این مرد کشاورز بزرگترین گنج طلای جهان را در پیدا کرد + عکس این مرد بازنشته و گنج

رومی‌ها بیش از سه قرن و نیم بریتانیا را تحت کنترل داشتند. امپراتور کلودیوس سال ۴۳ پس از میلاد از میان آب‌های کانال انگلیسی عبور کرد و با مقاومت شدید قبایل مختلف سلتی که آن زمان حکمران منطقه بودند، مواجه شد. رومی‌ها سال ۶۰ پس از میلاد، در فرآیند تحکیم حکومت خود، شورش‌ها را خنثی کردند اما بیشتر وقت‌شان در بریتانیا را صرف مبارزه با جنگجویان سرسخت بجامانده کردند.

طولانی بودن دورۀ تصرف بریتانیا توسط روم باعث شد فرهنگ رومی در بریتانیا شکوفا شود به طوری که حتی امروزه نیز از تاثیر این فرهنگ، آثار زیادی به جا مانده است. آثار و بقایای رومی کم و بیش در همه جای این کشور یافت می‌شوند، اما هیچ کدام در دوران مدرن به اندازه چیزی که جستجوگری به نام اِریک لاز در یک روز سرد نوامبر در سال ۱۹۹۲  کشف کرد، تأثیرگذار نبوده است.

Untitledjki

اِریک لاز و همسرش گِتا سکه‌هایی را که او در یک مزرعه سافولک پیدا کرده بود تماشا می‌کنند

این باغبان بازنشسته که جستجوی فلزات عتیقه را به عنوان سرگرمی انتخاب کرده بود، بزرگترین گنجینۀ طلا و نقره را کشف کرد که تا آن زمان در کل قلمرو امپراتوری روم پیدا شده بود. زمان برخوردن به این گنج در واقع به دنبال چکش گمشده‌ی یکی از دوستانش بود!

44444444

سال ۱۹۹۲ حفاران در سایت هوکسن مشغول کار هستند. ارزش این یافته به پول امروز معادل ۲۴ میلیون پوند است. 

 او حین جستجو در مزرعه‌ای در هاکسن، نزدیکی آی در سافولک، یک فلز پوسیده دریافت کرد که او را به حفاری ترغیب کرد. پس از مدت کوتاهی او به چند قاشق نقره و سکه طلا برخورد کرد. 

4444

تمیزکاری یکی از دستبندهای طلایی یافت شده

لاز که به اهمیت یافته خود پی برد، بلافاصله حفاری را متوقف کرد و با پلیس و انجمن باستان‌شناسی محلی تماس گرفت. روز بعد، یک کاوش کامل باستان‌شناسی توسط باستان‌شناسان واحد باستان‌شناسی سافولک در محل انجام شد. 

44

ظرف مدت کوتاهی، آن‌ها حدود ۱۵۰۰۰ سکه رومی طلا، نقره و برنز و همچنین اقلام بی‌شماری از جواهرات را کشف کردند. این بزرگترین کلکسیون آثار رومی است که تاکنون یافت شده است. ارزش این گنجینه با برداشتن اثر تورم، معادل 24 میلیون پوند است.

Untitled4

گنجینه سکه‌ای که لاز یافت تقریباً ۱۵۰۰۰ قطعه بود. 

Untitled2

ظرف فلفل به شکل یک زن که در حفاری‌ها یافت شد

۱۰ ماه بعد تحقیقاتی انجام شد و این یافته رسما به عنوان «گنجینه» اعلام شد. در نوامبر ۱۹۹۳، مبلغ ۱.۷۵ میلیون پوند برای یافتن این گنجینه به لاز پرداخت شد. او این مبلغ را با پیتر واتلینگ، همان دوستی که به چکش را گم کرده بود، تقسیم کرد.

44444

این گنجینه امروزه در موزۀ بریتانیا نگه‌داری می‌شود

حفاری‌ها و بررسی‌های میدانی بعدی در این منطقه منجر به کشف آثار رومی بیشتری از جمله چهار سکه طلا و ۸۱ سکه نقره شد.

Untitled1

گنجینه شامل قطعات مختلف جواهرات نیز بود

مترجم: زهرا ذوالقدر

کدخبر: 924825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟