قاب عکسی قدیمی از زنده یاد حمیده خیرآبادی و شهلا ریاحی مادر سینمای ایران در کنار بازیگران

عکس قدیمی منتشر شده از دو هنرمند زنده یاد، حمیده خیرآبادی و شهلا ریاحی در کنار تهمینه میلانی و مهشید افشار زاده مشاهده می کنید. در ادامه بخشی از زندگینامه این دو هنرمند را می خوانید.

حمیده خیرآبادی و شهلا ریاحی

حمیده خیرآبادی

زنده یاد  حمیده خیرآبادی  مشهور به  نادره ، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی در ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در رشت متولد شد. او تا مقطع دیپلم درس خواند و از تئاتر شروع کرد، سپس در تلویزیون و سینما درخشید و لقب  مادر سینما ایران  را از آن خود کرد. وی در طول عمر خود در بیش از ۲۰۰ اثر بازی کرد و مادر بازیگر مشهور ”  ثریا قاسمی ” است.

در نهایت حمیده خیرآبادی ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ در سن ۸۵ سالگی بعلت کهولت سن درگذشت او در قبر خانوادگی در قطعه ۶۶ ردیف ۶۹ شماره ۶۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است

شهلا ریاحی

شهلا ریاحی متولد ۱۸ شهریور ۱۳۰۵ برابر با ۸ سپتامبر ۱۹۲۶ در شهر تهران است. وی تحصیلات خود را تا سیکل ادامه داد و در سن ۱۷ سالگی بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی که خود از شیفتگان تئاتر بود به صحنه (تئاتر تهران) راه یافت و برای اولین بار شادروان معزالدیوان فکری در نمایشنامه ای به نام «سیاست هارون‌الرشید» نقش اول دختر نمایش را به او داد. او با کار سوم و چهارم در دنیای محدود تئاتر آن زمان به عنوان بازیگری محبوب و سرشناس مورد توجه قرار گرفت.

شهلا ریاحی، روز چهارشنبه یازدهم دی ماه 1398 در سن نودوسه‌ سالگی دارفانی را وداع گفت.

کدخبر: 942905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟