ما و دنیای عکاسی

از ابتدایی‌ترین عکس‌های گرفته‌شده توسط عکاسان پیشگام بیش از دویست سال می‌گذرد و طی این مدت انسان‌های بلندنظری در طول یکدیگر قرار گرفتند تا این هنر Art به دست من و شما برسد. عکاسی امروزه ریشه در تحولات بشر دارد. از زمان اختراع اولین دوربین عکاسی تا دوربین‌های امروزی یک زلزله رخ داده است.

تصور کنید «راجر فنتون» وکیل انگلیسی برای عکاسی از جنگ کریمه نه با یک کوله‌پشتی، که با یک ارابه که توسط دو اسب کشیده می‌شد، رهسپار جنگ شد. او اولین کسی است که دوربین خود را به میدان جنگ برد و تصویری از جنگ به مخاطبان خود ارائه کرد که به مذاق سیاستمداران خوش نیامد. عکاسی در گذشته به سادگی امروز نبود. عکاسان جوان‌تر که با دوربین‌های دیجیتال عکاسی را تجربه کرده‌اند، کمتر از امکان محدود عکاسی آگاهی دارند.

بانوی عکاسی مجله «لایف»، «مارگارت بورکه وایت» وقتی «ماهاتما گاندی» رهبر استقلال Esteghlal هند را ملاقات کرد تا از او عکاسی کند، تنها توانست سه فریم از او با چرخ نخ‌ریسی معروفش عکاسی کند. بله! تنها سه فریم و حال شما مقایسه کنید که امروز عکاسان از یک رویداد ساده خبری، اجتماعی و ورزشی چند فریم عکس می‌گیرند.

مارگارت در تاریخ عکاسی ماندگار شده است چون عکس‌های کم‌نظیری دارد‌؛ عکس سر بریده سرباز کره‌شمالی به دست سرباز کره‌جنوبی همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند. وقتی به عکس‌های «ادوارد سی کورتیس» نگاه می‌اندازیم، گونه‌ای از انسان‌ها و سبک زندگی را می‌بینیم که دیگر نه از آن گونه انسان چیزی مانده و نه از آن سبک زندگی.کورتیس از سرخپوستان آمریکا عکاسی کرد و اگر این مهم را انجام نمی‌داد، قطعا دریافت ما از آن جنگجویان بی‌باک برداشتی غیرواقعی بود؛ به راستی که پرتره‌های کورتیس از انسان‌های قبایل مختلف سرخ‌پوست قابل ستایش هستند.

«لوئیز هاین» با عکس‌هایش از کارگردان کودک و نوجوان، پرده از ظلمی برداشت که کارفرمایان آمریکایی علیه کودکان مهاجر عمدتا ایتالیایی می‌کردند. چهره معصوم این کودکان مهری است بر پیشانی وجدان بشریت و مفهومی به نام کودکان کار.

نمی‌شود از تاریخ عکاسی سخن گفت و یادی از «هانری کارتیه برسون» نکرد؛ او که «زمان» را به عکاسی سنجاق کرد و از ابتدایی‌ترین لحظه‌های زندگی شاهکار آفرید، سپس بعد زمان را در روح عکس‌ها جاری ساخت.

او معتقد بود که عکس در یک لحظه شکل می‌گیرد و قبل و بعد از آن عکس نیست؛ این نظریه لحظه قطعی او، بستر شکل‌گیری لحظه ناب در عالم عکاسی شد. تکنیک «آنسل آدامز» و شکل نورسنجی دقیق او موسوم به «زوم سیستم»، دروازه‌ای بود به سوی ثبت تن‌های خاکستری که تا قبل از او دیده نشده بود.

صراحت و شجاعت «رابرت کاپا» در عکاسی از جنگ را می‌توان در نفس‌های به‌شماره‌افتاده سرباز متفقین دید که مرگ را در ساحل نرماندی تجربه می‌کند. عکس‌های رابرت کاپا خواب را از چشم هر طرفدار جنگ می‌رباید. او عکاسی است که از انتقام‌جویانه از جنگ عکس می‌گیرد و آنقدر برای ثبت حقیقت به دل خطر می‌زند که سالخوردگی را نمی‌بیند.

این بزرگان عکاسی تنها بخش کوچکی از کتاب قطور تاریخ عکاسی محسوب می‌شوند که اکثرا آنها را نمی‌شناسیم و خیال می‌کنیم عکاسی با ما آغاز شده و با ما پایان می‌پذیرد.

رضا معطریان

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

کمپین فرزندت کُجاست؟سفیر ایران درباره پسرجنجالی اش به حرف آورد!+اسناد

دست درازی مرد بی حیا در هواپیما به یک دختر در کنار همسرش+عکس

لیلی 14 ساله پس از تجاوز مرد شوم به طرز فجیعی مُرد!

فیلمبرداری  زن متاهل از تجاوز به پسران محله! + عکس

فیلم لحظه گردن زدن یک زن در عربستان با شمشیر + جزییات

زنی را ربودند و کلیه هایش را 100 میلیون فروختند!!

حکم تخلف اقتصادی شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق

تجاوز همایون به مهسا در اتاق پر از شکلات ! + عکس

پسر 18 ساله به خاله اش نظر داشت! / دایی و خاله ام در وضعیت نامناسبی بودند!

تصاویر گردن زدن یک زن با شمشیر در عربستان غوغا به پا کرد +عکس

وقتی فهمیدم زنم از من حامله نشده است دنیا روی سرم خراب شد !

در پارتی شوم حامله شدم !

گفتگو با سعید براتی بعد از آزادی از اسارت تروریست ها / 15 ماه در یک دخمه بودم + عکس

خودکشی مادر نازنین زهرا در بی اعتنایی پلیس مرند به فیلم شکنجه دیدن کودکش ! + عکس

کدخبر: 409282 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟