اگر «شهاب حسینی» بخواهد در فیلم‌های من بازی کند قبول نمی‌کنم

ایرج ملکی، کارگردانی که هنوز خیلی از ما نمی دانیم آثارش شوخی است یا جدی، کارمند نیروگاه بیستون کرمانشاه است، حدود ۴۰ ساله و دانش‌آموخته مهندسی رایانه و روابط عمومی در مقطع کارشناسی و علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد است. فعالیت هنری را با تئاتر شروع کرده و در چندین جشنواره ملی و استانی حضور داشته ولی از آن جا که علاقه اش سینما بوده، دوره یک ساله فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوان کرمانشاه گذرانده و تا امروز 11 اثر کوتاه را کارگردانی کرده. او کارگردانِ فیلم‌های کوتاهی است که معمولا با عکس‌العمل‌هایی متفاوت از آن چه مدنظر تولید کننده بوده مواجه می شود. حتما شما هم ویدئوهای «مزاحمت»، «اعتقــاد» و «باسواد شدن» را دیده‌اید و از بازی خشک و نگاه بی‌رمق و لحن تصنعی دیالوگ‌گوییِ شخصیت های این ویدئوها، خشک‌تان زده و از خودتان پرسیده‌ایــد این دیگر چه سبک فیلم سازی‌ است؟ این آثار برای چه مخاطبی، ممکن است جالب باشد؟ این روزها و با داغ شدنِ دوباره بازار این ویدئوها و بازخوردهای طنزی که در پی داشته مثل ساخت و انتشار کارتون «تاثیر فیلم تورج فلکی، بعد از 10سال!!!» توسط سوریلند، به فکر افتادیم سوالاتمان را از کارگردانِ این آثار بپرسیم. این شما و این هم ایرج ملکی، که در گفت‌وگو با زندگی‌سلام از عملکردش دفاع می‌کند.

محتوای فیلم‌ها و دیالوگ‌های بازیگرانتان، از کجا و چه‌جوری شکل می‌گیرد؟

فیلم هایی که من می سازم، براساس اعتقادات قلبی و باورهای درونی خودم است و با وجود تمام تهمت هایی که مبنی بر سفارشی بودن فیلم ها زده می شود، من تاکنون ریالی از ارگان یا فردی برای فیلم سازی نگرفته‌ام. من روی تک تک این دیالوگ ها فکر کرده ام؛ به عنوان مثال آن جایی که میترا به دوستش می گوید: «چطور به تو گیر ندادند؟» به این معنی نیست که دلیل آن را نداند، بلکه می خواهد به طوری از این مسئله فرار کند که پوشش نامناسبش باعث چنین اتفاقی شده.

خیلی‌ها انتقاد دارند آثار شما خیلی مستقیم و زمخت و گل‌درشت به بیان موضوعات اخلاقی می پردازد.

تلاش من این بوده که ساده و به دور از پیچیدگی ها و گره هایی که معمولا بعضی کارگردان ها در آثار خود ایجاد می کنند تا اثرشان جذاب شود، حرف بزنـم و سعی کردم مردم را خسته نکنم و مستقیم به سراغ اصل مطلبی که می خواهم بگویم بروم. البته این را هم باید توجه داشت که همه آثار من فیلم های کوتاه است و باید در زمان بسیارکم، یک مفهوم منتقل شود. برعکس حرف شما، فکر می‌کنم از آثار من استقبال خوبی شده و دلیل این اقبال هم انتقال روان و ساده مفاهیم به مخاطبان است. به عنوان مثال در فیلم «من و عموم» مردم به کوهپیمایی تشویق می شوند و در صفحه مجازی من، یکی از مخاطبان در خصوص این فیلم بسیار تشکر کرده و پیامی گذاشته بود به این مضمون که فیلم شما باعث ایجاد انگیزه بین من و دوستانم شد تا به کوه برویم.

ولی آن قدری که منِ خبرنگار با مردم در ارتباطم، بیشتر افراد معتقدند آثار شما بیش از این که اثری جدی باشد، به نوعی کاریکاتوری است.

شاید من در آثارم رگه هایی از طنز به کار ببرم. مثلا آن دیالوگ «بای» که دو دختر به هم می‌گویند یا لگدی که کاراکتر دختر به سمت خودرو پرتاب می کند که اتفاقا همین لحظه‌های طنزآمیز، تاثیرگذاری آثار را بالاتر برده است اما به شکل کلی، دنبال ساخت آثار جدی‌ام. من می توانم از تعریف و تمجیدهایی که مردم درباره آثارم داشتند، اسکرین شات بگیرم و برایتان بفرستم. افراد زیادی هستند که از طریق این فیلم‌ها با من ارتباط گرفتند و تاثیر این آثار در زندگیشان را برایم تعریف کرده اند. من ادعای قوی بودن آثارم را ندارم، ولی همین که توانسته بر افراد معدودی تاثیرمثبت بگذارد، برای من کافی است.

اگر یک روز تهیه کننده ای، منابع مالی آثارشما را تامین کند، شما از چه بازیگران مطرحی در فیلم هایتان استفاده خواهید کرد؟

من ترجیح ام این است که خودم بازیگرانم را از بین افراد علاقه مند پیدا کنم و آن ها را به سینما معرفی کنم تا این که بخواهم از بازیگران مطرح استفاده کنم. در کل سراغ بازیگران مطرح نخواهم رفت و حتی اگر مثلا شهاب حسینی خودش بخواهد در فیلم های من بازی کند هم، من قبول نمی کنم!

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تعرض مدیر شیطان صفت به عروس جوان فردای ماه عسل

بدون بی حسی نامردها دستم را قطع کردند!+عکس

دستگیری خدیجه 16 ساله بخاطر همخوابی با مردان وحشی + عکس

هیچ کس حاضر نشد برای آبروی تازه عروس تهرانی سوگند بخورد!

وقتی گنده لات محله عاشق دختر همسایه شد

فوتبالیست تهرانی چطور آلت دست شد! / او فقط شهرت می خواست!

حمله خونین دزدان به بازیکن تیم پرسپولیس + عکس و جزئیات

اولین فیلم از لحظه خودسوزی مرد عینکی در رشت + تصاویر

زن شوهردار از پسر 17 ساله همسایه باردار شد / شوهر این زن عقیم بود! +عکس

تجاوز به زن 81 ساله در حمام+عکس

قتل پدر شیطان صفت توسط 3 دختر /این مرد هر 3 دخترش را آزار می داد

 تجاوز وحشیانه به یک دختر توسط دوستان نامزدش + عکس

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟