تصاویر هم خوانی همایون شجریان و دختر کم توان فضای مجازی را درنوردید+ عکس

خبر حکایت از حضور و اجرای همایون شجریان در مرکز توانبخشی همدم و همخوانی بانوی هنرمند Artist ایرانی «تُکتم همدم» درکنار «همایون» موسیقی ایران است. اجرایی که شنبه 24 آذرماه در مؤسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم توان ذهنی هـمـــدم فتـح المـبین برگزار شد. چنان که سایت «همدم» نقل می کند: «تکتم دختر با استعداد و روشندل گروه موسیقی مرکز همدم فتح المبین در شهر مشهد، با شنیدن صداها، همه را می‌بیند و می‌شناسد، حتی از صدا و لحن و کلامت می‌فهمد که امروز سرحالی یا نه! گاهی که خودش تنهاست، آوازش را از وسط سکوت راهرو می‌توانی بشنوی که برای دلِ همه می‌خواند: «شمع و پروانه منم/ مست میخانه منم/ رسوای زمانه منم/ دیوانه منم...». او تیمپانی هم می‌نوازد. آواز تکتم را همه دوست دارند، هم دوستانش در مرکز و هم کارکنان و میهمانان.» و اما همایون شجریان؛ حدوداً 5 ماه پیش بود که شجریان جوان اعلام کرد می‌خواهد کنسرت رایگان خیابانی برگزار کند البته در صورت صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تا به امروزمیسر نشده است؛ چرا و به چه علت بماند. اما بعد از آن همایون، کنسرت دیگری را با همراهی استاد کیخسرو پورناظری و برادران پورناظری به بهانه جشنواره موسیقی «صوفیه» در قونیه برگزار کرد. همایون می‌گوید «نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود...» اما او بهتر از همه می‌داند با حال خوب مردمش چه کند؛ به مانند پدرش، که همیشه در کنار مردم سرزمینش بوده و هست. فرزند خلف خسرو آوازایران نیاز به معرفی ندارد؛ مانند «تکتم» که دیگر همه او را می‌شناسند. آنچنان با احساس می‌خواند که نمی‌دانی صدای او از کجای آسمان به زمین می‌رسد. «راه امشب می‌برد سویت مرا / می‌کشد در بند گیسویت مرا... من تو را در شانه‌هایم می‌کشم/ یا تو می‌خوانی به گیسویت مرا...خوب شد دردم دوا شد، خوب شد دل به عشقت مبتلا شد خوب شد...» اشک در چشمان همایون حلقه می‌زند و با صدای پر از حزن تُکتم می‌گرید. حال عجیبی است...همایون می‌گوید: «چه خوب شد به همدم آمدم» آن هم درواپسین روزهای باقی مانده پاییزماه؛ آمد تا رنگ دیگری به پاییز بزند، زرد، نارنجی، قرمز و امید.

کم توان اما توانا

دکتر زهرا حجت مدیرعامل مؤسسه خیریه و توانبخشی دختران معلول و بی‌سرپرست همدم فتح‌المبین است. او با توجه به شغل همسرش که کارشناس روانشناسی و توانبخشی در بهزیستی است با مشکلات معلولین از نزدیک آشنا است. دکتر حجت در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: در مؤسسه توانبخشی همدم 400 دختر بی‌سرپرست حضور دارند که از بچه‌های کم توان نگهداری می‌کنند. اغلب این دختران آموزش پذیر هستند و در کارگاه‌های مختلف هنری از قبیل گلیم بافی، گل سازی، تئاتر، موسیقی و... فعال هستند به‌طوری که سفارش کارهم به آنها داده می‌شود. اما درکارگاه موسیقی این مؤسسه جوانانی حضور دارند که عضو گروه کرال ارکستر ملی ویژه ایران، هستند که شامگاه جمعه در سالن سوره تهران به روی صحنه رفتند. او افزود: آموختن موسیقی به نوعی هنردرمانی است و دختران جوان و هنرمند، موسیقی را به‌عنوان یک هنرجدی می‌آموزند واستعداد و توانمندی‌های آنها در این راستا شکوفا می‌شود.

خانم حجت می‌گوید: «تُکتم» دختر روشندل و چند معلولیتی است و در هنر Art موسیقی استعداد بسیار خوبی دارد، البته تلاش مربی خوب او هم دراین مسیر بی‌تأثیر نبوده است. او بسیاری از قطعات همایون شجریان را از حفظ است و زمانی که روی صحنه یکی- دو قطعه کارهای او را می‌خواند از آقای شجریان تقاضا کردیم در کنار تُکتم بخوانند و ایشان هم بسیار استقبال کردند.

خانم حجت می‌گوید: «شجره همایون شجریان به خراسان می‌رسد و بستگان ایشان در شهر مشهد زندگی می‌کنند بنابراین از دوستانی که ارتباط خانوادگی با بستگان او داشتند تقاضا کردیم هر زمان آقای شجریان به شهر مشهد آمدند این امکان به وجود آید تا بازدیدی از مؤسسه خیریه همدم داشته باشند که روز شنبه به طور ناگهانی اطلاع دادند این بازدید انجام می‌شود.»

افتخار همراهی با تکتم

میهمان پرافتخارمؤسسه با لبخند پرمهری که برصورتش نقش بسته است سری به خوابگاه‌ها و کارگاه‌های هنری مؤسسه می‌زند وبا دعای زیبای زینب که اوهم دستی درموسیقی دارد درکنار تخت همدم می‌نشیند و ازاو به‌خاطر مهربانی‌های همه این سال‌ها تشکر کرد و گفت: «اسم تو نماد مهربانی و خوب بودن است، ما همه تو را دوست داریم همدم عزیز». بعد آن به‌کارگاه‌های گلیم‌بافی و قلم‌زنی می‌رود والبته هدایایی هم به رسم یادگاری از هنرمندان جوان دریافت می‌کند. همایون می‌گوید: «دیدن این همه هنر و توانایی از بچه‌هایی که به‌صورت اشتباه فکر می‌کنیم کم‌توان هستند باور کردنی نیست؛ آنها واقعاً از لحاظ هنری پرتوان هستند؛ من شاید نتوانم همه زیبایی‌های اینجا را بازگو کنم برای همین از همه مردم و هنرمندان و دوستانم می‌خواهم خودشان سری به اینجا بزنند و حال خوب این بچه‌ها را ببینند.»

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده هم به «ایران» می گوید: در مؤسسه خیریه همدم 400 دختر معلول ذهنی و جسمی حمایت و نگهداری می‌شود. تکتم هم یکی از دختران با استعداد این مؤسسه است که علاوه بر مشکل بینایی در حرکت کردن هم با مشکلاتی روبه‌رو است اما با تمام این احوالات استعداد بسیاری در زمینه موسیقی دارد و هرآهنگی را با یکی – دو بار شنیدن به حافظه‌اش می‌سپارد و می‌خواند. خوشحالم که من نیز توانستم با تکتم سرود «ای ایران ای مرز پر گهر» را بخوانم. مؤسسه خیریه همدم تلاش بسیاری برای تربیت و نگهداری دختران معلول دارد و جا دارد که این خیریه را به مردم ایران بشناسانیم و از آنها بخواهیم حمایت خود را داشته باشند.

مهدی یغمایی از خوانندگان عرصه موسیقی پاپ و سفیر مؤسسه توانبخشی همدم است. او در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: افتخار این را داشتم که بتوانم در اکثریت برنامه‌های مؤسسه خیریه همدم شرکت کنم. او افزود: تکتم مانند دختر خود من است و بیش از 10 باردر برنامه مختلف در کنار یکدیگر خوانده ایم، دختری با احساس و با استعداد. باید در کنار تکتم باشید تا بدانید اجرا در کنار او چه حس خوبی دارد. او با تمام وجودش می‌خواند و حرکت‌هایی که انجام می‌دهد برای نگاه داشتن ریتم است. من می‌دانم که همایون عزیز چه حس خوبی در اجرا با تکتم داشته است. همه تکتم را دوست دارند و در برنامه‌های مختلف همه از او در خواست اجرا دارند.

همدیگر را باور کنیم

حجت اشرف‌زاده خواننده موسیقی ایران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: معلولیت‌ها نشان از ناتوانی آدم‌ها نیست. ما باید آنها را باور کنیم. چرا که توانایی‌های بالقوه‌ای در آنها وجود دارد که اگر به آنها توجه شود خواهید دید بیش از افرادی که به لحاظ جسمی سالم هستند توانایی دارند.

او افزود: در گذشته از مؤسسه توانبخشی همدم بازدید داشته‌ام و با دختر هنرمند تکتم هم اجرای برنامه داشتیم. من از دیدن اجرای همایون شجریان درکنار تکتم بسیار لذت بردم همایون همچون پدرش مردمی است و دوستدار همه آحاد مردم است.

زکات جاودانه

حبیب رضایی بازیگر Actor و کارگردان ایرانی پس از تماشای ویدئوی اجرای همایون شجریان در کنار تُکتم همدم در صفحه مجازی‌اش می‌نویسد: «این لحظه را بگوییم آسمان به تماشا و تحسین نشسته، جان انسان است که جلا می‌گیرد از زکات این دوئت جاودانه. همایون شجریان به معنی اخص کلمه: خدا حفظت کند برادر. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟