مسخره‌بازی‌هایی که نه «متین» است و نه «ستوده»

در اکران خصوصی یکی از فیلم‌های سینمایی، توسط برخی از زنان هنرپیشه حاضر در مجلس "مسخره‌بازی‌"هایی رخ داده است که ریشه در "جاهلیت اولی" دارد. در یکی از فیلم‌هایی که از این مراسم منتشر شده است، بانویی در جلوی دوربین‌ها با پوششی که از منظر اسلام نه "متین" است و نه "ستوده" بر روی سکو تغییر حالت می‌دهد تا تصاویر ثبت شده توسط آن دوربین‌ها پس از ساعاتی با انتشار در فضای مجازی همچون "تیر‌های شیطان" بر چشمان نامحرمان بنشیند و دل‌های مریض بهره‌ها از آن ببرند.

هرچند که در خود آن مجلس نیز نامحرمان بسیاری حضور داشته‌اند! که با این نوع پوشش، رعایت حضور آن‌ها نیز نشده است و شاید آن‌ها و بسیاری از زنان هنرمند نیز از اتفاقاتی که بر روی این فرش‌های قرمز رخ می‌دهد رسانه‌ای و تکرار می‌شود ناخرسند باشند!

اما در ادامه کوتاه سخنی را در زاویه ناستودگی این نوع حضور و پوشش بانوی مسلمان! در انظار ادامه می‌دهیم و آغاز آن را نه حرف خودمان بلکه سخن بسیار روشن آفریننده مرد و زن قرار می‌دهیم که بیش از همه از آفاتی که انسان‌ها را تهدید می‌کند آگاه است. خداوند علیم در آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب خطاب به زنان فرمود «.. وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى...؛ و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار]مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه‌جا ظاهر می‌شدند]ظاهر نشوید....»

پس از خواندن این آیه شریفه و ترجمه‌اش و انطباق آن بر صحنه‌هایی که در برخی اکران‌های خصوصی و فرش‌های قرمز جشن‌های سینمایی رخ می‌دهد، بی‌تردید نتیجه می‌گیریم که این‌ها مصداقی از همان خودنمایی به شیوه جاهلیت اولی است که در دنیای مدرن امروز هنوز هم از میان زنان و مردان قربانی می‌گیرد؛ زنانی که چشمان ناپاک و دل‌های مریض، آن‌ها را در حد ابزار لذت‌جویی تنزل می‌دهند و مردانی که با نگریستن به این خودنمایی‌های جاهلانه در دام شهوترانی گرفتار می‌شوند و یا در این لجن‌زار بیشتر فرو می‌روند. در این ماجرای همیشه تاریخ، نوع انسان اعم از مرد و زن قربانی‌اند، قربانی گردن‌کشی ابلیس در برابر پروردگار عالمین، همو که پس از سجده نکردن در مقابل انسان خطاب به خالق خویش گفت «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ؛ به عزتت سوگند همه آنان را گمراه می‌کنم. ۸۲ ص.»

هزینه گران تَبَرُّج جاهلانه برخی از زنان و لذت‌جویی بصری برخی از مردان در انظار عمومی، گمراه شدن سایر انسان‌ها و آلوده کردن فطرت پاک و خداجوی آن‌ها است، همان فطرتی که بابندگی خداوند و نه بندگی شیطان و تمایلات نفسانی سرشته شده است.

اما اینکه منظور از جاهلیت اولى چیست؟ ظاهراً همان جاهلیتى است که مقارن عصر پیامبر بوده و به‌طورى که در تواریخ آمده است در آن موقع زنان حجاب درستى نداشتند و دنباله روسرى‌هاى خود را به پشت‌سر مى‌انداختند به‌طورى که گلو و قسمتى از سینه و گردنبند و گوشواره‌هاى آن‌ها نمایان بود... این تعبیر نشان مى‌دهد که جاهلیت دیگرى همچون جاهلیت عرب در پیش است که ما امروز در عصر خود آثار این پیشگویى قرآن در دنیاى متمدن مادى را مى بینیم... ظاهر این است که جاهلیت اولى همان جاهلیت قبل از اسلام است که در جاى دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده است (سوره آل‌عمران آیه ۱۴۳ و سوره مائده آیه ۵۰ و سوره فتح آیه ۲۶) و جاهلیت ثانیه، جاهلیتى است که بعداً پیدا خواهد شد (همچون عصر ما). تفسیر نمونه

گویا یکی از این بانوان بابت رفتار غیرمتین و ناستوده خود از مردمی که آن را نمی‌پسندد عذرخواهی کرده است؛ اما باید به‌عنوان زن مسلمان بداند که این نوع پوشش پیش از هرچیز مورد پسند خداوند حکیم نیست و از آن نهی کرده است؛ پس همه زنان و مردانی که ناخواسته و از روی جهل و نه آگاهی، به خروج دیگر انسان‌ها از "حزب خدا" و داخل شدن آن‌ها به "حزب شیطان" کمک می‌کنند، در ادامه راه باید عذر تقصیر به درگاه خداوند غفور ببرند و اگر واقعاً پشیمان و در پی دلجویی از مردمند هرچه زودتر پشیمانی خود را به شکل عملی به آن‌ها نشان دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟