آخرین رویداد نادر قرن؛ گذر عطارد از خورشید

از دید زمین تنها گذر عطارد و زهره امکان‌پذیر است. در هر قرن حدود ۱۳ گذر عطارد رخ می‌دهد و گذرهای زهره به صورت جفتی رخ می‌دهد که بین هر جفت بیش از یک قرن فاصله است.

علی آزادگان، کارشناس نجوم، در خصوص مهمترین رویداد نجومی قرن گفت: گذر سیاره عطارد فردا رخ می‌دهد و این گذر، آخرین گذر قرن محسوب می‎شود.

وی در خصوص مراحل گذر عطارد از قرص خورشید گفت: این رویداد بسیار شبیه به مراحل کسوف حلقوی است؛ گذر با تماس اول آغاز می‌شود که قرص سیاره درست مماس با قرص خورشید می‌شود. کمی پس از تماس اول، سیاره مانند ناخنی بر لبه قرص خورشید دیده می‌شود. کل قرص سیاره برای اولین‌بار در تماس دوم مشاهده می‌شود که در این زمان قرص سیاره از داخل بر قرص خورشید مماس می‌شود.

کارشناس نجوم با بیان اینکه این رویداد مهم را فقط با تلسکوپ می‌توان رصد کرد، افزود: این رویداد از حدود ساعت ۱۶ تا زمان غروب خورشید در تمام ایران قابل رویت است.

آزادگان ادامه داد: در چند ساعت بعدی قرص سیاه سیاره به آهستگی از مقابل قرص درخشان خورشید عبور می‌کند. در تماس سوم سیاره به نقطه مقابل قرص خورشید می‌رسد و دوباره از داخل با قرص خورشید مماس خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این گذر مهم پنج ساعت و نیم طول می‌کشد، ادامه داد: بالاخره در تماس چهارم سیاره دوباره از خارج بر قرص خورشید مماس می‌شود و گذر پایان می‌یابد. زاویه استقرار (Position Angle) عطارد در هر تماس در جهت پادساعت‌گرد نقطه شمال قرص خورشید محاسبه می‌شود. اوج گذر لحظه‌ای است که عطارد به نزدیک‌ترین فاصله از مرکز قرص خورشید می‌رسد. در این لحظه فاصله زاویه‌ای زمین‌ مرکزی بین مرکز خورشید و مرکز عطارد برابر ۷۵.۹ ثانیه کمانی است. زاویه استقرار جهت قرار گرفتن عطارد نسبت به مرکز خورشید را نشان می‌دهد که از قطب شمال سماوی قرص خورشید در جهت پادساعت‌گرد اندازه گرفته می‌شود.

به گفته وی، کل شهرهای ایران می‌توانند تماس عطارد با خورشید را با تلسکوپ رصد کنند اما با غروب خورشید از دیدن مراحل بعدی محروم می شوند.

آزادگان گفت: در دوران معاصر گذرهای عطارد با چند روز فاصله از ۱۸ اردیبهشت و ۱۹ آبان رخ می‌دهد. کمتر بودن سرعت سیاره در اوج مداری موجب می‌شود که احتمال حضورش در مکان مناسب کمتر باشد. گذرهای آبان در فواصل ۷، ۱۳ و ۳۳ سال و گذرهای اردیبهشت در فواصل ۱۳ و ۳۳ سال رخ می‌دهد.

 

وی افزود: گذرهای عطارد با چرخه‌ای ۴۶ ساله در همان روز تکرار می‌شوند (با یک یا دو روز جابه‌جایی به دلیل اعمال سال‌های کبیسه). این چرخه ۴۶ ساله بسیار شبیه به چرخه ساروس در کسوف‌هاست. این بدان معناست که چنین گذری (گذرعطارد از خورشید) ۴۶سال دیگر رخ دهد. گذر بعدی عطارد در ۲۲ آبان ۱۴۱۱ خواهد بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

علمی

 

کدخبر: 517130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟