فال حافظ ویژه شب یلدا + فیلم

به گزارش رکنا، شب یلدا برای همه ما عزیز و مقدس است. بلندترین شب سال که با سنت زیبای به یادگار مانده از ایرانیان باستان، هر ایرانی در هر نقطه از ایران و جهان که باشد کنار سفره یلدا و جمعی از افراد خانواده و فامیل نشسته و یک شب به یاد ماندنی و خاطره انگیز برای خود و خانواده اش رقم می زند. فال حافظ ویژه شب یلدای خود را در ادامه پس از طی مراحلی که برای نیت کردن گفته شده است بخوانید.

ایده فال گرفتن در شب چله یکی از پر طرفدارترین سنت های یلدایی ایرانیان است زیرا مردم معتقد هستند شب یلدا از شب های مقدس است که خداوند در آن نعمت های خود را بیش از همیشه به سوی بندگانش سرازیر می کند و به همین دلیل سعی می کنند با تفال زدن به دیوان حافظ، این شاعر فرهیخته را واسطه ای برای برآورده شدن حاجات و آرزوهای خود قرار دهند.

خواجه حافظ شیرازی از شاعران بزرگ ایران زمین است که علاوه بر سرودن اشعار پر معنی و زیبا، حافظ کل قرآن بوده است. باور مردم بر این است که حافظ به دلیل رابطه نزدیکی که با عالم بالا داشته از اسرار و رازهای نهان الهی آگاه است و در اشعارش پرده از برخی حوادث آینده بر می دارد.

به همین دلیل در شب یلدا که شبی مقدس و پر برکت است با نیت کردن از حافظ می خواهند تا جواب سوالاتی که در دل دارند (از جمله پیش بینی آینده) را در قالب اشعار به آن ها بدهد.

تفال زدن به دیوان حافظ آداب و رسوم خاصی دارد که بهتر است در این شب خاص به آن ها توجه شود.

آداب تفال زدن به حافظ در شب یلدا

برای گرفتن فال آماده شوید

فال گرفتن فی البداهه و بدون آمادگی روحی بیشتر شبیه سرگرمی های دور همی است تا یک کار مقدس و معنوی. به همین دلیل توصیه می شود ابتدا دل خود را آرام کرده، وضو بگیرید و لباس تمیز و راحت به تن داشته باشید.

نیت کنید

قبل از تفال زدن به دیوان حافظ باید نیت کنید، یعنی خواسته یا سوالی که در ذهن دارید را با وضوح کامل در دل تکرار کنید. بعد از نیت کردن مرسوم است چند جمله زیر به زبان آورده شود:

ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی؛ تو را به خدا و به شاخ نبات ات قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا بر آورده سازی.

تفال بزنید

تفال زدن در شب یلدا و در جمع خانواده معمولا توسط بزرگ خانواده، کسی که اشعار حافظ را به زیبایی می خواند یا کسی که در این کار تجربه دارد انجام می شود.

یکی از شیوه های رایج این است که افراد خانواده به نوبت نیت کرده و شخص فال گیرنده با ذکر صلوات یا فاتحه ای دیوان حافظ را باز می کند، سپس با صدای بلند شعر (و گاه تعبیری که در برخی کتاب ها ذکر شده) را برای او می خواند.

اگر خودتان می خواهید دیوان حافظ را باز کنید، با دست چپ کتاب را گرفته و با دست راست آن را باز کنید. در صفحه ای که باز می شود غزل بالای صفحه سمت راست فال شما می باشد. اگر بخشی از شعر در صفحه قبل است باید به ابتدای غزل رجوع کنید.

شاهد فال

گاهی حتی با خواندن چند باره غزل مورد نظر، احساس می کنید موضوع مطرح شده در آن رابطه ای با حال و فال شما ندارد، در این صورت می توانید از شاهد فال استفاده کنید. منظور از شاهد فال یکی از بیت های 1، 3 یا 5 غزل بعدی می باشد.

مردم ایران در اولین شب زمستانی که طولانی تر از همه شب های قبل و بعدش است گرد هم می نشینند و با ادغام رسم و رسوم گذشته و برخی آدابی که بعدها در شهرها و فرهنگ های مختلف رایج شده این شب را به صبح می رسانند.

فال حافظ متولدین فروردین

تفسیر فال حافظ:

هرکسی که شما را برای اولین بار می‌بیند به خوش قلبی و ساده دلی شما پی می برد چون باطنی خوب دارید فکر می کنید همه مثل شما هستند. پس مواظب باشید از شما سوءاستفاده نکنند، کمی زرنگ تر و خوددار باشید. برای هر کسی دلسوزی نکنید که هر کسی شایسته‌ دلسوزی نیست.

فال حافظ متولدین اردیبهشت

تفسیر فال حافظ:

از سخن یاوه‌گویان ناراحت نشو؛ تو همان راه راست را برو چون به نتیجه‌ کارت اعتقاد داری. از استهزاء و تمسخر حریفان و بی‌خردان ناراحت نشو چون یکرنگ هستی و کبر و غرور هم نداری در بارگاه حق تعالی مورد عنایت قرار می‌گیری.

فال حافظ متولدین خرداد

تفسیر فال حافظ:

پل های پشت سر خود را خراب نکن. سرت را بالا بگیر. هنوز رموز زندگی را نمی دانی. ستاره دولت و اقبال تو چون ناهید درخشان است. پیشنهاد خود را مطرح کن و دل به دریا بزن. زمانی پیروز می شوی که خودت مشکلاتت را حل کنی و به امید دیگران ننشینی.

فال حافظ متولدین تیر

تفسیر فال حافظ:

دوستداران را باید با جان و دل پذیرفت و قدر آنها را دانست و کامروایی را نصیب شان کرد که سزای پاکباختگی و عشق فراگیر و بی حدشان جز کامرانی نیست.

فال حافظ متولدین مرداد

تفسیر فال حافظ:

غصه زیاد نخور. غم به دل راه آمده با اندکی تلاش و بهره گیری از همفکری دوستان صمیمی و یکرنگ و بزرگترها  برطرف می شود. در انتخاب دوست بسیار دقیق باش و هرکه را که لاف دوستی می زند یار مپندار. در سختی ها صبور باش.

فال حافظ متولدین شهریور

تفسیر فال حافظ:

فرصت های خوبی برای تان پیش می‌آید که باید آنها را غنیمت شمرده و از دست ندهید. از ظاهربینی برحذر باشید. به زندگی و همه آنچه در آن است به چشم دل نگاه کنید و خوبی و نادرستی را تشخیص دهید. از دودلی و تردیدهای خود دست بکشید که همه شرایط برای رسیدن به مراد دل آماده و مهیاست. خوب فکر کرده و تصمیم درست را اتخاذ کنید.

فال حافظ متولدین مهر

تفسیر فال حافظ:

آنکه در نظر تو دارای قدر و منزلتی والاست تنها به این دلیل به تو روی آورده است که قلبی پر از مهر و صفا و صمیمیت داری، پس به جای مال دنیا او را از عشق و همدلی بی نیاز بساز تا با کمک او و توکل به خدا بر دشمنان ظفر یابی و به کامیابی برسی.

فال حافظ متولدین آبان

تفسیر فال حافظ:

انجام نیتی خواب و خوراک را از تو گرفته و شوق آن در وجود تو هیاهویی به راه انداخته است اما بدان برای رسیدن به مقصود، خیالبافی ثمری ندارد و باید واقع‌بین بود و با حقایق زندگی کرد. با تلاش وسیع و همت والا می‌توانی آنچه را که در رویا آرزویش را می‌کشی در عالم واقعی به دست آوری؛ اکنون زمان آغاز است.

فال حافظ متولدین آذر

تفسیر فال حافظ:

امید کلید همه موفقیت ها و پیروزی هاست، اگرچه تاکنون از سختی های زیادی گذشته و مشکلات فراوانی را تحمل کرده اید اما همچنان امیدوار باشید و صبوری پیشه کنید تا به اهداف خود برسید. این روزها نیز خواهد گذشت و شادی و خوشبختی جای غم و اندوه را خواهد گرفت.

فال حافظ متولدین دی

تفسیر فال حافظ:

انتظار زیاد کشیده‌اید و در مورد آینده نگران هستید. آینده خوبی پیش‌رو دارید و با تلاش و کوشش به جایی خواهید رسید که دیگران حیرت‌زده خواهند شد به شرط آنکه ترس را کنار گذاشته و سختی‌های مسیر را تحمل کنید.

فال حافظ متولدین بهمن

تفسیر فال حافظ:

خوشحال باش. آن روز فرخنده که منتظرش بودی رسیده است و این به خاطر صبر و امیدواری خود توست. دلت آرام می گیرد. ستم‌هایی که به تو کرده‌اند را فراموش کن که تو به مرادت رسیده‌ای.

فال حافظ متولدین اسفند

تفسیر فال حافظ:

خودت را با دیگری مقایسه نکن و گله از بخت خود نداشته باش. تمام مشغله و کارهای در هم تو سر و سامان پیدا می کند، مانعی پیش پای تو است که با فکر و تدبیر خودت برداشته می شود. درد تو درمان پذیر است، کمی حوصله داشته باش.

آیا این خبر مفید بود؟