امروز ۱۳ دسامبر؛ سالروز تحول بزرگ در ارتباط مخابراتی

به گزارش رکنا، در این روز یک موشک از نوع دلتا-ب سکوی پرتاب شماره ۱۷-آ مرکز فضایی کاناورال را به مقصد مداری با اوج و حضیض ۹۶۰-۵۶۰۰ ترک گفت. این موشک وظیفه داشت ماهواره‌ای را به فضا ببرد که منشاء تحولی بزرگ در امر ارتباط رادیویی، تلفن و تلویزیونی به حساب می‌آمد.

ماهواره مخابراتی ریلی(Relay) که توسط شرکت آ.سی.ای به درخواست ناسا ساخته شده بود در نهایت در مداری با اوج و حضیض ۱۳۰۰-۷۵۰۰ کیلومتر و زاویه شیب ۶۸.۳ درجه در مدار زمین به گردش درآمد در حالی که هر ۱۸۵.۰۹ دقیقه یک بار زمین را دور می‌زد و خدمات گسترده خود را آغاز کرد.

این ماهواره توانست ارتباط رادیویی، تلفن و تلویزیونی بین آمریکا، اروپا، بخش‌هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی و همچنین ژاپن را برقرار کند. با استفاده از تجربه کار با ریلی بود که بعدا ناسا توانست اطلاعات لازم برای ایجاد شبکه مخابرات جهانی را به دست آورد و یک سامانه ارسال تصاویر تلویزیونی در سطح جهان را برقرار کند.

ماهواره مخابراتی ریلی ۷۶ کیلوگرم وزن و ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع داشت. در بدنه منشوری شکل آن ۸۲۱۵ سلول آفتابی به کار رفته بود که نور آفتاب را به برق تبدیل و در ۳ باتری نیکل کادمیوم خود ذخیره می کرد. در بخش فوقانی یک آنتن مخابرانی ۵/۴۷ سانتیمتری و در قسمت تحتانی چهار آنتن تله متری وجود داشت.

در حالی که قرار بود نخستین مخابره تلویزیونی بین آمریکا و ژاپن پیام ضبط شده جان کندی رئیس جمهور آمریکا باشد, اولین ارتباط, پخش خبر ترور Assassination وی بود و به دنبال آن مراسم تشییع جنازه کندی از کاخ سفید به کلیسا!

در ماه اوت سال ۱۹۶۴، این ماهواره به همراه ماهواره مخابراتی دیگری به نام "سینکام" به عنوان خط ارتباط آمریکا برای ارسال زنده بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ توکیو بکار گرفته شد.

ماهواره مخابراتی ریلی اوایل سال ۱۹۶۵ به دلیل وجود نشتی در باتری‌ها و افت ولتاژ نقص پیدا کرد و نتوانست مانند گذشته فعال باشد ولی تا ۱۰ فوریه ۱۹۶۵ به شکل ضعیف و متناوب کار می‌کرد اما پس از آن کارآیی خود را به کلی از دست داد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟