گذرگاه اسلام قلعه در مرز ایران در کنترل طالبان + فیلم
حجم ویدیو: 6.19M | مدت زمان ویدیو: 00:00:51

طالبان گذرگاه اسلام قلعه در مرز ایران و افغانستان را در کنترل خو درآورد. تا این لحظه 2 گمرک مرزی ایران و افغانستان به دست طالبان افتاد. گمرک مرزی ابونصر فراهی و گمرک مرزی اسلام قلعه از جمله مناطقی است که طالبان در افغانستان آن را تصرف کرده است. چند ماهی است که عملیات طالبان در افغانستان تشدید شده است. اکنون بخش زیادی از شمال و غرب افغانستان در اختیار طالبان است. قسمت های زیادی از مرز مشترک ایران و افغانستان نیز عملا به دست طالبان افتاده است. مقامات محلی در غرب افغانستان تایید می‌کنند که کنترل گذرگاه اسلام قلعه در مرز ایران و افغانستان به طور کامل در اختیار طالبان قرار گرفته است.

به گزارش رکنا، کابران در فضای مجازی روز گذشته از تصرف گذرگاه اسلام قلعه در مرز ایران و افغانستان خبر داده بودند اما برخی مقامات محلی در ولایت هرات نیز تاکید کرده‌اند که این گذرگاه به طور کامل در اختیار طالبان قرار دارد.

گفته می‌شود که از روز گذشته که درگیری‌ها در اسلام قلعه تشدید شد، برخی از نیروهای امنیتی و حتی تعدادی از کارمندان گمرکات اسلام قلعه به مرزهای ایران پناه آورده‌اند.

در حالی که کاربران فضای مجازی تصاویر مختلفی را از سقوط اسلام قلعه منتشر کرده‌اند اما «طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان این گزارش‌ها را رد کرده است.

یک مقام ولایت هرات نیز به بی‌بی‌سی گفته است که اوضاع در گمرک اسلام قلعه عادی نیست.

پس از سقوط گذرگاه‌هایی در مرز تاجیکستان و ازبکستان، این سومین گذرگاه مرزی افغانستان است که طالبان در یک هفته اخیر تصرف می‌کند.

اسلام قلعه در 120 کیلومتری شهر هرات یک مسیر مهم ترانزیتی بین افغانستان و ایران است.

تاجیکستان نیز سه روز پیش اعلام کرد که به دلیل ادامه درگیری در ولایت بدخشان در شمال افغانستان و هم‌مرز با تاجیکستان 1037 سرباز افغان وارد تاجیکستان شده‌اند.

طالبان در یک هفته گذشته چندین ولسوالی ولایت بدخشان در شمال کشور را تصرف کرده است به طوری جنگ تا دروازه‌های شهر فیض آباد مرکز این ولایت رسیده است.

کدخبر: 703451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟