وام 350 میلیونی با اقساط 20 ساله ناهماهنگ با مسکن ملی 500 میلیونی

 مسکن ملی، طرحی است که از دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی  در حال اجرا است. دقیقا اطلاعات دقیقی از چگونگی اجرای طرح مسکن ملی منتشر نشده است، در  مسکن ملی  قرار است 400 هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط در مدت دو سال احداث شود. مسکن ملی در حال حاضر تنها طرح دولتی برای خانه دار کردن اقشار فاقد مسکن به شمار می رود.  اخباری که در مورد  طرح مسکن ملی به گوش می رسد برای متقاضیان این طرح بسیار نگران کننده است.

زیر سوال رفتن طرح مسکن ملی!

گزارش افزایش وام مسکن ملی به 350 میلیون تومان و پیامدهای آن نمونه ای از خبرهایی است که در صورت به حقیقت پیوستن، اهداف این طرح را زیر سوال می برد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم  روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

سود کمرشکن و قسط های سنگین وام 350 میلیونی

این خبرگزاری نوشته است؛ پیگیری‌ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن، احتمال افزایش وام این طرح به 350 میلیون تومان وجود دارد. با آن‌که وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام این طرح به 250 میلیون تومان خبر داده اما در زمان حاضر وام 150 میلیون تومانی توسط بانک عامل برای پروژه‌های طرح مذکور پرداخت می شود.

میزان اقساط وام 150 میلیون تومانی در بازپرداخت 12 ساله و سود 18 درصد ماهانه حدود 2 میلیون و 550 هزار تومان و کل سود وام 217 میلیون تومان است. میزان اقساط وام 250 میلیون تومان با وجه به اظهارات وزیر راه  شهرسازی در خصوص بازپرداخت 20 ساله ماهانه حدود 3.8 میلیون و کل سود وام کمی بیش از 675 میلیون تومان خواهد بود.

حال در صورتیکه وام طرح ملی مسکن به 350 میلیون تومان افزایش یابد که با توجه به قیمت مصالح ساختمانی قابل پیش بینی است، میزان اقساط ماهانه در بازپرداخت 20 ساله افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بر این اساس قسط وام 350 میلیون تومانی ماهانه 5 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

کل سود این وام نیز 946 میلیون تومان در ماه 12 سال بیستم خواهد بود. به نظر نمی‌رسد پرداخت اقساط 5.4 میلیون تومانی از عهده متقاضیان طرح ملی مسکن برآید و دولت سیزدهم بایستی فکری اساسی برای 93 درصد از واحدهای باقیمانده طرح ملی مسکن داشته باشد.

در بخش دیگری از این گزارش به گفته های محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اشاره شده که میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 مترمربع اعلام کرده است.

وی هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح را هم یک تا 2.5 میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های سال گذشته اعلام کرده بود.

بعد از مدتی تخمین زده شد که هزینه تمام شده واحدهای مسکن ملی حدود 500 میلیون تومان خواهد بود و بر همین اساس وام این واحدها که  250 میلیون تومان بود – و حالا صحبت از 350 میلیونی شدن آن به میان آمده –   حدود نصف هزینه ها را پوشش می دهد. متقاضی باید 250 میلیون دیگر را خودش با آورده هایی که در چند مرحله دریافت می شود و مرحله اول آن 40 میلیون تومان هنگام ثبت نام است تامین کند.

اما حالا قیمت مصالح تغییر کرده و برآوردها در مورد قیمت نهایی این واحدها هم عوض شده است.

محاسباتی که ناامید کننده است

نا به گزارش تسنیم، فرشید پورحاجت  دبیر انجمن انبوه سازان قیمت تمام شده واحدهای این طرح را با محاسبات خود بیش از آنچه در ابتدا از آن سخن رفته است، برآورد می کند. به گفته پورحاجت؛ متاسفانه هیچکدام از متقاضیان این طرح با قیمت اعلام شده 2.7 میلیون تومانی به ازای هر متر خانه‌دار نمی‌شوند. نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم، اینها مصداق بازر دخالت دولت در بازار مسکن است که همیشه هم شکست خورده است.

وی می گوید: محاسبه هزینه تمام شده کار سختی نیست؛‌ برای ساخت هر مترمربع ساختمان استاندارد که در برابر زلزله مقاومت است حدود 70 کیلوگرم میلگرد مصرف می‌شود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد حدود 20 هزار تومان است. بر این اساس هزینه میلگرد درب کارخانه هر متربع مسکن 1.4 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: قیمت  سیمان درب کارخانه حدود 100 هزار تومان است؛ هر مترمربع ساختمان با اسکلت بتنی نیز حدود 220 کیلوگرم سیمان می‌خواهد که با محاسبه قیمت روز هرمترمربع حدود 300 هزار تومان هزینه سیمان مصرفی خواهد بود. جمع همین این دو عدد 1.7 میلیون تومان است.

وی با طرح این سئوال که آیا با 2.7 میلیون تومان اعلام شده وزارت راه و شهرسازی می‌تواند مسکن ملی را ساخت، گفت: به ضرس قاطع می‌گویم خیر.

کاماپرس
این مطلب از گروه وب گردی است و فقط جنبه سرگرمی دارد.

کدخبر: 713962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟