استاد فرشچیان ضریح امام حسین را طراحی کرد

به گزارش رکنا، استاد محمود فرشچیان، استاد مسلم در حوزه نقاشی ایرانی است که خود، خالق مکتب خاصی از این هنر است که در عین اینکه به اصالت هنر توجه داشته با ابداع شیوه‌های جدید، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است، حتی در هنر نقاشی ایرانی به این اندازه اکتفا نکرده و هنر را در خدمت به اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام درآورده است به‌طوری که طراحی ضریح امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام از معروف‌ترین و مشهورترین آثار این استاد بزرگ است. تابلوی ظهر عاشورا نیز اثر جاودانه و ماندگار دیگری است که تداعی‌کننده مظلومیت امام حسین علیه السلام و یادآور وقایع عصر عاشوراست که نه‌تنها مردم مسلمان را به فکر فرو می‌برد، بلکه حرف‌های بسیاری برای غیرمسلمان‌ها داشته و مردم زیادی از کشورها و ادیان دیگر را به‌سوی مکتب حضرت سیدالشهدا علیه السلام جذب کرده است.

به نقل از استاد فرشچیان: تابلوی ظهر عاشورا با همه آثاری که تا آن زمان خلق کرده بودم تفاوت داشت. نمی‌دانم چطور عنوان کنم، با وجود اینکه مدت‌ها از خلق این اثر می‌گذرد هر باری که با یاد لحظه‌های معنوی خلق این تابلو می‌افتم، حال‌وهوای خاصی به من دست می‌دهد. در زمان خلق این اثر هم حس معنوی نابی داشتم که گویا عنایتی از سوی امام حسین علیه السلام بود تا بتوانم چنین تابلویی را ایجاد کنم.

او همچنین درباره طراحی ضریح امام حسین علیه السلام نیز شرح می‌دهد: طرح ساخت این ضریح به‌طور ممتاز و متمایز با دیگر طرح‌هایی است که تا به حال انجام شده است. در این ضریح همه عناصر هنری به‌طور منسجم کنار هم قرار گرفته‌اند و هیچ نوع الگوبرداری از کارهای دیگر در آن مشاهده نمی‌شود. اسمای الهی به‌طور مرتب در تمام ضریح استفاده شده، حتی طرح گل‌ها و برگ‌ها به‌شکلی استفاده شده که یادآور قیام کربلا و شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشد. شش چراغ هم در شش گوشه ضریح طراحی شده و آیه شریفه «الله نور السموات و الارض» بر آن به‌صورت مشبک کار شده که از داخل آن نور سبزی پراکنده می‌شود. درواقع همه عناصر هنری در این ضریح همراه با معنویت بوده و قیام عاشورا را تداعی می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

 

کدخبر: 506497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟