بررسی آخرین یافته های رادار و سامانه های مراقبتی و اویونیک کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش رکنا، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با بیان این که این دانشگاه بر اساس دسته بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک دانشگاه فراملی با مأموریت اثربخشی ملی و بین‌المللی است؛ به بیان برخی از ویژگی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و گفت: آینده نگری و توجه به نیازهای آینده کشور از مهمترین آن ها محسوب می شود.

دکتر سید مهدی ابطحی، با اشاره به این که یک دهه پس از ایجاد مفهوم پارک‌های علم و فناوری در دنیا، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در دهه 70 شمسی در دانشگاه صنعتی اصفهان معماری شد. افزود: این آینده‌نگری دانشگاه را نسبت به نیاز کشور نشان می‌دهد.

وی با بیان این که مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری برای نخستین بار در این دانشگاه شکل گرفت، تصریح کرد: آیین نامه مشارکت اعضای هیئت علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دانشگاه صنعتی اصفهان تدوین و سپس ملی شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر این دانشگاه را یک مجموعه سرآمد در این مسیر دانست و افزود: در سال 1364 هسته پژوهشی با موضوع رادار مراقبت هوایی تشکیل شد و حمایت خوب صنعت را به دنبال داشت.

ابطحی حمایت 10 ساله از پایان نامه‌ها را زمینه شکل گیری پژوهشکده رادار در آن زمان عنوان کرد و با تأکید بر نقش بسیار کلیدی پژوهشکده فاوا در اکوسیستم فناوری، گفت: رفع نیازهای دفاعی و استراتژیک کشور مهمترین موضوع پژوهشکده فاوا محسوب می شود و تاکنون نیز با همکاری بسیار گسترده‌ با صاایران، صاشیراز، صنایع شهید کاظمی ، هسا و... بیش از 100 پروژه موفق به انجام رسیده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ناشناخته بودن اهمیت راهبردی اویونیک در کشور در ابتدای ورود دانشگاه به این موضوع، افزود: خوشبختانه در حال حاضر این رشته یکی از فناوری‌های پیشرو در دانشگاه صنعتی اصفهان است و علاوه بر ایجاد دوره کارشناسی ارشد این رشته، شاهد انتشار منظم نشریه اویونیک بوده و اینک نیز چهارمین کنفرانس اویونیک برگزار می‌شود.

وی تسلط به مفاهیم نوآوری و فناوری را دومین ویژگی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد و گفت: جزو اولین دانشگاه‌هایی هستیم که دفتر انتقال فناوری را تشکیل داده و واحدها و هسته‌های فناوری در آن شکل گرفتند و در مرکز رشد دانشگاه نیز شرکت های دانش بنیان خوبی داریم که در شهرک علمی تحقیقاتی مستقر هستند.

ابطحی انسجام و روحیه کار گروهی و توجه به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و خط پژوهشی را از دیگر ویژگی های قابل توجه در دانشگاه صنعتی اصفهان دانست و ادامه داد: این دانشگاه یک ساختار منسجم و سیستماتیک دارد و خود را ملزم به گارانتی کردن محصولاتش می‌داند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان رویکرد این دانشگاه در طرح تحول راهبردی را، توجه به فناوری‌های سرآمد و سرآمدان دانشگاه عنوان کرد و با اشاره به ورود به عرصه شتاب دهندگی و سرمایه گذاری ریسک پذیر، گفت: این دانشگاه در صندوق پژوهش و فناوری استان دارای سهمی مناسب و یک کرسی مدیریتی است و خود نیز به عنوان شتابدهنده به سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد می‌شود که این موضوع به صنعت اطمینان می‌دهد با حمایت آن ها می‌توانیم گرنت های تقویت‌شده ای را طراحی نماییم.

وی با تأکید بر عملکرد بسیار موفق دانشگاه صنعتی اصفهان در شبکه سازی و همکاری گسترده با نهادهای بیرونی برای حرکت به سمت پژوهشکده‌های همکار با صنعت، اضافه کرد: در حال حاضر دو پژوهشکده در این دانشگاه از نوع تقاضامحور در حال همکاری با صنعت هستند.

ابطحی با بیان لزوم توجه به مزیت‌های دانشگاه و تقویت آن ها بیان کرد: تصمیم‌گیری به موقع در حوزه‌های مختلف فناوری و پاسخ به موقع به آینده‌نگری در این حوزه در دانشگاه برای استفاده حداکثری از توانمندی های مختلف ضروری است.

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان، خاستگاه رادار ایران

دبیر کمیته دائم کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران نیز در این مراسم با اشاره به این که کنفرانس رادار برای نخستین بار در سال 1388 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: کمیته دائمی کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران در سال 1396 از مجموعه دست‌اندرکاران صنعت رادار و دانشگاه‌های مختلف تشکیل شد.

دکتر نائبی، دانشگاه صنعتی اصفهان را خاستگاه رادار در کشور دانست و با بیان این که این دانشگاه پیش از همه دانشگاه‌های کشور وارد موضوع رادار شده است، افزود: برای نخستین بار، تدریس درس رادار در این دانشگاه انجام شده و برای اولین بار نیز انجام پروژه راداری در دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفته است.

وی با یادآوری تلاش‌های شهید ستاری برای ورود به حوزه خودکفایی در صنعت رادار ایران، به نزدیک بودن مباحث حوزه رادار و اویونیک اشاره و ابراز امیدواری کرد که صنعت اویونیک کشور نیز هر چه زودتر به بالندگی صنعت رادار در ایران برسد.

نائبی با اعلام این که هفتمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران در آبان ماه سال آینده به میزبانی دانشگاه مالک اشتر تهران برگزار خواهد شد، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان تیرماه 99 مقالات خود را به این کنفرانس ارسال نمایند.

دانشگاه صنعتی اصفهان

موفقیت در حوزه رادار بعنوان الگویی برای دیگر زمینه ها/ اعتماد به قشر جوان تحصیل کرده، کلید حل مشکلات کشور

رئیس ششمین کنفرانس ملی رادار و چهارمین کنفرانس ملی اویونیک نیز در ادامه این مراسم با اشاره به پیشرفت های بسیار خوب حوزه رادار در کشور گفت: اگر در این بخش اتفاقات خوبی رخ دهد منحصر به حوزه رادار نخواهد ماند، همانطور که در جای جای دنیا وقتی یک فناوری در بستر نظامی شکل می گیرد، سرریز تحقیقات آن در بقیه قسمت های غیر نظامی نیز پیشرفت هایی را به وجود می آورد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی خاطر نشان کرد: ما باید از موفقیت در حوزه رادار درس بگیریم و بدانیم به راحتی می توانیم این موفقیت را در دیگر عرصه ها نیز تکرار کنیم.

وی اطمینان و اعتماد به قشر جوان تحصیل کرده را کلید حل مشکلات کشور دانست و افزود: ما این موضوع را در بحث رادار به چشم خود مشاهده کرده ایم. شاید 30 سال پیش کسی تصور نمی کرد که ما بتوانیم یک رادار داخلی با این همه امکانات بسازیم اما این دستاورد به همت جوانان آن زمان که امروز پیشکسوتان این عرصه هستند میسر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که در گذشته پروژه های مشترک دانشگاه با صنایع دولتی و غیر دولتی به دلیل عدم وجود واحد تحقیق و توسعه قوی در صنعت محصول محور بود، افزود: امروزه واحد های تحقیق و توسعه بسیار قدرتمندی در مجموعه های نظامی و غیر نظامی و شرکت های بسیار پیشرو و فناور در این حوزه داریم.

مدرس هاشمی با اشاره به تأخیر زیاد آغاز کار حوزه اویونیک نسبت به حوزه رادار در کشور، گفت: خوشبختانه مجموعه های بسیاری در کشور در این حوزه شکل گرفته است و در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز پژوهشکده اویونک در حین طرح بزرگ ساخت هواپیمای 150 نفره شکل گرفت و فعالیت های خوبی نیز تاکنون داشته است.

وی ارائه مقالات، هشت کارگاه آموزشی، دو میزگرد و نمایشگاه دستاورد های صنایع، دانشگاه ها و شرکت ها را از جمله برنامه های ششمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران برشمرد و افزود: تعداد مقالات ارایه شده به چهارمین کنفرانس ملی اویونیک 50 مقاله بوده است که کمیته علمی از این میان تعداد 33 مقاله را برای ارایه در این کنفرانس پذیرفته است.

رئیس ششمین کنفرانس ملی رادار و چهارمین کنفرانس اویونیک برگزاری دو کارگاه آموزشی، یک میز گرد با موضوع اویونیک و نمایشگاه مشترک با موضوع رادار را از دیگر برنامه های این کنفرانس بیان کرد و ادامه داد: تبادل نظر صاحب نظران از مهمترین اهداف ما از برگزاری کنفرانس است و امیدواریم از آخرین دستاورد هایی که محققان در کشور به دست آورده اند بهره مند شویم.

در حاشیه این رویداد بزرگ علمی نمایشگاهی از دستاوردها و یافته های نوین صنایع رادار و الکترونیک هوانوردی کشور توسط مراکز پژوهشی دانشگاهی، دستگاه های مرتبط و شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان ارائه شده است.

شایان ذکر است: ششمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران و چهارمین کنفرانس ملی اویونیک، با فراهم نمودن بستری مناسب جهت گردهمایی متخصصان، دانشمندان و صاحبان صنایع در این حوزه به منظور همگرایی بیشتر در فعالیت های علمی، پژوهشی و صنعتی تا عصر فردا پنجشنبه 14 آذرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523134 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟