هوشنگ ابتهاج 90 ساله شد / شاعر روشنفکری که مسیر تازه رو به جهان گشود

امروز سالروز 90 سالگی هوشنگ ابتهاج است، شاعر و روشنفکری که با شعرهایش همواره مسیرهای تازه ای را به روی جهان گشاده است. شاعری که اگرچه پس از نیما، که پایه گذار شعر نو بود، همچنان غزلهایش را می سرود اما جنس غزلهایش آنچنان نو بود که کسی به این فکر نمی کرد که چرا کلام نواش را در قالب شعرنو نمی نویسد؟

هوشنگ ابتهاج، که کودکی اش را در رشت گذرانده بود هنوز هم خانه پدری اش در رشت ، وجود دارد و همچنان در تهدید بساز و بفروش ها. هر چند بحث هایی در این چند سال بود که این خانه میراث ملی شود و دست بساز و بفروش ها از آن کوتاه اما هنوز هم خبری نیست و همچنان در تهدید ویرانی ست.

هوشنگ ابتهاج با نام شعری، سایه اولین دفتر شعرش را با نام نخستین نغمه ها زمانی در جوانی سرود که دلباخته دختری ارمنی به نام [گالیا] شده بود. بعدها که ایران غرق خون‌ریزی و جنگ و بحران شد، ابتهاج شعری به نام کاروان (دیرست گالیا…) با اشاره به همان روابط عاشقانه‌اش در گیرودار مسائل سیاسی سرود. ابتهاج مدتی به عنوان مدیر کل شرکت دولتی سیمان تهران به کار اشتغال داشت و همین منزل در سال 1387 با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده‌است. دلیل این نام گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته‌است.

ابتهاج از سال 1350 تا 1356 سرپرست برنامه گل‌ها در رادیوی ایران (پس از کناره‌گیری داوود پیرنیا) و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود. سایه بعد از حادثه Incident میدان ژاله (17 شهریور 1357) به همراه محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده، به نشانه اعتراض از رادیو استعفاء داد.

از مهم‌ترین آثار هوشنگ ابتهاج تصحیح او از غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار در 1372 توسط نشر کارنامه به چاپ رسید.

«سراب» نخستین مجموعهٔ او به اسلوب جدید است و مجموعهٔ «سیاه مشق»، با آنکه پس از «سراب» منتشر شد، شعرهای سالهای 25 تا 29 شاعر را دربرمی‌گیرد.

سایه در مجموعه‌های بعدی، اشعار عاشقانه را رها کرد و با کتاب شبگیر خود که حاصل سال‌های پر تب و تاب پیش از سال 1332 است به شعر اجتماعی روی آورد. مجموعهٔ «چند برگ از یلدا» راه روشن و تازه‌ای در شعر معاصر گشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 360792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟