احمدی‌نژاد: قفل سنگینی بر گلوگاه بودجه زدم

محمود احمدی‌نژاد (زادهٔ ۶ آبان ۱۳۳۵) سیاستمدار ایرانی است . محمود احمدی نژاد از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ ششمین رئیس‌جمهور ایران بود. محمود احمدی نژاد همچنین از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اولین استاندار اردبیل و از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ شهردار تهران بود. محمود احمدی نژاد هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و  محمود احمدی نژاد دانش‌یار دانشگاه علم و صنعت ایران است.

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 تیر 1371؛ الزام کارخانه‌های نوشابه‌سازی به درج تاریخ تولید و استفاده از شیشه نو

تمامی کارخانه‌های نوشابه‌سازی کشور براساس هماهنگی به عمل آمده از سوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دادیار ویژه غذایی موظف به درج تاریخ تولید و مصرف و مشخصات کارخانه‌ سازنده روی تشتک‌های نوشابه شدند.

این کارخانه‌ها همچنین ملزم شدند بر روی خط تولید خود چشم الکترونیک نصب کنند.

کارخانه‌های نوشابه‌سازی متعهد شده‌اند تمامی شیشه‌های مستعمل و غیرقابل‌مصرف را از خط تولید خارج و آنها را به کارخانه‌های شیشه‌سازی ارسال کنند.

22 تیر 1381؛ محصولات ذوب‌آهن با تولیدات اروپا برابری می‌کند

محصولات ذوب‌آهن اصفهان در مقاطع مختلف از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار بوده و با محصولات کارخانه‌های اتحادیه اروپا برابری می‌کند.

سرپل پیلی، مدیرعامل شرکت تجاری فرانسه که حدود چهار سال است از خریداران محصولات ذوب‌آهن اصفهان به شمار می‌رود، پس از بازدید از خط تولید این مجتمع صنعتی افزود: نام محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بین مشتریان تجاری‌ ما بسیار شناخته شده است و آنها با علاقه زیاد در همه حال خواستار محصولات ذوب‌آهن اصفهان هستند.

وی افزود: ما سالانه حدود 80 هزار تن از محصولات ذوب‌آهن اصفهان را به کشورهای مختلف اروپایی ازجمله اسپانیا، یونان، آلمان، ایتالیا، انگلستان، فرانسه و بلژیک صادر می‌کنیم و همه از کیفیت مطلوب آن اظهار رضایت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت تجاری فرانسه که حدود 24 سال است در زمینه خرید محصولات فولادی فعالیت می‌کند، گفت: ما از چهار سال پیش تاکنون خریدار محصولات ذوب‌آهن اصفهان در مقاطع مختلف بوده و خواستار ادامه این روند هستیم و امیدواریم با راه‌اندازی طرح توسعه سبا ذوب‌آهن اصفهان خود از مشتریان تولیدات این طرح باشیم.

22 تیر 1391؛ احمدی‌نژاد: قفل سنگینی بر گلوگاه بودجه زدم تا خرج‌های بیهوده نشود

رئیس‌جمهوری در سفری که برای افتتاح پروژه‌های عمرانی و مسکن مهر به استان زنجان رفته بود، گفت که دولت دهم قصد دارد تمام پروژه‌های بزرگ اصلی را تا پایان دوره‌اش به اتمام برسانند و در این راستا بیش از 900 پروژه بزرگ تعریف و به عنوان طرح «مهر ماندگار» نام‌گذاری شده است؛ محمود احمدی‌نژاد به همین دلیل تاکید کرد که «امسال گلوگاه بودجه را در دست گرفتم و قفل سنگینی بر آن زدم تا خرج‌های بیهوده نشود.»

رئیس‌جمهور البته اضافه کرد که برخی داد و بیداد می‌کنند و مقاله می‌نویسند اما نظر ما بر این است که اگر آنها به ما ناسزا هم می‌گویند اشکال ندارد، در عوض این سدها و کارخانه‌ها باید به اتمام برسد.

وی ادامه داد: هر دولتی که می‌آید شعارهایی می‌دهد و علاقه‌مند است کارهایی انجام دهد ولی هنگامی که پروژه‌ها نیمه‌تمام می‌ماند دولت بعد باید آن را به اتمام برساند. وی تصریح کرد: در این دولت در این زمینه چند جلسه برگزار شد تا چاره‌ای پیدا شود که در دولت بعد چنین اتفاقی نیفتد. به این نتیجه رسیدیم که تمام پروژه‌های بزرگ اصلی را به اتمام برسانیم. در این راستا بیش از 900 پروژه بزرگ تعریف و به‌عنوان طرح مهر ماندگار نام‌گذاری شد که انشاء‌الله تا پایان دولت دهم این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد. هزینه آن نیز این است که همکاران من بیشتر از گذشته تلاش کنند.

ماکسیما به 61 میلیون تومان رسید

اگرچه در داغ‌ترین روزهای تابستان به سر می‌بریم و معمولا در این روزها بازار خودرو نیز گرم می‌شود، اما ظاهرا امسال اوضاع فرق می‌کند و بازار از رونق چندانی برخوردار نیست.این در حالی است که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت از ملتهب شدن بازار صحبت به میان می‌آورند و عنوان می‌کنند با وجود کم جان بودن بازار، نمودار قیمت‌ها رشد کرده است.

ازجمله خودروهایی که طی یکی دو هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شده‌اند می‌توان به پژو 206 و مگان و تندر-90 اشاره کرد.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند پژو 206 نه تنها ارزان نشده که افزایش قیمت نیز داشته است و این موضوع با توجه به وضع نابسامان تولید 206 چندان هم عجیب نیست.

در حال حاضر پژو 206 به‌عنوان پرطرفدارترین مدل در خانواده 206 قیمتی برابر با 18 میلیون و 200 هزار تومان دارد.این خودرو تا همین دو سال پیش حدود 15 میلیون تومان قیمت داشت اما شرایط و هزینه‌های تولید به شکلی پیش رفته که هم‌اکنون ساده‌ترین مدل 206 قیمتی بالای 18 میلیون تومان را به خود می‌بیند.

تندر-90 نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و حدود 700 هزار تومان در مدل E2 خود گران شد این محصول هم‌اکنون 19 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین مدل E1 تندر نیز در حال حاضر 17 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

گرانی بقیه خودروهای لوکس بازار را نیز گرفته ماکسیما و مگان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ماکسیما 61 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از افزایش قیمت 1.5 میلیونی ماکسیما حکایت می‌کند. مگان نیز که جهشی یک میلیون و 200 هزار تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر 41 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

منبع : اقتصاد نیوز

کدخبر: 704594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟