افشاگری بهروز وثوقی / راز چندین ساله آقای بازیگر لو رفت!

اسطوره بازیگری بهروز وثوقی

بهروز وثوقی بعد از فردین یکی از محبوب ترین چهره ها بین دوست داران سینمای ایران بوده است. وی به ایفای نقش در آثار کارگردانان سرشناسی مثل ناصر تقوایی، ساموئل خاچیکان، فریدون گله، امیر نادری، خسرو هریتاش، مسعود کیمیایی، ژان نگولسو، علی حاتمی، شیرین نشاط، رضا بدیعی، بهمن قبادی، جیمز فارگو، شاپور قریب و جلال مقدم پرداخته است. بهروز وثوقی تاثیر فراوانی روی موفقیت بهترین فیلم های ساخته شده توسط مسعود کیمیایی مثل گوزن ها، قیصر، رضا موتوری، داش آکل و خاک داشته است.

بهروز وثوقی بازیگر مطرح قبل از انقلاب و همسر گوگوش در یکی از مصاحبه هایش حرف های تلخی را درباره برادرانش و ظلمی که در حق او کردند زد.

وثوقی چندی پیش در متنی اعلام کرد برادرانم فیروز، چنگیز و شهرزاد برایم از برادر ناتنی هم بدتر بودند و با جعل سند اموال مرا صاحب شدند و حالا ادعای برادری دارند. این ها همگی از پشت به من خنجر زدند، متاسفم که از اسم من به عنوان برادر سو استفاده می کنند، من برادرانی واقعی به این اسامی ندارم.

وی در زمان فعالیتش، بارها برنده و نامزد جوایز مختلف شد، از جمله مهم ترین این جوایز، دو مجسمه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم های رضا موتوری و قیصر، همچنین وثوقی در جشنواره جهانی فیلم تهران، جایزه بز بالدار را برای فیلم گوزن ها دریافت کرد. او لقب قیصر سینمای ایران از سوی سینما دوستان ایرانی را به خاطر نقش شمایل وارش در فیلم قیصر دریافت کرد. او در شخصیت های متفاوت و نقش های به یاد ماندنی زیادی بازی کرده است.

بهروز وثوقی

از جمله این شخصیت ها میشود به سید در فیلم گوزن، مردی که قاتلش را کشت، مجید ظروف چی در سوته دلان، داش آکل، ممل آمریکایی، رضا موتوری، شیر محمد در تنگسیر، دکتر رستگار در سازش، ابی نسیه در کندو و سرهنگ نصرالله در کاروان ها اشاره کرد. بازی در این نقش ها بهروز وثوقی را به یکی از محبوب ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده است. برای این که با زندگی این بازیگر بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

بهروز وثوقی

زندگینامه بهروز وثوقی

او در بیستم اسفند سال ۱۳۱۶ در شهر خوی آذربایجان غربی به دنیا آمد. او فرزند اول خانواده است و چهار برادر دارد، دو برادر بازیگر او شهراد وثوقی و چنگیز وثوقی نام داشته و اسم دوتای دیگر بهزاد و فیروز است. نام ماد او پاپول جعفر زاده و پدرش محمود وثوقی است.

وقتی شش ماه داشت، خانواده او به تهران آمدند و در خیابان خرمشهر ساکن شدند. وی در پانزده سالگی عاشق بازی ناصر ملک مطیعی در فیلم ولگرد شد و از همان سن به بازیگری علاقه نشان داد. بهروز وثوقی دوبار در کنکور سراسری شرکت کرد، اما قبول نشد. سرانجام در اداره بهداشت خرمدره استخدام شد ولی به علت توهینی به یکی از بازرس های محلی از آنجا اخراج شد.

بهروز وثوقی

مسیر ستاره شدن

در سال ۱۳۳۴ بهروز وثوقی وقتی هجده سال داشت توسط مسعود صمدی برای هنرپیشگی در یک نقش کوتاه سینمایی مطرح شد. او سه سال بعد، یعنی در سال ۱۳۳۷ با بازی در فیلم طوفان در شهر وارد سینما شده و تا ده سال بعد در نقش های زیادی بازی کرد که زیاد پررنگ نبودند. نخستین فیلمی پر سروصدای بهروز وثوقی ۱۳۴۰ به کارگردانی عباس شباویز به نام صد کیلو داماد بود.

بهروز وثوقی

بعد از آن مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۸ بهروز وثوقی را به فیلم قیصر دعوت کرد و این فیلم سکوی پرتاب وثوقی به سمت شعرت و مطرح شدن در عرصه بازیگری بود. بازی بهروز وثوقی در قیصر علاوه بر توجه منتقدان و علاقه مندان به سینما، با استقبال بالای عموم مردم همراه شد. در آن سالها بهروز وثوقی به عنوان جوان اول بسیاری از فیلم ها به ایفای نقش پرداخت. همان دوره بود که فیلم های سوته دلان، کندو، ذبیح، خاک، داش آکل، تنگسیر، بلوچ، ممل آمریکایی، همسفر، فرار از تله، گرگ بیزار، ملکوت، کاروان ها، رضا موتوری، گوزن ها، دشنه، طوقی و سازش بازی کرد.

بهروز وثوقی

پس از قیصر بازی او در داش آکل محصول سال ۱۳۵۰ و در سال ۱۳۵۳ و فیلم گوزن ها هم از محبوب ترین بازی های بهروز وثوقی به شمار میرود. بعد از بازی در این فیلم ها، وثوقی به آمریکا رفت تا به بازی در فیلم تونی زرین دست به نام گربه در قفس بپردازد. زمانی که او در آمریکا بود، انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد.

بهروز وثوقی

حواشی و دیگر دانستی ها درباره بهروز وثوقی

در سال ۱۳۷۹ عباس کیارسمتی جایزه آکیرا کوروساوا را از داوران جشنواره فیلم سنفرانسیکو گرفت و آن را تقدیم به بهروز وثوقی کرد. بعد از انقلاب به گفته خود بهروز وثوقی فقط با دو هنر پیشه جمشید مشایخی و ناصر ملک مطیعی در ارتباط است. بهروز وثوقی در آمریکا رابطه بسیار صمیمی چندین ساله با آنتونی کویین، بازیگر نقش حمزه در سینمایی محمد رسول‌الله داشته است.

در سال ۱۹۷۸ و در فیلم کاروان ها، بهروز وثوقی با کریستوفر لی و آنتونی کویین به ایفای نقش پرداخته است. بهروز وثوقی برای بستن قرارداد بازیگری خود شرایط خاصی داشت، به این شکل که اگر در آن فیلم نقش اول بود و در ابتدای فیلم نامه او نشان داده نمیشد، به ایفای نقش در آن فیلم نمیپرداخت، البته که این مسئله برای فیلم سازان خود یک امتیاز بود، وجود اسم بهروز وثوقی به فروش اثر آنها خیلی کمک میکرد. اگر حادثه آتش سوز مرداد سال ۱۳۵۷ را در سینما رکس آبادان به خاطر داشته باشید، آن ازدحام جمعیت به خاطر فیلم گوزن بهروز وثوقی بود.

به گفته خودش بعد از انقلاب پیگیر فیلم ها نبوده ولی چند فیلم مارمولک، آژانس شیشه ای، آتش بس و تعدادی دیگر را دیده است. او برای سبک بازی مارلون براندو احترام خاصی قائل بود و به نظرش این سبک به خصوص در تاریخ ماندگار است. گفت که از براندو تقلید نمیکرده ولی پیگیر کارهای او بوده است.

بهروز وثوقی اول طرفدار پرسپولیس بود اما به خاطر رابطه نزدیکش به ناصر حجازی-بازیکن استقلال، به تیم مقابل علاقه مند شد. او با برادران خودش دچار مشکلات زادی شد، آنها اموال بهروز وثوقی را با جعل سند صاحب شدند و به قول خود بهروز، از پشت به او خنجر زدند و حالا از اسم بهروز سو استفاده میکنند. بهروز زمانی این حرف را زد که دیگر برادرانی به این اسامی ندارد.

کدخبر: 868656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟