از«پاپوشا» تا «ردپا» و «کاتین» + فیلم
حجم ویدیو: 9.56M | مدت زمان ویدیو: 00:01:31

به گزارش رکنا، در هفته فیلم لهستان که به همت موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت جمهوری لهستان در ایران طی هفت شب تا ۱۶ آذرماه در تهران، اصفهان و شیراز برگزار می‌شود، هفت فیلم از سینمای لهستان به نمایش درمی‌آید. در گزارش پیش روبه معرفی فیلم‌های این هفته فیلم می‌پردازیم.

«پاپوشا»: شاعر دوره‌گرد

«پاپوشا» به کارگردانی یوآنا کاس کراوزه و کریستوف کراوزه محصول سال ۲۰۱۳ است. این فیلم درباره ارتباط یکی از شاعران سرشناس لهستانی به نام برونیسلاوا واچ معروف به «پاپوشا» با یژی فیکوفسکی نویسنده است. واچ شاعر دوره گرد لهستانی است که توجهات زیادی را به خودش جلب می‌کند.«پاپوشا» تاکنون ۱۵ بار برنده جایزه و پنج بار نامزد جایزه انجمن فیلمسازان منتقد لهستان، جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو، جشنواره بین المللی فیلم استانبول، جشنواره کارلووی واری، جشنواره فیلم تسالونیکی، جشنواره بین المللی فیلم لهستان شده است.

«پرندگان در کیگالی آواز می‌خوانند»: سفر دردناک به آفریقا

«پرندگان در کیگالی آواز می‌خوانند» فیلم دیگری به کارگردانی یوآنا کاس کراوزه و کریستوف کراوزه محصول سال ۲۰۱۷ است. این فیلم درباره یک متخصص پرنده شناس لهستانی به نام رواندا است که یک جوان از قبیله تاتسی را از مرگ نجات می‌دهد.چند سال بعد هردو آن‌ها در سفری پر از خاطرات دردناک دوباره در آفریقا همدیگر را ملاقات می‌کنند. این فیلم ۱۱۲ دقیقه‌ای داستان خود را در سال ۱۹۹۴ روایت می‌کند.

یوآنا کاس کراوزه و کریستوف کراوزه تاکنون هشت بار برنده جایزه و ۱۰ بار نامزد جایزه از جشنواره‌های مختلف جهانی از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، هایفا، هامبورگ، استانبول، کارلووی واری و… شده‌اند.

«خدایان»: پیوند قلب در دوران بی‌رحمی

«خدایان» به کارگردانی لوکاس پالکوسکی محصول سال ۲۰۱۴ فیلمی است که در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه داستان زندگی یک جراح قلب را به تصویر می‌کشد.

داستان این فیلم در دهه ۱۹۸۰ و در شرایط سخت و بی‌رحمانه لهستان اتفاق می‌افتد. در این شرایط زبیگنیف رلیگا، جراح قلب لهستانی که در ابتدای دوران فعالیت حرفه‌ای خود قرار دارد با کمک تیمی از پزشکان موفق می‌شود برای اولین بار پیوند قلب انسان در کشورش را رهبری کند. این فیلم ۱۹ بار برنده جایزه و ۹ بار نامزد جایزه از انجمن فیلم‌سازان منتقد لهستان، جشنواره فیلم لهستان و… شده است.

«حیوان بزرگ»: ورود غیر منتظره حیوان

«حیوان بزرگ» ساخته یژی اشتور محصول سال ۲۰۰۰ است که ۷۳ داستان دراماتیک از زندگی یک شتر را روایت می‌کند.این فیلم داستان شگفت‌آور شتری که از سیرک جا مانده را تعریف می‌کند که به خانه زوجی جوان وارد می‌شود. زن خانه در ابتدا از ورود غیرمنتظره حیوان سردرگم می‌شود اما همسرش بلافاصله آن‌را به عنوان حیوان خانگی می‌پذیرد. در حالی‌که مرد با همراه تازه خود در دهکده راه می‌روند مردم از دیدن آن‌ها تعجب می‌کنند و…

«حیوان بزرگ» تاکنون چهار جایزه از جشنواره‌های معتبر کسب کرده و و ۱۲ بار نامزد جایزه جشنواره کارلووی واری و لهستان و… شده است.

«۸۰ میلیون»: دزدی نمایشی

«۸۰ میلیون» ساخته والدمار کژیستک محصول سال ۲۰۱۱ است. در این داستان پرماجرا اتحادیه همبستگی که اتحادیه سراسری و دربرگیرنده همه اتحادیه‌های صنفی و کارگری لهستان است، تلاش می‌کند طی یک دزدی نمایشی ۸۰ میلیون از حساب بانکی اتحادیه بیرون بکشد. این اتفاقات پیش از آن رخ می‌دهد که آن‌ها توسط مقامات کمونیستی سرکوب شوند.

«۸۰ میلیون» فیلمی ۱۰۰ دقیقه‌ای است که تاکنون یک جایزه بین‌المللی کسب کرده و دو بار نامزد جایزه از جشنواره‌های بین المللی کمرایمیج و تیرانا شده است.

«ردپا»: تنهایی و جنایت مرموز

«ردپا» همان‌طور که شاید بتوان از نامش هم حدس زد، فضایی جنایی دارد. این فیلم به کارگردانی آگنیشکا هولاند و کاسیا آدامیک محصول کشور لهستان است که تلاش‌های یانینا دوشکو یک زن مسن در منطقه‌ کلادزکو را به تصویر می‌کشد که به تنهایی زندگی می‌کند و متوجه‌ جنایات مرموزی می‌شود اما کسی حرف‌هایش را باور نمی‌کند.

این فیلم ۱۵ بار نامزد و هشت بار برنده جایزه شده از جمله جایزه آلفرد باوئر در جشنواره برلین ۲۰۱۷٫ جایزه آلفرد باوئر یک جایزه سالانه فیلم است که به عنوان بخشی از مجموعه جوایز خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به فیلمی که چشم‌اندازهای تازه‌ای به روی هنر سینما می‌گشاید، اهدا می‌شود. «رد پا» هم‌چنین در همین دوره نامزد بهترین فیلم جشنواره بوده است. این فیلم در جشنواره فیلم لهستان ۲۰۱۷ سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرده است.

«کاتین»: گم شدن گور دسته جمعی

«کاتین» را آندژی وایدا از مشهورترین سینماگران لهستانی کارگردانی کرده‌است. این فیلم با تکیه بر ترکیب سینمای مستند و داستانی تلاش کرده نمایش‌گر صادق بخشی از تاریخ معاصر این کشور باشد. این فیلم به یکی از فجایع بشری لهستان و در ابعادی گسترده‌تر به جنگ جهانی دوم می‌پردازد. فاجعه‌ای که در سال ۱۹۴۰ چندین هزار نفر از افسران ارتش لهستان به دستور استالین و توسط ارتش سرخ شوروی در جنگل‌های کاتین کشته شدند و تا سه سال گور جمعی آن‌ها یافت نشد را به تصویر می‌کشد. این فیلم در هشتادمین دوره جوایز اسکار، نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود. پدر آندژی وایدا نیز یکی از قربانیان کاتین بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟