکتر او در این فیلم شمایلی از یک قهرمان تمام‌عیار در سینمای ایران را پدید آورد. او در این فیلم بخوبی توانسته از پس نقش درونگرای «رحمت بخشی» برآید و با سکوت و بازی زیرپوستی خود تصویری از یک قهرمان تنها، اما آرمانگرا را به تصویر می‌کشد. قهرمانی از جنس «حاج کاظم» آژانس شیشه‌ای که اتفاقا او هم از یادگاران دوره جنگ است و حالا برای گرفتن حق هم‌نسلان خود، خروج کرده است.

قطعا برای پیش‌بینی اینکه چه کسی می‌تواند برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره امسال شود، کمی زود است، اما با توجه به نقش سختی که قریبیان در ۷۸ سالگی ایفا کرده و البته اجرای کم‌نقص و به دور از خطای این نقش توسط او، از همین حالا باید قریبیان را یکی از مهم‌ترین مدعیان سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی‌وهشتم دانست؛ سیمرغی که اگر به او داده شود، سومین سیمرغ کارنامه کاری این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران به شمار می‌آید.

منتظر سیمرغ، بعد از چند سال بدبیاری...

جواد عزتی را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران در چند سال اخیر دانست که به اندازه توانایی‌ها و استعدادهایش در جشنواره فجر مورد توجه قرار نگرفته است. هنوز هم که هنوز است بسیاری از منتقدان و کارشناسان اعتقاد دارند بازی بی‎‌نظیر او در نقش مامور امنیتی در ۲ فیلم «ماجرای نیمروز ۱» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به اندازه کافی دیده نشد. بازیگری که قطعا در چند سال اخیر حداقل یک بار شایستگی دستیابی به سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد یا بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را داشت، اما تعارف‌های برگزارکنندگان جشنواره فجر در کنار برخی اتفاقات غیرسینمایی باعث شد جواد عزتی در این چند سال اخیر هیچ وقت به آن چیزی که حقش بود در جشنواره فجر نرسد.

عزتی، اما پرکارترین بازیگر جشنواره امسال است. او در جشنواره امسال ۵ فیلم دارد و اتفاقا در هر کدام از این آثار تجربه متفاوتی را رقم زده است. یکی از جالب‌ترین این موضوعات مربوط به حضور او در فیلم سینمایی «آتابای» ساخته نیکی کریمی و ایفای نقش او با گویش ترکی است. او امسال در فیلم‌های «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «آتابای» ساخته نیکی کریمی و «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد ایفای نقش کرده است. با این تفاسیر بعید نیست بالاخره بعد از چند سال بدشانسی، بازی جواد عزتی هم به چشم داوران جشنواره فجر بیاید و اگر بخت با او یار باشد، این بار سیمرغ جشنواره فجر روی دوش وی بنشیند.

بازگشت مدعی جدی، پس از چند سال غیبت

سید شهاب حسینی هم از آن دسته بازیگرانی است که سال‌هاست حضورش در هر اثر سینمایی؛ ولو اینکه خود آن اثر، فیلمی ضعیف باشد؛ باز هم مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد. حسینی در این سال‌ها آنقدر نقش درست و حسابی داشته که حالا حضورش در فیلم یک فیلمساز فیلم‌اولی هم بتواند کنجکاوی‌ها در ارتباط با آن اثر را زیاد کند. حسینی امسال بعد از چند سال غیبت در جشنواره فیلم فجر با «آن شب» کورش آهاری به جشنواره فیلم فجر آمده است. «آن شب» که احتمالا باید یکی از آثار خاص جشنواره امسال به لحاظ قصه و فضای روایت باشد، از فیلم‌هایی است که علاوه بر نقش نگاه نو جشنواره قرار است در بخش سودای سیمرغ این رویداد نیز به نمایش درآید.

شهاب حسینی، سرشناس‌ترین بازیگر این فیلم است و احتمالا حالا که بعد از چند سال دوری از جشنواره فجر یک بار دیگر با اثری راهی این رویداد شده است، بعید نیست بتواند خود را به جمع مدعیان سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره امسال برساند، بویژه آنکه حسینی این بار با یک فیلمساز فیلم‌اولی همکاری کرده و احتمالا خود نیز نسبت به موفقیت این اثر چشم امید داشته است.

مدعیان جوان سیمرغ

سازندگان پروژه سینمایی «روز صفر» آنقدر محتاطانه اخبار مربوط به این اثر سینمایی را منتشر کرده‌اند که هنوز مشخص نیست ساعد سهیلی یا امیر جدیدی که ۲ بازیگر اصلی این اثر سینمایی، کدامیک ایفاگر نقش اصلی این اثر سینمایی هستند، اما تجربه‌های قبلی این دو بازیگر جوان نشان داده آن‌ها را هم می‌توان در زمره مدعیان سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دانست. امیر جدیدی بازیگری است که با وجود سابقه کمی که در سینما دارد به سرعت توانست تبدیل به یک ستاره تمام‌عیار در سینمای ایران شود. جدیدی ۲ سال پیش برای نقش‌آفرینی درخشانش در فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» و همچنین نقشش در فیلم «عرق سرد» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

ساعد سهیلی هم که از ۱۴ سالگی فعالیت هنری خود را به شکل حرفه‌ای آغاز کرده، در این چند سال اخیر یکی از بازیگران پرکار سینمای ایران بوده که فهرست بلندبالایی از نقش‌های مختلف و متفاوت در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد. او تاکنون ۳ بار با فیلم‌های «گشت ارشاد ۱ و ۲» و «رخ دیوانه» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده و بعید نیست در جشنواره امسال نیز یکی از مدعیان سیمرغ این بخش یا سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد.

بازگشت احتمالی برای ربودن سیمرغ

شاید اگر در چند دوره اخیر بیشتر مورد توجه داوران فجر قرار گرفته بود و نقش‌های سختی که در فیلم‌های متعدد بازی کرده به چشم داوران جشنواره می‌آمد، بابک حمیدیان هم می‌توانست به جای انصراف دادن از حضور در جشنواره فجر یکی از مدعیان سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره امسال باشد. حمیدیان که الحق و الانصاف در این چند سال اخیر همیشه نشان داده یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران است، امسال با ۲ فیلم «روز بلوا» و «مغز استخوان» به جشنواره فجر می‌آید.

حمیدیان البته مدتی قبل از فرارسیدن جشنواره امسال، با گلایه از دیده نشدنش در دوره‌های اخیر این رویداد و همچنین همراهی با جریان انصراف برخی هنرمندان از حضور در این رویداد، اعلام کرد قصد شرکت در جشنواره امسال را ندارد. البته شنیده شده او بعد از مدتی از این تصمیم پشیمان شده است و بعید نیست در برنامه‌های مختلف مرتبط با این دو فیلم در جشنواره فجر امسال نیز حضور داشته باشد. با این تفاسیر احتمالا در بخش داوری بازیگری جشنواره امسال نیز حضور دارد و شاید یکی از گزینه‌های جدی جوایز این بخش باشد.

پشیمانی بعد از اعلام انصراف

«درخت گردو» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کارنامه کاری کوچک، اما موفق محمدحسین مهدویان است؛ اثری که بر اساس شنیده‌ها رویکردی کاملا متفاوت از آثار پیشین مهدویان دارد؛ مهدویان پس از ساخت چندین اثر سیاسی و تاریخی و اثری در ارتباط با حاج احمد متوسلیان، حالا گویا تغییر سلیقه داده و این بار با نگاهی متفاوت سراغ سینمای دفاع‌مقدس رفته است. اثری که براساس شنیده‌ها رویکردی «ضدجنگ» دارد و البته در بخش‌های مختلف جشنواره نیز شانس بردن سیمرغ را دارد.

پیمان معادی بازیگر نقش اول «درخت گردو» است و براساس شنیده‌ها او نیز از مدعیان جدی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره امسال است. البته معادی نیز همچون حمیدیان و برخی دیگر از هنرمندان با انتشار متنی در صفحات شخصی خود به شکل تلویحی از حضور در این رویداد انصراف داده‌اند. شنیده‌ها حاکی از این است که او در تماس با دبیر جشنواره فجر اعلام کرده از این رویداد انصراف نداده است و قصد حضور در جشنواره امسال را دارد. هر چند نمی‌توان همه چیز را بر اساس شنیده‌ها تفسیر و بررسی کرد، اما اگر جشنواره فجر تصمیم بگیرد تا با نادیده‌گرفتن مواضع اخیر هنرمندان در ارتباط با این رویداد فرهنگی و هنری که باعث ایجاد حواشی متعددی برای آن شد، به قضاوت آثار همه آن‌ها بپردازد، احتمالا معادی نیز یکی از مدعیان جدی سیمرغ جشنواره امسال خواهد بود، البته هنوز معلوم نیست تصمیم برگزارکنندگان این رویداد در ارتباط با ماجرای انصراف هنرمندان و زیرپا گذاشتن شأن مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور از جانب برخی هنرمندان چیست. باید منتظر بود و دید بالاخره سیمرغ فجر ۳۸ روی شانه کدامیک از این هنرمندان می‌نشیند. شاید این بار سیمرغ روی شانه چهره‌ای ناآشنا و جدید نشست...برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟