تصویری از جشن تولد ۸۴ سالگی کتایون امیرابراهیمی در کنار نوه‌اش

کتایون امیر ابراهیمی متولد ۱۳۱۸ در سنندج ، بازیگر سینما و تلویزیون است فارغ التحصیل دیپلم هنرستان فنی شاه آباد تهران می باشد.

که از سال ۱۳۴۲ با فیلم سینمایی کارش را شروع کرد و حالا دو فرزند ساکن در فرانسه و آمریکا دارد.

کتایون امیر ابراهیمی: زمانی که پدرم در سنندج کار مهندسی ساخت یک پل را برعهده داشت به دنیا آمدم تا اینکه از ۱۲ سالگی بعد از سالها زندگی در شهرهای مختلف ، ساکن تهران شدیم پدرم سابقا کارمند وزارت امور خارجه در باکو بود که آنجا با مامانم که اهل قفقاز آذربایجان و اصالتا روس بود آشنا شدند سپس به ایران آمدند و مادرم دبیر ورزش شد.

فرزند اول خانواده هستم و دو خواهر و سه برادر بزرگتر از خودم داشتم.

کتایون امیر ابراهیمی در سال ۱۳۳۵ وقتی ۱۷ ساله بود به عقد یکی از اقدام نزدیکشان درآمد همسرش تحصیل کرده سوئیس و نوه معتمد الدوله و از بستگان ظل السلطان حاکم اصفهان (پسر ناصر الدین شاه) بود و کارخانه نان ماشینی داشت.

کتایون امیر ابراهیمی سال ۱۳۴۲ در ۲۴ سالگی با فیلم تار عنکبوت جلوی دوربین رفتم و ظرف سه سال در ۲۵ فیلم بازی کردم ، آن زمان صندوق عقب ماشینم پر از لباس فیلم هایم بود.

سال ۱۳۴۹ بازی ایشان در فیلم حسن کچل علی حاتمی شهرت اش را فراگیر کرد که برای بازی در این فیلم ۱۰ هزار تومان گرفت اما فروش این فیلم ۹ میلیون تومان بود.

خانم امیرابراهیمی تا سال ۱۳۵۲ نزدیک به پنجاه فیلم بازی کرد تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامی امکان هر نوع بازیگری و فعالیت از وی سلب شد گذشت تا اینکه سال ۱۳۸۰ بعد از حدود ۲۷ سال با سریال بدون شرح به تلویزیون بازگشت سپس در سریال کوچه آقاقیا به کارگردانی رضا عطاران حضور داشت.

بازی ایشان سال ۱۳۸۱ در سریال طنز «من یک مستاجرم» به کارگردانی پریسا بخت آور در نقش زمانه خانم خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

کتایون امیرابراهیمی

کدخبر: 950909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟