روش گرفتن سند مالکیت برای املاکی که سند مالکیت ندارند

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز گذشته درپاسخ  به سوال خبرنگار" رکنا " در خصوص وضعیت املاکی که سالهاست سند مالکیت ندارند، گفت: افرادی که ملکی را خریداری کرده اند اما به دلایلی موفق نمی شوند که سند مالکیت به نام خودشان بزنند .چه این ملک دارای ساختمان و یا بدون ساختمان و باغ باشد، خریدارمی تواند با رعایت و شرایط قانونی برای آن سند مالکیت دریافت کنند .

دسته اول کسانی هستند که ملکی را از افراد دارای سند مالکیت خرید اری کرده وتاکنون ملک به نام شان ثبت نشده و فاقد سند مالکیت هستند . یعنی تقاضای صدور سند نکرده اند، آنها می توانند تقاضای ثبت ملک خود را داشته باشند که کارشناسان شرایط را بررسی می کنند و اگردارای شرایط باشند و مدارک ومستندات آنها از قانونی درست باشد سند مالکیت صادر می شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گفت : دسته دوم کسانی هستند که زمینی را از کسی که سند مالکیت داشته خریداری کرده اند و مالک زمین اگر تمایل به انتقال داشته باشد می تواند به صورت مشاعی به خریدار منتقل کند ، ولی نمی تواند محفوظ باشد و بعد از انتقال تقاضای "افراز" ( تقسیم مال غیرمنقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنها ) کند به شرطی که ملک کشاورزی و باغ نباشد.

وی افزود :  ممکن است ملک شخصی ودارای ساختمان باشد و فردی این ملک راخریداری کرده است ، اما فروشنده سند مالکیت به نام  خریدارنمی زند ، در این خصوص خریدار با مستنداتی که دارد  در دستگاه قضایی طرح شکایت حقوقی وفروشنده را ملزم به تمکین سند می کند .

اما گروه دیگری هستند که زمین دارای ساختمان را خریدند ولی  این ملک سند ندارد .این افراد در اجرای قانون"تعیین تکلیف "  با مراجعه به مرجع قضایی با شکایت از فروشنده تقاضای صدور سند مالکیت کنند .

 

کدخبر: 700163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
حسین خزائی فر
آیا این خبر مفید بود؟